Jump to content
Annons

Era råd behövs för att få bästa sampling kvalite


ElectroVoice

Recommended Posts

Såhär här är mitt system kopplat..

b42160.jpg

Min keyboards drumkits låter bra via ljudkortet när de spelas upp.. men när jag recordar drumkitsen och lyssnar och jämför mellan varandra så tappar den kvalitet.. Har testat 3 program nu. * adobe audition, auduacity och Wavelab 6. Får samma slut resultat. Frekvenserna är 44.100 på allt, WAV format stereo. Drumkitsens dynamik saknas, som original.

Man jämföra det som att när du målar en bild i paint och sparar den i jpg så tappar den kontrast. Samma sak händer med snaren /kick etc.

Så varför tappar jag kvaliten? Måste man mixa samplingarna för att få fram samma original dynamik?

Räcker det inte med att bara recorda och få samma kvalite som de låter när man spelar den?

Måste man ha bättre ljudkort? Eller är det såhär det är, man kan inte få samma kvalite som original?

Redigerat av ElectroVoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har testat 3 program nu. * adobe audition, auduacity och Wavelab 6. Får samma slut resultat.
Programmet kvittar, den data som levereras från ditt ljudkort är densamma oavsett program.
Min keyboards drumkits låter bra via ljudkortet när de spelas upp..
Hur är keyboarden kopplad till ljudkortet? Var och hur har du adresserat medhörningen av instrumentet genom ljudkortet? Hur god är nivån på insignal i ljudkortet? Är volymnivån identisk mellan medhörning och uppspelat ljud?
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Linus och Demonproducent.. Tack för att ni hjälper mig..

Men måste poängtera en sak igen.. om ni kan förklara detta..

Varför låter de rätt i början, men inte när man har recat den.. Jag provade dessa 3 program, för att se om de vart någon skillnad.. Wavelab har inga effecter när man börjar reca. Adobe audition däremot hade EQ aktivt automatiskt. Men ändå får jag inte den identiska dynamiken som originalet.

De har inget med volym skillnaden att göra.. jag maxar från synthen å har lågt de blir ändå samma kvalite.

Jag har ingen trumkanal, allt är torrt från synthen, alla EQ och FX av i synthen.. output left and right.

*Synthen är INTE kopplad till ett mixerbord och sen vidare till datorn och högtalare.. Synthen är direkt kopplad från synthens outputs till datorns input. Så allt ljud jag spelar upp från synthen går via datorn sen till högtalarna. drumkitsen å allt låter dynamiskt och kraftfullt som det ska vara.. men de är ju dessa program vilket jag än använder så tappar den kvaliten av de jag spelat in.. helt sjukt att den gör de.

>Blir de lättare att förstå om jag gör en kort video sammanfattning på detta? Tycker de är krångligt att förklara det med skrift.

Redigerat av ElectroVoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Programmet kvittar, den data som levereras från ditt ljudkort är densamma oavsett program.

Hur är keyboarden kopplad till ljudkortet? Var och hur har du adresserat medhörningen av instrumentet genom ljudkortet? Hur god är nivån på insignal i ljudkortet? Är volymnivån identisk mellan medhörning och uppspelat ljud?

Jag ska göra en kort video på detta å ladda upp till imorgon.. jag PMar dig så att du kan ta en titt, om du missar det här inne

keyboardens output är tele.. och datorns är såna mini ingångar.. exakt som denna bild5189-9-at-cj.jpg har jag kopplat till datorn från synthen

Redigerat av ElectroVoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en idiotfråga, men enligt den första bilden så får jag uppfattningen att du inte kopplat din keyboard till M-audiokortet, utan i moderkortets ljudkort?

Nej, den är kopplad till M-audios ljudkort. 🙂 ingen dumfråga!

ge oss en skärmdump på ljudvågorna

Checka tillbaks här imorgon eftermiddag senast. Då har jag lagt upp skärmdump och kort videoklipp på allt.

Redigerat av ElectroVoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kunna vara så att trummorna överstyrs i floating point miljö, alltså att dom spelas upp i (för) hög volym inne i DAW-programmet. När du spelar in dom så kapas topparna på attackerna, eftersom dom går över 0dBFs. Skillnaden mellan uppspelning och inspelning kan skilja i floating point miljö. Lösningen på det torde vara att sänka trummornas volym i programmet innan du spelar in. Testa och sänk rejält, bara för att testa, och se vad som händer.

En annan mer långsökt teori skulle kunna vara om du har ett inbyggt ljudkort i datorn, plus M-audio kortet - alltså 2 ljudkort i samma dator. Det har hänt mig några få gånger att man glömt dubbelkolla vilket ljudkort man spelar in- eller upp med. Någon gång har man spelat in med det bättre ljudkortet, men råkat spela upp via det inbyggda, och då låter det kanske lite sämre.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan mer långsökt teori skulle kunna vara om du har ett inbyggt ljudkort i datorn, plus M-audio kortet - alltså 2 ljudkort i samma dator. Det har hänt mig några få gånger att man glömt dubbelkolla vilket ljudkort man spelar in- eller upp med. Någon gång har man spelat in med det bättre ljudkortet, men råkat spela upp via det inbyggda, och då låter det kanske lite sämre.

Nej så är det inte.. Du har en poäng där.. men ska förtydliga hur jag dubbel checkar.. Den inspelade kicken/snaren sparar jag i WAV format.. går till synthen och importerar sen denna sparade drumkit och spelar upp den, och "här" märker jag markant när jag spelar originalet och den jag samplade, då hör man skillnaden på original och den jag samplade.

Redigerat av ElectroVoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle kunna vara så att trummorna överstyrs i floating point miljö, alltså att dom spelas upp i (för) hög volym inne i DAW-programmet. När du spelar in dom så kapas topparna på attackerna, eftersom dom går över 0dBFs. Skillnaden mellan uppspelning och inspelning kan skilja i floating point miljö. Lösningen på det torde vara att sänka trummornas volym i programmet innan du spelar in. Testa och sänk rejält, bara för att testa, och se vad som händer.

Jag har spelat in i olika volym nivåer, men de samma problem.. sedan använder jag NORMALIZE för att få rätt ljudnivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hm. Du spelar in i 16 bit, medan de flesta brukar köra med 24 eller 32. Det borde inte göra så stor skillnad som du verkar höra, men det kan ju vara värt ett snabbtest.

Den inspelade kicken/snaren sparar jag i WAV format.. går till synthen och importerar sen denna sparade drumkit och spelar upp den, och "här" märker jag markant när jag spelar originalet och den jag samplade, då hör man skillnaden ...

Hm, är det en samplings-keyboard du har? Du säger att du för över Wav-filer till synten från datorn och spelar upp dessa i synten, eller förstod man fel?

För ... om du märker skillnad när när du spelar upp ljudet (som du spelade in i datorn) via synten, då frestas man att tänka att det är synten som ställer till nåt fanskap här, i återgivningen eller importeringen typ.

Annars lutar jag också åt att det börjar bli dags för lite skärmdumpar, video och ljudprov (i wav-format, inte MP3) så får detektiverna här undersöka lite.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hm. Du spelar in i 16 bit, medan de flesta brukar köra med 24 eller 32. Det borde inte göra så stor skillnad som du verkar höra, men det kan ju vara värt ett snabbtest.

Annars lutar jag också åt att det börjar bli dags för lite skärmdumpar och ljudprov (i wav-format, inte MP3) så får detektiverna här undersöka lite.

Det har du helt rätt i, imorgon fixar jag ihop all material. Video, ljud och skärmdumpar för enklaste förståelse. ska prova 24 och 32 (jag TROR jag har använt dem storlekarna också) ska dubbel prova

Redigerat av ElectroVoice
Link to comment
Dela på andra sajter

ska förtydliga hur jag dubbel checkar.. Den inspelade kicken/snaren sparar jag i WAV format.. går till synthen och importerar sen denna sparade drumkit och spelar upp den, och "här" märker jag markant när jag spelar originalet och den jag samplade, då hör man skillnaden på original och den jag samplade.

jaha

du trollar

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej så är det inte.. Du har en poäng där.. men ska förtydliga hur jag dubbel checkar.. Den inspelade kicken/snaren sparar jag i WAV format.. går till synthen och importerar sen denna sparade drumkit och spelar upp den, och "här" märker jag markant när jag spelar originalet och den jag samplade, då hör man skillnaden på original och den jag samplade.

...men då är ju problemet att din sampler har dålig återgivning eller är felinställd på något sätt - och har inte med programmet att göra, om jag förstår dig rätt...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Min sampler ? menar du då wavelab 6 som jag nu använder mig av? jag har ju provat 3 olika program. samma resultat på alla 3. Ska man installera cubase också för å testa kanske..?

Jag har inga problem när jag spelar från synthen, då låter min synth bra via ljudkortet.. men fattar inte vf de inte låter lika bra när man spelat in det.

...men då är ju problemet att din sampler har dålig återgivning eller är felinställd på något sätt - och har inte med programmet att göra, om jag förstår dig rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra spekulation, men svar på det är nej.. eftersom jag hör redan felet från PC innan jag ens lägger den på USB och sen in i synthen.. där hör man också att de inte låter identiskt med originalet.

Ja synthen accepterar wav filer.. kolla videoklippet jag länkar nu i nästa post..

Hm, är det en samplings-keyboard du har? Du säger att du för över Wav-filer till synten från datorn och spelar upp dessa i synten, eller förstod man fel?

För ... om du märker skillnad när när du spelar upp ljudet (som du spelade in i datorn) via synten, då frestas man att tänka att det är synten som ställer till nåt fanskap här, i återgivningen eller importeringen typ.

Annars lutar jag också åt att det börjar bli dags för lite skärmdumpar, video och ljudprov (i wav-format, inte MP3) så får detektiverna här undersöka lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer om du kör dina inspelade samplingar genom en mjukvarusampler (i datorn) istället för genom din keyboards inbyggda sampler? har den samplingsfunktion så borde den ju ha MIDI med, och då ser jag ingen poäng i att jobba med keyboardens inbyggda sampler i studiosammanhang.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

bra fråga minns inte nu när jag inte sitter framför den datorn.. men poängterar att problemet är inte när jag sparat wav filen.. de är efter jag stoppat recandet och ska lyssna på de jag spelat in.. här hör jag felet.

vad har du för inställningar när du sparar filen som .wav?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ligger väl felet troligtvis i kabeln eller ljudkortet. har du några EQ-inställningar och så i ditt ljudkort? öppna upp programvaran för ditt ljudkort i datorn och kika om det finns några effekter. testa även att öka bitraten (i ditt DAW). har du några andra kablar att testa med?

Redigerat av Zakyath
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Min sampler ? menar du då wavelab 6 som jag nu använder mig av? jag har ju provat 3 olika program. samma resultat på alla 3. Ska man installera cubase också för å testa kanske..?

Jag har inga problem när jag spelar från synthen, då låter min synth bra via ljudkortet.. men fattar inte vf de inte låter lika bra när man spelat in det.

Hur det låter går ju inte att höra i ett sådant videoklipp, men en gissning kan vara att när du spelar med keyboardens ljud, så gör ljudkortet att du hör både direktsignalen OCH medhörning som är fördröjd av latency eller som en direktretur genom routing i ljudkortets inbyggda mixer. När du sedan spelar upp från programmet, så hör du inget av keyboardens direktljud, utan enbart det som verkligen har spelats in - och det är då ljudet som det egentligen skulle ha låtit utan dubbleringen genom medhörningen.

Redigerat av Claes
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur det låter går ju inte att höra i ett sådant videoklipp, men en gissning kan vara att när du spelar med keyboardens ljud, så gör ljudkortet att du hör både direktsignalen OCH medhörning som är fördröjd av latency eller som en direktretur genom routing i ljudkortets inbyggda mixer. När du sedan spelar upp från programmet, så hör du inget av keyboardens direktljud, utan enbart det som verkligen har spelats in - och det är då ljudet som det egentligen skulle ha låtit utan dubbleringen genom medhörningen.

men han la ju in det inspelade ljudet i keyboarden, och spelar upp båda i videon via keyboarden. det är klar skillnad mellan dem.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...