Jump to content
Annons

små vs stora monitorer? byta ner mig storleksmässigt?


red_house_painter

Recommended Posts

i dagsläget sitter jag med ett par yamaha hs80m som vart väldigt populära nu på sistone. men eftersom jag flyttat in typ all egenproduktion till mitt "sovrum" så har jag inte längre ett lika stort rum att mixa i. därför har jag också börjat snegla på att byta ut mina monitorer mot några mindre eftersom mindre högtalare pumpar ut mer "luft"..? och att de inte tar lika stor plats. även om det är sekundärt.

jag har jämfört (och jobbat en del med) hs80m med flera andra innan jag valde att skaffa dem. tyckte de lät bra även om basfrekvenserna vart lite hårda jämförelse med dyrare monitorer så tyckte jag ändå basen var tydlig i yamahan. men just nu upplever jag att hs80m är på tok för starka i volym. vinner jag på något att gå ner mig i storlek? hs50m (som är den mindre motsvarigheten tycker jag inte alls om...) så nu när jag sänker volymnivån jämfört med innan så inser jag helt enkelt att jag inte längre får samma fokus i mixarna. är detta en psykologisk grej eller tror ni att nuvarande rum inte sväljer volym lika mycket som det förra?

så den korta varianten på frågan... är större högtalare (och starkare) mer anpassade för större rum med möjlighet att driva upp volym?

vilka monitorer skulle ni isåfall rekomendera att gå till om jag söker en lite mindre variant än den jag har? kommer isåfall sälja/byta mina hs80m och kan lägga på några tusenlappar om det är något man ska hålla koll på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan red_house_painter.

Om jag hade varit i din kläder så skulle jag ta mig en närmare titt på Adam A5x. Dom gör grymt bra grejer.

Jag har aldrig tidigare bytt ner mig till ett par mindre monitors.

Har man ett begränsad utrymme i sin studio, så kan det nog vara bättre att skaffa sig ett par nya monitorer som är anpassade efter storlek på rum.

http://www.ordermusic.se/produkter/studio/studiomonitorer/a5x-par

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag är ett proffs eller så.....men om du har ett par yamaha hs80m i ett litet rum/studio, så kommer nog ljudet att studsa runt/ skrika dig i ansiktet. Men samtidigt kan jag hålla med om att det är svårt att välja monitors. Man vill ju ha ett skönt tryck, rent ljud, till ett vettigt pris. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

hej tack för input. det är lite så jag känner i mitt rum nu. de känns aningen för stora. har aldirg hört något om en sådan diskussion. då antagligen för att man dels har fler monitorer i studios och de som mixar mycket ofta redan har ett bättre anpassat rum. det jag har är mer av en projekt/låtskrivar/påläggs-studio än ett rent mixerrum.

vet inte om det är watten eller membransstorleken som man ska kolla mest efter i första hand för att sedan välja ut de högtalare som låter bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kikar alltid på frekvensomfång när det gäller högtalare/monitors, ju bredare dess bättre 🙂

Sedan är det ju givetvis vilken tum på basen som spelar ganska stor roll för mig. Det blir ju svårt att återspegla ett "Gott tryck" i basen om monitorerna bara har t,ex 4 tum. Men har man som sagt har ett begränsat utrymme i sin studio...så får man kanske gå ner lite i storlek.....och kanke dessutom referenslyssna med ett par bättre hörlurar också.

Om du någonstans får möjlighet till att provlyssna nya monitorer så är mitt tips: Adam. (X-serie) 🙂

finns i storlek 4,5" upp till 8,5" tum.

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

mixar både högt och lågt. ett par dt990 är också min fantastiske kompis i sammanhanget. den sista produktionen jag hann göra nu var detta och är ENBART mixade med dt990 eftersom jag gjorde byggt i arbetsrummet eller då "sovrummet".. om folk är intresserade av det resultatet så finns det här http://open.spotify....UBHfHYQxbKr9UI4 ligger bakom grovmixningen på "san fransisco" fast bandet valde att sen jobba vidare med det själva eftersom de skulle testa grejer osv... men ligger bakom mixen på "härskarteknik" (tyvärr fick jag en autotunead sångrefr som jag inte kunde göra så mycket med. bandet hade heller inte någon "vanlig" orörd sång..)

MEN MEN!!!

verkar vara många som förespråkar adam. måste helt enkelt kolla in dem mer

WELLNESS, jag har aldrig jobbat med mindre monitorer med tillhörande sub. vad skulle vara en bra kombo isåfall?

och om folk fick välja... adam a5x, a3x eller a5x med sub eller a3x med sub? då undrar jag också hur man då ska välja sub såklart...

såhär ser mitt rum ut. har nästan exakt 3m från datorväggen till reflekterande murvägg. finns även en flyttbar panel där bakom högtalaren. och rummet börjar bli klart men jag målar massa saker så de där arbetsbockarna kommer snart att hamna i källaren

bild19-1_zps3a4135a0.jpg

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

WELLNESS, jag har aldrig jobbat med mindre monitorer med tillhörande sub. vad skulle vara en bra kombo isåfall?

Jo, om rummets akustiska egenskaper bråkar i basen så tycker jag att det är lättare att få till en jämnare basåtergivning med separat sub + små närfältare som delas runt 80 - 100 Hz, jämfört med större fullrangemonitorer. Det fina med en separat sub i det här fallet är att den kan placeras på det ställe där den drar igång jämnast basrespons till skillnad mot fullrange monitorerna som vars placering ofta inte är lika flexibel rent praktiskt.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är grymt med sub, även när man mixar på låga volymer. Jag gör typ helt fel och spelar de passiva JBL-lådorna fullrange, driver dem med en nyare Yamahaförstärkare som har en mono subutgång, okänd delning. Min Prodip-sub ska enligt märkningen gå ner till 30 hz, den har en egen delningsratt som jag ställer på ungefär 50 hz, det är där basen i JBL L50 börjar ta slut. Suveränt med vanlig stereoförstärkare om man vill jämföra mot cd. På med enncd med mycket, men väldigt ren bas o jämför på lite halvhög volym. Rattar jag elbasens eq upp eller ner bara en enda db vid 45 hz hörs det tydligt. Utan sub hörs ingen skillnad alls. Inte i lurar heller.

Bara lite tankar runt det hela från lilla mig.

Minsta Adam plus en sub kanske är kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej men säg att jag förslagsvis kör ett par AX3 och en sådan här? http://www.thomann.de/se/adam_subf.htm bara för att köra adam på allt...

då undrar jag lite hur man ska tänka kring uppkoppling av högtalarsystemet (dvsax3 och sub med mitt ensemble? kopplas allt via subben??) och ens om den här subben ger mig det jag behöver? vad vinner jag på att gå upp i pris för en sub?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En del subbasar har linje ingångar L/R och ett delningsfilter.

Dvs, man kopplar in sitt ökudkort på subben och sedan vidare kopplar man till sina toppar via utgångar på subben.

Jag kör själv med toppar och subbas sedan många år tillbaka. Lite trixande att få rätt placering på suben men sedan är det grymt på riktigt.

Jag har A3X som toppar, finkar finemang. Utan sub skulle jag nog inte köra A3X.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...