Jump to content
Annons

Använda expressionpedal för att styra t ex waw-waw ped i gitplug


Henric Svensson

Recommended Posts

Köpte en fantastisk gitplug vid namn TH2 för ett tag sedan. När jag startat bara pluggen och spelar kan jag styra t ex waw-waw pedal och en massa andra fräcka grejor via expressionpedalen på mitt midiklaviatur. MEN när jag startat upp pluggen inne i Sonar 8.5 får jag det inte att funka....grymt irriterande...

Någon som vet hur man löser detta problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Well - jag vet inte om det här hjälper dig, men jag har själv haft SONAR 8.5, och nu X1. Även om jag är trummis så sitter jag med Amplitube (bland annat) samt en Roland FC300, vilket är en pedalbräda för gitarrister och basister. Med denna kan jag, eller snarare gitarristen, styra hela stompboxuppsättningen i Amplitube, men då krävs det att jag tilldelar gitarrpluggen status som VSTi, och inte effekt. Detta görs i pluginmanager>properties, typ.

När så är gjort så lägger jag upp ett enskilt audiospår, dit gitarr kopplas, och dit gitarrpluggen går in (glöm nu inte bort att den nu är lagd som vsti och inte under effekter, även om den går in i FX-fönstret) samt ett separat midispår strax under, dit pedalbordet skickas. Detta midispår har midi omni eller motsvarande som input, och dess output är i mitt fall Amplitube, som ligger som effekt (omgjord tilll VSTi) på audiospåret. Därefter kan jag öppna gitarrpluggen och köra midi learn på rubbet utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr funkade det inte! Enligt Roland Scandinavia ska pluggen ligga som en vst! Ska inte heller behöva lägga upp en separat midikanal utan det ska funka direkt! Som tur är lovade Ludde titta närmare på problemet!

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...