Jump to content
Annons

Förslag på lösning för musikförsäljning


schopin

Recommended Posts

Jag har funderat lite kring detta och har en idé som svenska kulterdepartementet (eller vad fasen de nu kan tänkas heta) borde ta tag i. Litegrann handlar det om samma idé, öppna en stor server där folk kan sälja sin musik. Men begränsa inte till enbart musik utan låt folk sälja digitala medier överhuvudtaget. Böcker, diktsamlingar, filmer, musikvideos, pluggar, program o.s.v

När du registrerar dig knyts du med ditt personnummer till systemet vilket underlättar för att hålla koll på hur mycket skatt som skall deklareras för försäljning. Användare får lägga upp en begränsad mängd material tills de blir tillräckligt populära, d.v.s. säljer tillräckligt mycket då de får lägga upp mer. På så vis sker en automatisk kvalitetssäkring. Det finns alltid en grundkostnad, i stil med 50 öre / 10MB som måste tas ut och går till att hålla tjänsten uppe. Utöver detta kan försäljaren fritt sätta sitt pris.

Eftersom det ligger i sverige ser regeringen i form av kulturnämnden till att stödja hela idéen och jobbar ihop med bankerna för att underlätta betalningssystem. Vips så har vi en levande försäljning av digitala verk inom landet som främjar kulturen och skapandet hos enskilda individer.

Låter man de stora musikbolagen vara med på ett hörn kan Hamagrella tävla sida vid sida med Kent. Smarta musiklyssnare inser då att Det Långväga Tåget är betydligt bättre än Kent's gamla hitlåt Verkligen, dessutom kostar den 25 öre och inte 15kr.

/Majken

Ruskigt fin tanke faktiskt. Så upp och hoppa och gör något med den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Oj vad naturen skulle må bättre i ett senare skede om all musik låg på datorer istället för på miljontals cdskivor med medföljande bok och hårdplastomslag.

Men vi vet ju alla hur det gick med det papperslösa samhället....

edit; givetvis ska man kunna ladda hem musiken man köpt hur många gånger som helst, då en hårddisk kan kollapsa.

Skulle ALDRIG få för mig att lägga mina CD ute i naturen! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Väldigt bra poäng annars, vem det nu var, som skrev att det alltid funnits musiker, medans global skivförsäljning bara existerat under (mestadels) andra halvan av 1900-talet.

Bilen har också bara funnits under 1900-talet o framåt.

Det är väl ingen som tror vi kommer återgå till hästar igen? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag har funderat lite kring detta och har en idé som svenska kulterdepartementet (eller vad fasen de nu kan tänkas heta) borde ta tag i. Litegrann handlar det om samma idé, öppna en stor server där folk kan sälja sin musik. Men begränsa inte till enbart musik utan låt folk sälja digitala medier överhuvudtaget. Böcker, diktsamlingar, filmer, musikvideos, pluggar, program o.s.v

När du registrerar dig knyts du med ditt personnummer till systemet vilket underlättar för att hålla koll på hur mycket skatt som skall deklareras för försäljning. Användare får lägga upp en begränsad mängd material tills de blir tillräckligt populära, d.v.s. säljer tillräckligt mycket då de får lägga upp mer. På så vis sker en automatisk kvalitetssäkring. Det finns alltid en grundkostnad, i stil med 50 öre / 10MB som måste tas ut och går till att hålla tjänsten uppe. Utöver detta kan försäljaren fritt sätta sitt pris.

Eftersom det ligger i sverige ser regeringen i form av kulturnämnden till att stödja hela idéen och jobbar ihop med bankerna för att underlätta betalningssystem. Vips så har vi en levande försäljning av digitala verk inom landet som främjar kulturen och skapandet hos enskilda individer.

Låter man de stora musikbolagen vara med på ett hörn kan Hamagrella tävla sida vid sida med Kent. Smarta musiklyssnare inser då att Det Långväga Tåget är betydligt bättre än Kent's gamla hitlåt Verkligen, dessutom kostar den 25 öre och inte 15kr.

/Majken

Men vad är det som hindrar att någon som köpt ett digitalt verk sen lägger ut det för gratis nedladdning nån annanstans?

Det du beskriver har ju sin direkta analogi i CD försäljning:

Någon har från börjat köpt en CD, som man sen rippar, o låter andra ladda ner gratis.

- Nej, jag tror mediaindustrin kommer lösa detta genom påtryckningar att lägga nån form av avgift på alla lagringsmedier, för att få in sina pengar.

O jag kan inte riktigt förstå snacket om "de ONDA skivbolagen".

Vad har de gjort för ont?

Att de väljer att marknadsföra en viss produkt till ett visst pris är väl deras ensak?

Tycker man inte om det kan man som kund låta bli att köpa den produkten.

Men här kommer väl "rätten" att få fri tillgång till allt man vill ha in...

Sen att skivbolagen i stort bara främjar vad de anser lättsålda produkter istället för musik med - i mitt tycke - något verkligt innehåll, det är en annan sak.

O där spelar etermedia med o har en stor skuld till situationen att vi hör Idol2004-Nisse o Fame Fatcory-Klara tio ggr om dan i radio, men inte de ganska stora mängd svenska artister som faktiskt har skivkontrakt utomlands men inte är ett uns kända i Sverige.

Going OT here... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Folk accepterar inte giriga sångare/band och skivbolag längre.

Man kan ju inte alltid utgå från att kunna försörja sig på det man gillar att göra mest. Spelar ingen roll om det är musik, konst eller hockey.

Jag skulle kunna tänka mig köpa en hemmagjord skiva billigt från nån på tex det här forumet. Men jag skulle aldrig betala 250 bagis för en dubbel cd på Åhlens tex.

Det är ju f-n skandal vilka priser skivaffärer mm tar.

Att det är så många som inte fattar att tiderna förändras är det som dock är mest chockerande. Dom kommer ju falla platt.

😱

Giriga sångare/band?

Men det vore väl trevligt om det gick jämnt ut ändå? 🙂

Eller tycker du att vissa människor som producerar konst/musik/litteratur/media/kultur ska bekosta det, så att du inte ska behöva betala för det?

Vem är det som är girig?

Du vill ha, men inte betala för det.

Men den som lägger ner tid, pengar, arbete, kreativitet, är girig om den vill ha betalt för produkten?

Vill du inte betala för någon annans, så gör eget. Det är ditt fria val!

Ang priset för CD i butiker tycker jag ett vettigt nypris ligger på 120 kr.

Är man så jäkla SNÅL så man inte tycker det är värt de pengarna, så ska man gå utan musik!

Det är ungefär motsvarande 3-4 öl en utekväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat lite kring detta och har en idé som svenska kulterdepartementet (eller vad fasen de nu kan tänkas heta) borde ta tag i. Litegrann handlar det om samma idé, öppna en stor server där folk kan sälja sin musik. Men begränsa inte till enbart musik utan låt folk sälja digitala medier överhuvudtaget. Böcker, diktsamlingar, filmer, musikvideos, pluggar, program o.s.v

När du registrerar dig knyts du med ditt personnummer till systemet vilket underlättar för att hålla koll på hur mycket skatt som skall deklareras för försäljning. Användare får lägga upp en begränsad mängd material tills de blir tillräckligt populära, d.v.s. säljer tillräckligt mycket då de får lägga upp mer. På så vis sker en automatisk kvalitetssäkring. Det finns alltid en grundkostnad, i stil med 50 öre / 10MB som måste tas ut och går till att hålla tjänsten uppe. Utöver detta kan försäljaren fritt sätta sitt pris.

Eftersom det ligger i sverige ser regeringen i form av kulturnämnden till att stödja hela idéen och jobbar ihop med bankerna för att underlätta betalningssystem. Vips så har vi en levande försäljning av digitala verk inom landet som främjar kulturen och skapandet hos enskilda individer.

Låter man de stora musikbolagen vara med på ett hörn kan Hamagrella tävla sida vid sida med Kent. Smarta musiklyssnare inser då att Det Långväga Tåget är betydligt bättre än Kent's gamla hitlåt Verkligen, dessutom kostar den 25 öre och inte 15kr.

/Majken

Det där är utan tvekan en av de bästa idéer jag sett på länge.

Då hade man kanske till och med kunnat ordna så att så fort man sålde något så gick momsen på det man sålt (25%?) direkt till statskassan, och på så sätt så behöver man inte hålla på att krångla med onödiga papper.

Fast det hade kanske inte fungerat i praktiken.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är utan tvekan en av de bästa idéer jag sett på länge.

Då hade man kanske till och med kunnat ordna så att så fort man sålde något så gick momsen på det man sålt (25%?) direkt till statskassan, och på så sätt så behöver man inte hålla på att krångla med onödiga papper.

Fast det hade kanske inte fungerat i praktiken.. 🙂

Det är precis min tanke. Gör det enkelt att sälja men även enkelt att handla. Ta hjälp av bankerna för att införa ett nytt, lätt och smidigt betalsystem. Eller lansera det på samma sätt som kontaktkorten till mobiltelefonerna. När du ändå är på kiosken och köper tidningen kan du passa på att handla en musikcheck för 150kr. Hem till datorn, logga in på din användare, knappa in numret för att fylla på ditt konto och leta sedan reda på lite ny musik att ladda hem.

Eller kanske du vill köpa loss en samling fotografier på fjällmiljö till din hemsida. Eller nej vänta, jag tror att jag köper en näve presetljud till Arturias MiniMoog som Neko säljer för en tia. Men öppna även för att folk från utlandet skall kunna handla med visakort, via paypal eller dylikt. Plötsligt skulle Sverige kunna bli en förebild i internethandeln.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade lätt kunnat bli nått stort.

Men jag antar att Sverige kommer slösa bort miljarder på att haffa warez-användare utan att göra åtgärder som detta förslag, och så kommer istället Usa eller Tyskland om något göra exakt samma sak och ta ett internationellt petent på idén. =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Dator och internetuppkoppling har väl var 3:e svensk idag

Ja, precis. 2/3 har det inte. Och hur står det till i resten av världen? Har Chang verkligen en dator? O har han då bredbandet allan?

O vad hindrar Chang från att ändå ladda ner musiken gratis som säkert nån p2p-användare lagt ut?

Det som hindrar Chang att ladda hem musik gratis i ditt scenario, är det faktum att han varken har dator eller internetanslutning.

Ärligt talat pmstudio, jag börjar tröttna på din esprit. I lagom mängd kan det vara kul och lätta upp en diskussion. Men det verkar som att du fastnat i det läget. Jag är övertygad om att du även har något konstruktivt att bidra med. Så låt oss höra!

Link to comment
Dela på andra sajter

O jag kan inte riktigt förstå snacket om "de ONDA skivbolagen". Vad har de gjort för ont?

Skillnaden mot vanlig CD försäljning är just det att priserna kan hållas nere, att du enkelt kan sköta köpen från hemmet och direkt få tillgång till musiken och även att det inte är låst till enbart musik och enbart de stora bolagen.

"De onda skivbolagen" är de som utan resultat använder försäljningspengar för att jaga internetpirater. Det är även de som går via dyra rättsprocesser för att skrämma skivköpare. Men det är även de som ligger bakom slavavtal åt förband där ljud och ljus skruvas medvetet dåligt trots att publiken betalat dyrt för showen. Pengar slösas bort, pengar som istället kunnat gå till att ta fram nya artister, ge bättre upplevelser, nya försäljningssätt eller jaga de som gör profit på piratkopierad musik i asien.

Fråga dig själv vad en film kostar att göra, fråga dig sedan vad en skiva kostar att producera. Vad kostar de i affären? Ungefär lika mycket, detta trots att skivinspelningar är billigare och trots att musiken går att sälja via betydligt fler kanaler. Skivor, ringsignaler, film, reklam, spel, via radio, på nätet o.s.v. Nånting är riktigt ruttet i skivbranschen och det är inte piratkopieringen som är det stora problemet. Skulle fildelningen försvinna skulle det helt klart kunna bli förödande för skivbranschen. Detta eftersom försäljningssiffrorna trots allt kanske inte skulle öka vilket bevisar att man haft fel hela tiden.

Men detta är en helt annan diskussion. Så Olsberg, dela gärna denna tråda i och med detta meddelande. Annars kan någon annan starta en ny tråd.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Dator och internetuppkoppling har väl var 3:e svensk idag

Ja, precis. 2/3 har det inte. Och hur står det till i resten av världen? Har Chang verkligen en dator? O har han då bredbandet allan?

O vad hindrar Chang från att ändå ladda ner musiken gratis som säkert nån p2p-användare lagt ut?

Det som hindrar Chang att ladda hem musik gratis i ditt scenario, är det faktum att han varken har dator eller internetanslutning.

Ärligt talat pmstudio, jag börjar tröttna på din esprit. I lagom mängd kan det vara kul och lätta upp en diskussion. Men det verkar som att du fastnat i det läget. Jag är övertygad om att du även har något konstruktivt att bidra med. Så låt oss höra!

🙂 Jag är så hemskt lessen att verklighetens förutsättningar sätter käppar i hjulet för era visioner. Tråkigt med realitetens gråa hinder.

Men FAKTUM är att oavsett vad något kostar, så är det billigare med GRATIS.

Finns möjligheten att ladda ner nåt gratis, så kommer det föredras mot att betala en (låg) avgift för att ladda ner det lagligt.

Min fråga i ovanstående är hur det ska kunna förhindras?

För om inte, så faller hela ert lilla tankeprojekt om framtida mediadistribution ihop som ett korthus.

Tror ni verkligen inte den tanken redan bollats ett par ggr redan i branschen? 😉

- Nej, om jag nu ska komma med något "konstruktivt" så tror jag som sagt att mediaföretag av olika slag kommer pressa fram avgifter på alla typer av lagringsmedia, som kompenserar försäljningsbortfall.

Allt annat som jag hittills sett i förslagsväg går att slå hål på - tyvärr.

Sen tycker jag att frågan "2/3 har inte bredband i sverige idag, och hur står det till i resten av världen?" är väldigt befogad när era tankar svävar iväg mot mastodontservrar o nedladdning i valbart format.

Mediabranschen ser INTE 1/3 av Sverige som sin stora marknad. Det är RESTEN av världen som man rättar sin distribution efter, o det kommer dröja innan vi når en världsmarknad där det blir praktiskt möjligt att övergå till detta fullt ut.

Jag tror inte man kommer köra med dubbla distributionsnät.

Sen kvarstår ju frågan om marknadsföringen. Hur når man ut med musiken? Hur hittar publiken det de söker? Att något ligger på en server åtkomligt räcker faktiskt inte. Det är också en del av den tråkiga verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
O jag kan inte riktigt förstå snacket om "de ONDA skivbolagen". Vad har de gjort för ont?

Skillnaden mot vanlig CD försäljning är just det att priserna kan hållas nere, att du enkelt kan sköta köpen från hemmet och direkt få tillgång till musiken och även att det inte är låst till enbart musik och enbart de stora bolagen.

"De onda skivbolagen" är de som utan resultat använder försäljningspengar för att jaga internetpirater. Det är även de som går via dyra rättsprocesser för att skrämma skivköpare. Men det är även de som ligger bakom slavavtal åt förband där ljud och ljus skruvas medvetet dåligt trots att publiken betalat dyrt för showen. Pengar slösas bort, pengar som istället kunnat gå till att ta fram nya artister, ge bättre upplevelser, nya försäljningssätt eller jaga de som gör profit på piratkopierad musik i asien.

Fråga dig själv vad en film kostar att göra, fråga dig sedan vad en skiva kostar att producera. Vad kostar de i affären? Ungefär lika mycket, detta trots att skivinspelningar är billigare och trots att musiken går att sälja via betydligt fler kanaler. Skivor, ringsignaler, film, reklam, spel, via radio, på nätet o.s.v. Nånting är riktigt ruttet i skivbranschen och det är inte piratkopieringen som är det stora problemet. Skulle fildelningen försvinna skulle det helt klart kunna bli förödande för skivbranschen. Detta eftersom försäljningssiffrorna trots allt kanske inte skulle öka vilket bevisar att man haft fel hela tiden.

Men detta är en helt annan diskussion. Så Olsberg, dela gärna denna tråda i och med detta meddelande. Annars kan någon annan starta en ny tråd.

/Majken

Så... man är ond om man vill hindra att någon snor ens produkter?

Jag vet inte vem du varit förband åt, men det där om slavkontrakt har inget med dåligt ljud på konserter att göra.

Förbandet får mindre resurser, mindre tid, mindre engagemang för sitt framförande än huvudnumret.

Ganska naturligt. Publiken betalar oftast inte för att se förbandet, utan huvudnumret.

Förbandet kan ju alltid sätta upp en egen konsert annars, o själva styra vilket ljud de önskar.

Jag håller med om att de flesta skivbolag är dåliga på att hitta nya förmågor, särskilt i smalare genrer, speciellt i Sverige.

Piratkopierad musik i asien är svårare att komma åt, eftersom vissa länders interna lagar tillåter kopiering o pressning av material oavsett internationella regler o lagar. O andra sidan ser vi inte nån stor försäljning av dessa kopior i resten av västvärlden. (sydamerika kan jag inte tala om).

Att DVD-filmer är NÄSTAN lika billiga som musik CD kan delvis förklaras med att de spelat in stora delar av sin inkomst på biografen innan de når DVD-hyllan. De som blir succéer går dessutom ett antal miljoner $ plus.

Denna möjlighet saknar musikbranschen. Man kan inte spela ihop pengar för produktion o marknadsföring innan man släpper det på CD. CD-försäljningen ska täcka alla kostnader.

Ersättningen från radio- o TV-spelningar går till absolut övervägande del till upphovsmännen, inte skivbolaget.

Kom också att tänka på att den som trycker upp CD-plattor också måste betala ncb-avgift eller motsvarande för varje tryckt enhet.

När plattan säljs går sen pengarna inte tillbaka till skivbolaget, utan till upphovsmän o de som medverkat på plattan.

Som någon envist påpekar utan att folk lyssnar: största delen av skivor som släpps går inte ihop sig.

Redigerat av pmstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så hemskt lessen att verklighetens förutsättningar sätter käppar i hjulet för era visioner. Tråkigt med realitetens gråa hinder.

Det är inte verklighetens förutsättningar utan dina åsikter vilket är något helt annat. Sedan tror jag inte att någon här på fullt allvar tror att en internetbutik skulle stävja illegal fildelning. Olika former av piratkopiering kommer sannolikt alltid att finnas. Här handlar det istället om att få fram ett hållbart alternativ som kan vara lockande både för de som köper och säljer musik.

Men FAKTUM är att oavsett vad något kostar, så är det billigare med GRATIS.

Och FAKTUM är att många gärna skulle vilja stödja de artister de gillar trots att de kan få tag i låtarna GRATIS. Piratkopiering och försäljning är två helt olika saker, diskussionen var inte angående hur vi skulle få död på piratkopieringen utan hur internetförsäljning bör fungera.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är inte verklighetens förutsättningar utan dina åsikter vilket är något helt annat. Sedan tror jag inte att någon här på fullt allvar tror att en internetbutik skulle stävja illegal fildelning. _. Här handlar det istället om att få fram ett hållbart alternativ som kan vara lockande både för de som köper och säljer musik.

Och FAKTUM är att många gärna skulle vilja stödja de artister de gillar trots att de kan få tag i låtarna GRATIS.

Du får gärna klargöra vilka av mina åsikter som inte har verklighetsförankring i den här frågan. Man lär sig nåt nytt varje dag. 😉

Hur kan alternativet bli ekonomiskt hållbart om det fortfarande kommer finnas piratkopiering parallellt?

Frågan kvarstår: varför betala när man kan tanka gratis?

FAKTUM är ju att vi sett ganska många prov på människor vars åsikter är att all digital media ska vara "fri" - alltså gratis. "Copyright är förlegat", "Jag har rätt att ladda ner vad jag vill utan att betala för det, artisterna ska vara glada att nån lyssnar på deras musik", "artister är giriga" etc.

Dessa människor tror jag inte alls är intresserade att stödja sina favoritartister.

Där tror jag vi är i minoritet.

Men har jag förstått dig rätt att din idé inte ska ersätta vare sig CD-handel eller piratkopiering, utan bara vara ett komplement?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att bli bra mycket mer spännande om den som äger servern bestämmer vad som skall finnas där - och om flera andra drar igång liknande projekt.

Kort sagt: Underskatta inte redaktörens roll. 😉

Instämmer till fullo, Dumb Dan!

Sen har jag också lite svårt att förstå diskussionen om att musiker levt på spelningar i alla tider och att skivindustrin bara är ett nytt påhitt. Jag vet massor av artister, skivor, musik som faller ganska platt live men som funkar fantastiskt på skiva och vice versa.

Det finns idag musik speciellt gjord för att avnjutas hemma i lugn och ro. Några av dessa musiker har inte en tanke på att uppträda live och skall inte heller behöva det. De skall dock ha rätten att få betalt för den musik de skapar. Den rätten måste få gå före min och Din "rätt" att tanka ner och använda den musiken som vi vill. Om någon upphovsman går ut och säger "Ta, det är gratis!", fine, men det måste få vara hans/hennes beslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Men FAKTUM är att oavsett vad något kostar, så är det billigare med GRATIS.

Precis som Majken säger, finns det intresse bland nerladdarna att betala artisten för mp3orna man laddar ner. ( Källa: DN )

Det som grämer mig är att skivindustrin för det mesta handlar om att ett majorföretag ska käka räkmackor istället för att stödja kreativiteten bakom konsten - låtskrivarna & musikerna.

10 öre för en låt, som går till konstnären bakom - det skulle jag med glädje betala. Och nog skulle folk kunna leva på sin musik då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt bra poäng annars, vem det nu var, som skrev att det alltid funnits musiker, medans global skivförsäljning bara existerat under (mestadels) andra halvan av 1900-talet.

Bilen har också bara funnits under 1900-talet o framåt.

Det är väl ingen som tror vi kommer återgå till hästar igen? 😉

Nej. Däremot kommer vi förhoppningsvis få betydligt bättre transportmedel i framtiden!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, detta är inte en diskussion om piratkopiering. Tråden bör delas.

Du får gärna klargöra vilka av mina åsikter som inte har verklighetsförankring i den här frågan.

Jag har aldrig sagt att dina åsikter inte har någon verklighetsförankring. Jag säger att de är just åsikter och ingenting annat. Att bemöta en oprovad musiktjänst genom att blanda åsikter med ord som realitet och verklighet känns onödigt.

Hur kan alternativet bli ekonomiskt hållbart om det fortfarande kommer finnas piratkopiering parallellt?

Frågan kvarstår: varför betala när man kan tanka gratis?

Mitt förslag går inte ut på att Britney Spears och hennes bolag ska tjäna mer pengar. Det går ut på att Neko, Hammagrella och andra glada hemmapysslare skall få en möjlighet att börja tjäna pengar. Detta för att gynna kultur, företagsamhet och en öppen marknad.

Men för att svara på din fråga. Hur kan det komma sig att underhållningsbranschen är större än någonsin och säljer mer när piratkopieringen aldrig varit mer utbredd? Och varför köper folk fortfarande skivor trots att de finns att hitta på nätet? Svaren är för många förmodligen enkla, man vill stödja artister och undvika att bryta mot lagen.

Men har jag förstått dig rätt att din idé inte ska ersätta vare sig CD-handel eller piratkopiering, utan bara vara ett komplement?

Nej inte alls, tanken är att öppna för en helt ny marknad som ännu inte funnits i Sverige.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Återigen, detta är inte en diskussion om piratkopiering. Tråden bör delas.
Du får gärna klargöra vilka av mina åsikter som inte har verklighetsförankring i den här frågan.

Jag har aldrig sagt att dina åsikter inte har någon verklighetsförankring. Jag säger att de är just åsikter och ingenting annat. Att bemöta en oprovad musiktjänst genom att blanda åsikter med ord som realitet och verklighet känns onödigt.

Hur kan alternativet bli ekonomiskt hållbart om det fortfarande kommer finnas piratkopiering parallellt?

Frågan kvarstår: varför betala när man kan tanka gratis?

Mitt förslag går inte ut på att Britney Spears och hennes bolag ska tjäna mer pengar. Det går ut på att Neko, Hammagrella och andra glada hemmapysslare skall få en möjlighet att börja tjäna pengar. Detta för att gynna kultur, företagsamhet och en öppen marknad.

Men för att svara på din fråga. Hur kan det komma sig att underhållningsbranschen är större än någonsin och säljer mer när piratkopieringen aldrig varit mer utbredd? Och varför köper folk fortfarande skivor trots att de finns att hitta på nätet? Svaren är för många förmodligen enkla, man vill stödja artister och undvika att bryta mot lagen.

Men har jag förstått dig rätt att din idé inte ska ersätta vare sig CD-handel eller piratkopiering, utan bara vara ett komplement?

Nej inte alls, tanken är att öppna för en helt ny marknad som ännu inte funnits i Sverige.

/Majken

Ok, förtydligande: vad i det jag säger är bara åsikter, o inte kopplat till verkliga förutsättningar som till exempel ekonomi, teknik, tillgången på datorer o bredband m m ?

Tråden handlar inte om piratkopiering, men man kan inte bortse från hur piratkopiering kan påverka din idé o vice versa, vilket är intressant o i mitt tycke inte alls är en annan diskussion.

Bara för att din idé inte testats praktiskt o inte finns aktiv så betyder det ju inte att man inte kan se kopplingar till hur det skulle fungera eller inte fungera mot dagens verklighet.

Man behöver ju inte tillverka en bil med bara framhjul för att ana att det kan bli problem att ta sig fram med den.

Sen blir jag lite nyfiken på vem som ska avgöra vad som får läggas upp där o inte, eftersom du säger att det inte ska vara till för etablerade artister.

O vem ska lägga ut pengarna för att Neko, Hammagrella o andra hemmapulare ska nå ut med sin musik utanför serverns väggar så folk vet vad de ska söka efter?

Det du beskriver är lite grann som ett gigantiskt bibliotek med okända författare som folk ska gå in o hitta nånting i. Eller ganska likt download.com, soundclick, eller andra liknande siter - som redan finns. Det enda nya är väl att det ska vara svenskt o administrerat av kulturdepartementet?

Vad grundar du påståendet att underhållningsbranschen ökar (o då förutsätter jag att du menar omsättningen eller vinsterna) på? Det är ganska intressant när någon annan påstår att 8 av 10 skivor inte bär sig, eller vad det var...

Ett av de enkla svaren på varför folk fortfarande köper CD är att som du själv nämnt, bara 1/3 i sverige har tillgång till nedladdning.

O sverige ligger mycket högt per capita jämfört med andra länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag vilja få ut min musik via radio, tv, tv-spel oxå... och bli skit rik. Funkar det utan att blanda in distributionsbolag som vill ha en större del av kakan?

Internet är ju som sagt en bra distributions kanal men frågan är ju om man vill tjäna pengar....vad vill man få ut av musiken?

Själv har jag hellre ett vanligt 9-5 jobb om man snackar om pengar...och sedan pilla med musik på fritiden och eventuellt kanske har turen att få ut musik via radio,tv och tvspel.

Men hur fasen ska det gå till utan att anlita folk som oxå vill ha pengar...? Ush va jag svamlar men en viss poäng i det hela har jag väll? När det gäller ekonomi? Eller?

...eller kan man verkligen bli rik med hjälp av enbart internet?

Jag har svårt att se att det skulle gå runt. Marknaden är rätt så mättad oxå....eller?

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Folk accepterar inte giriga sångare/band och skivbolag längre.

Man kan ju inte alltid utgå från att kunna försörja sig på det man gillar att göra mest. Spelar ingen roll om det är musik, konst eller hockey.

Jag skulle kunna tänka mig köpa en hemmagjord skiva billigt från nån på tex det här forumet. Men jag skulle aldrig betala 250 bagis för en dubbel cd på Åhlens tex.

Det är ju f-n skandal vilka priser skivaffärer mm tar.

Att det är så många som inte fattar att tiderna förändras är det som dock är mest chockerande. Dom kommer ju falla platt.

😱

Giriga sångare/band?

Men det vore väl trevligt om det gick jämnt ut ändå? 😏

Eller tycker du att vissa människor som producerar konst/musik/litteratur/media/kultur ska bekosta det, så att du inte ska behöva betala för det?

Vem är det som är girig?

Du vill ha, men inte betala för det.

Men den som lägger ner tid, pengar, arbete, kreativitet, är girig om den vill ha betalt för produkten?

Vill du inte betala för någon annans, så gör eget. Det är ditt fria val!

Ang priset för CD i butiker tycker jag ett vettigt nypris ligger på 120 kr.

Är man så jäkla SNÅL så man inte tycker det är värt de pengarna, så ska man gå utan musik!

Det är ungefär motsvarande 3-4 öl en utekväll.

"Men det vore väl trevligt om det gick jämnt ut ändå? 😏

Eller tycker du att vissa människor som producerar konst/musik/litteratur/media/kultur ska bekosta det, så att du inte ska behöva betala för det?"

Svar: Jo det vore såklart trevligt! Har aldrig menat att dom som anstränger sig ordentligt inte ska få ett öre. Det har jag försökt förklara i ett tidigare inlägg i den här tråden. (hänvisar till den posten)

"Vem är det som är girig?

Du vill ha, men inte betala för det.

Men den som lägger ner tid, pengar, arbete, kreativitet, är girig om den vill ha betalt för produkten?"

Svar:Nej jag är inte girig 😠 Men jag skulle hellre lägga ner mina pengar på att köpa tex 8 album av folk här på forumet, istället för att köpa enbart en skiva på Åhlens.

Jag stödjer hellre privat personer och mindre företag som anstränger sig just för att dom [ANSTRÄNGER] sig. 🙂

"Ang priset för CD i butiker tycker jag ett vettigt nypris ligger på 120 kr.

Är man så jäkla SNÅL så man inte tycker det är värt de pengarna, så ska man gå utan musik!

Det är ungefär motsvarande 3-4 öl en utekväll."

Svar: Hänvisning till min text ovanför 😄

Ps glöm inte att kramas också! 😛

Redigerat av Haunted-Mansion
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag vilja få ut min musik via radio, tv, tv-spel oxå... och bli skit rik. Funkar det utan att blanda in distributionsbolag som vill ha en större del av kakan?

Internet är ju som sagt en bra distributions kanal men frågan är ju om man vill tjäna pengar....vad vill man få ut av musiken?

Själv har jag hellre ett vanligt 9-5 jobb om man snackar om pengar...och sedan pilla med musik på fritiden och eventuellt kanske har turen att få ut musik via radio,tv och tvspel.

Men hur fasen ska det gå till utan att anlita folk som oxå vill ha pengar...? Ush va jag svamlar men en viss poäng i det hela har jag väll? När det gäller ekonomi? Eller?

...eller kan man verkligen bli rik med hjälp av enbart internet?

Jag har svårt att se att det skulle gå runt. Marknaden är rätt så mättad oxå....eller?

Lägger till lite här...

Alltså hur stor är risken att musik i all annan media som tv och radio, kommer att försvinna om alla tittar blint på att sälja musik via internet?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Svar:Nej jag är inte girig  🙂  Men jag skulle hellre lägga ner mina pengar på att köpa tex 8 album av folk här på forumet, istället för att köpa enbart en skiva på Åhlens.

Jag stödjer hellre privat personer och mindre företag som anstränger sig just för att dom [ANSTRÄNGER] sig.

Vilka artister är det som inte anstränger sig då? 😄

Har du köpt vår platta än? 😏

Eller laddat ner den gratis? 😏

Redigerat av pmstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar:Nej jag är inte girig   😄   Men jag skulle hellre lägga ner mina pengar på att köpa tex 8 album av folk här på forumet, istället för att köpa enbart en skiva på Åhlens.

Jag stödjer hellre privat personer och mindre företag som anstränger sig just för att dom [ANSTRÄNGER] sig.

Vilka artister är det som inte anstränger sig då? 😏

Har du köpt vår platta än? 😛

Eller laddat ner den gratis? 😠

"Vilka artister är det som inte anstränger sig då? 😏 "

Svar: När jag säger att dom anstränger sig så menar jag inte att resten inte gör ett skit eller inte anstränger sig.

Om jag säger tex att chilenare är trevliga människor så menar jag inte att peruaner är värsta sortens människor varför skulle jag göra det 😱

Nevermind men du fattar poängen!

Jag har laddat ner din/eran platta nu och jag tycker ni har rätt attityd med upplägget av det hela. Snygg hemsida och en fet zip fil gör ju vem som helst glad.

🙂

Personligen så är det inte min musik smak, men kan tänka mig att andra diggar det här och skulle kunna lägga några kronor på det.

Nu väcker det här en ny fråga hos mig.

Vilket är egentligen det smidigaste sättet att betala? om jag hade velat köpa din/eran skiva, hur gör jag då? ska gå in och kolla lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Nu väcker det här en ny fråga hos mig.

Vilket är egentligen det smidigaste sättet att betala? om jag hade velat köpa din/eran skiva, hur gör jag då? ska gå in och kolla lite mer.

Vi har inte hittat nåt riktigt smidigt sätt att ta betalt på. Det är därför den finns gratis.

O den kommer nog vara gratis tills/om vi får skivkontrakt. 🙂 Den e ju från 2001. Vår nya kommer vi nog försöka ta lite betalt för dock, när den blir klar.

Det var rätt smidigt med mp3.com, där betalningen gick via deras system, o vem som helst i världen kunde beställa en platta, betala med visa eller master card, o sen få en tryckt platta med konvolut o allt hemskickad.

Knepigt som fan att ordna ett sånt system själv som funkar internationellt.

Vi väntar på att download.com ska få ett sånt system också. Det känns mycket bättre att kunna erbjuda en tryckt skiva om man ska ta betalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...