Jump to content
Annons

Hur får man bäst ett konceptalbum att hänga ihop?


kireslin

Recommended Posts

Vi håller på att skriva ett konceptalbum med låtar som ofta går in i varandra. Men det börjar bli rörigt med 10 separata projekt.

Fick en tanke om att man kanske skulle spela in grunderna till albumet i ett enda projekt, som en enda lång låt. Först när man fått till alla övergångar mellan låtarna kan man splitta upp projektet i 10 separata projekt igen. Då blir det inte så jobbigt under mixning tänkte jag.

Är jag fullständigt ute och cyklar? Plugins som inte används drar väl 0% cpu, så det är väl bara minnesåtgången som ökar av att ha alla plugins laddade för alla 10 låtar samtidigt?

Finns det någon som har erfarenhet av att göra ett konceptalbum, och hur lade ni upp låtskrivandet och "proof of concept"-inspelningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är jag fullständigt ute och cyklar?

inte alörjar spela in på allvarls åtminstone om ni kommit så långt så ni b

det går utmärkt att köra ett helt album som en enda lång "låt"

är ni dock i skrivarfasen kan det dock bli lite roddigt å klumpigt - särskilt om ni har lite olika utgångspunkter för komponerandet

det behöver ju inte alls låta färdigt redan från början

skissa i blocket innan ni börjar måla på den stora duken

Link to comment
Dela på andra sajter

Idén har funnits sedan 2005 😄 och längre stycken musik har skrivits i olika former, allt från piano+melodi till fullskalig inspelning.

Men musikaliskt så spretar det. Det är därför vi är sugna på att göra ett omtag nu. Och för att få den musikaliska röda tråden med, redan i ett tidigt skede, så var jag sugen på att göra hela skivan som en enda låt.

Tack för inputen! Jag tror det blir så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...