Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ponera att jag har en monogitarr som jag lagt 35L (vÀnster). PÄ en buss har jag ett stereoreverb. SÀtter upp ett reverbsend pÄ gitarrspÄret och skickar till denna buss. Hur panorerar ni denna send till reverbet? AlltsÄ INTE sjÀlva reverbbussen. LÄter det följa originalspÄrets panorering eller ej? Eller det gör ni inte alls dÄ det Àr ett stereoreverb? Kanske enbart om det Àr monoreverb? Eller det hÀnger pÄ tÀtheten i mixen?

Annons
Postat (redigerat)

I mÄnga fall sÄ hamnar gitarren drygt 30% i vÀnster i reverbets stereobild med, sÄ det brukar sköta sig sjÀlvt.

Men det kan vara lite olika beroende pÄ reverb, och kanske framförallt hur mycket sk. diffusion man stÀller in.

Diffusion Àr ju en parameter som styr "hur mycket möblemang som finns i rummet", hur 'skitigt' reverbet ska vara. Ju högre diffusion, desto mer grumlig stereobild. Ju mindre diffusion desto mer ihÄligt och kallt reverb men desto klarare stereobild.

Konvolutionsreverbet Waves IR-1 Äterger endast vÀnster kanals reverb i vÀnster kanal och höger kanals reverb i höger. Vi talar alltsÄ om en stereo-send, inte mono. Men sÄ har det Àven en parameter som dom kallar crosstalk, som bestÀmmer hur mycket av vÀnster kanals signal som ska Äterges i höger reverbkanal - och vice versa. Kan stÀllas in mellan 0-100%.

MÄnga reverb har en "crosstalk" pÄ nÀstan 100%, alltsÄ att bÄde höger och vÀnster kanal Äterges i bÄda kanalerna, bara i olika volymproportion, och styrs alltsÄ nÀstan automatiskt av panoreringen i stereofÀltet frÄn send-kanalen. NÄgra fÄ reverb har mindre "crosstalk" Àn 100% och dÄ hörs skillnaden tydligare.

Redigerat av Signia
Postat

Det varierar frÄn reverb frÄn reverb m a o? Var inne pÄ Gearslutz och dÀr var det blandad kompott. NÄgra hÀvdade att det skulle sköta sig sjÀlv om det Àr ett stereoreverb, andra lÄter sendregeln följa hur spÄret Àr panorerat i övrigt. Andra panorerar reverbsend till absoluta motsatsen (35L kontra 35R t.ex.). TÀnker iofs instinktivt ocksÄ att det borde sköta sig sjÀlvt om det Àr ett stereoverb. Bygger ju pÄ en övergripande rumsklang och inte att reverb ska komma frÄn nÄgon speciell punkt som 48 vÀnster etc.

Postat

Hade inte ens en aning om att man kunde panorera en send? 😳

Eller fattar jag fel? Du har en gitarr pÄ ett spÄr (mono) och pÄ det spÄret har du en send som du kan panorera vÀ/hö?

Om det var sjÀlva reverbbussen som skulle panoreras, dÄ hade jag hÀngt med.....

Å andra sidan kanske vi pratar "riktiga" mixerbord? Tror inte jag kan panorera send i Logic.

Postat

Eftersom Cubase sköter panorering till sendar sjÀlv för att matcha spÄrets panorering (finns i instÀllningarna) rör jag nÀstan aldrig panoreringen. Men det borde jag bli bÀttre pÄ.

Det gÄr att fÄ till en hel del klassiska och anvÀndbara effekter genom att ha skild panorering vs. spÄrets panorering. Exempelvis gitarr hardpan vÀnster, reverbsend hardpan höger. Fast detta funkar Ànnu bÀttre med ett monoreverb, dÀr man istÀllet panorerar reverbauxens output hardpan höger. DÄ fÄr man inget "spill" ut i vÀnstra reverbkanalen vilket sker i stereoreverb-moduler.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.