Jump to content
Annons

Är det fortfarande ultrasone proline som är hörlurarnas rolls royce?


rockstone

Recommended Posts

Behöver ett par öppna hörlurar att mixa i, har nu beyer dynamic .........nånting när jag spelar in sång och sånt men dom blir jobbiga att mixa i eftersom dom är täta.

Så ja tänkte testa om öppna är behagligare som jag ju har läst. Så frågan lyder, Är det forfarande dom här ultrasone som är bäst eller har det kommit nåt bättre?

var ett par årsedan jag gick i genom alla trådar me hörlurar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Stax SR-009 är det osm är Rolls royen 🙂

Ultrasone är långt långt därifrån.

Har du båda för jämförelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du båda för jämförelse?

Nej dessvärre inte,

http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?&products_id=741

Det är inte priset på lurarna som är det stora problemet utan det är att man behöver en riktigt dyr förstärkare till också..

för 30-40 000. Möjligt att det finns någon som är billigare och mer prisvärd...finns ju guldkorn över allt om man letar när det gäller förstärkare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hr så dålig koll på detta men, funkar dom här ultrasone proline i uttaget på laptoppen om man vill koppla in dom där, eller måste man ha nån hörlursförstärkare?

I regel ska man alltid ha det för studio lurar såvida du inte vill att det ska låta piss.. men jag tror ultra sone har lite högre ohm.. över 200 tror jag.

desto lägre ohm desto bättre funka det... akg240 studio har väldigt låg ohm t.e.x och funkar bland dom bättre med .t.ex laptop.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag har k240 dom är kanon men ändå inte rätt att mixa med, monitorer är det som gäller om det ska bli riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, läste precis att akg 240 är en halvöppen studiolur, varför ska man ha halvöppen? vill man inte ha en helt sluten så man slipper läkage, eller en helt öppen när man mixar?

Jag har provat med mina DT880 som är 250ohm i laptoppen visst funkar det..men faan det låter ju inte bra..i mellan regisret och diskanten..

Halvöppen lur låter mkt bättre..när ljudet stängs inne i luren låter det inte lika bra... att ha stängda lurar är en kompromiss lösning som påverkar ljudet negativt..men man får ljudisolering..och änen mindre lekage..om något alls..

Link to comment
Dela på andra sajter

I regel ska man alltid ha det för studio lurar såvida du inte vill att det ska låta piss.. men jag tror ultra sone har lite högre ohm.. över 200 tror jag.

desto lägre ohm desto bättre funka det... akg240 studio har väldigt låg ohm t.e.x och funkar bland dom bättre med .t.ex laptop.

Ultrasone Pro 2900: 40 ohm

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

För säkerhets skull tar vi en runda till med det märkliga begreppet "lättdrivna hörlurar" - som ur teknisk synvinkel egentligen är tvärtom mot hur uttrycket normalt används... 😉

Lägre impedans på lurarna ger starkare ljud än högre impedans vid samma volyminställning.

MEN! Lägre impedans ger också högre belastning på hörlursförstärkaren eftersom det dras högre ström genom den och från nätdelen.

Om impedansen är för låg, så kommer man att få distorsion när man drar upp volymen, eftersom man försöker dra ut högre ström än nätdelen kan leverera. Det är bl a därför ljudkort som enbart drivs av USB- eller Firewire-power ibland kan dista med lurar som har låg impedans - så att man behöver komplettera med en extern nätdel till ljudkortet för att det ska bli bra. Det kan också dista om hörlursförstärkaren inte är konstruerad för att driva lurar under en viss impedans på grund av komponentval som inte tål det högre strömuttaget.

Har man "för hög" impedans, så kommer det inte att dista, utan bara att bli lägre volym som man inte kan dra upp så mycket som man vill.

Med tanke på ljudkvaliteten bör man alltså kolla upp att hörlursutgången klarar de tilltänkta lurarnas impedans - eller lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, läste precis att akg 240 är en halvöppen studiolur, varför ska man ha halvöppen? vill man inte ha en helt sluten så man slipper läkage, eller en helt öppen när man mixar?

Jag tycker att öppna är bäst om man ska mixa med dem. Öppna lurar ger minst förvrängning av ljudet eftersom det inte är en liten instängd luftvolym som det är med slutna - och öppna är dessutom bekvämast om man sitter länge med dem, så det blir inte lika varmt och fuktigt.

Slutna passar bäst till tracking, när man vill ha så mycket isolering som möjligt exempelvis för att förhindra läckage till sångmicken.

Halvöppna är en kompromiss som kan funka bra, men personligen föredrar jag att ha öppna resp. slutna till de olika användningsområdena.

För en tid sedan plitade jag ner lite omdömen om Beyerdynamic-lurar, i denna tråden: //forum.studio.se/index.php/topic/95952-beyerdynamic-dt-990-pro-diskussionstrad/page__st__60#entry1410115 . Du hade ju Beyerdynamic nu, så det kan ge dig lite hum om vilka skillnader jag upplever.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte tillföra en sak ang. Ultrasonelurarna som inte nämnts i den tråd tidigare. Jag har själv ett par Ultrasone PRO 2500 (föregångaren till 2900 fast med

aningen mindre basåtergivning). Ultrasone använder sig av något som kallas S-Logic (och det är inte nåt slags audiofil hokuspokus ala Svallander 🙂 ) som innebär

en liten metallplatta framför högtalarelementet som leder ljudet så att det kommer framifrån. Detta gör att Ultrasones lurar på ett bättre sätt efterliknar riktiga

monitorer, jag hör absolut en förbättring där. Själv använder jag en SPL Phonitor som förutom att den är en jäkligt bra hörlursförstärkare också låter mig mixa

in lite av vänster i högerl lur och vise versa. Detta är viktigt om jag mixar mixar avsedda för högtalare fast jag bara mixar i lurar. Gör det också enklare för mig

att höra fasfel etc.

Med kombinationen Ultrasone PRO 2500 samt SPL Phonitor får jag ett sound som är mycket nära det sound mina JBL 4430 montiorer levererar och gör det enkelt

för mig att få ärliga mixar. Tyvärr har jag inte tillräckligt bra rum just nu för att kunna använda mina JBL 4430 hela tiden 🙁 .

Så det där med impedans då. Precis som Claes påpekar så är egentligen lägre impedans mer svårdrivet för en förstärkare.

Rent teoretisk så behövs det åtskilligt fler varv av tunnare koppartråd runt högtalarspolen för 250 Ohm än för 40 Ohm vilket innebär en tyngre spole som ren teoretiskt

borde innebära en sämre linjäritet i frekvensomfånget. Fast vad vet jag. Borde vara så teoretiskt i alla fall. 😎

Liten film om SPL Phonitor. Skippa reklamen dom för 50 sekunderna så får ni en bra beskrivning av SPL Phonitor

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att öppna är bäst om man ska mixa med dem. Öppna lurar ger minst förvrängning av ljudet eftersom det inte är en liten instängd luftvolym som det är med slutna - och öppna är dessutom bekvämast om man sitter länge med dem, så det blir inte lika varmt och fuktigt.

Slutna passar bäst till tracking, när man vill ha så mycket isolering som möjligt exempelvis för att förhindra läckage till sångmicken.

Halvöppna är en kompromiss som kan funka bra, men personligen föredrar jag att ha öppna resp. slutna till de olika användningsområdena.

För en tid sedan plitade jag ner lite omdömen om Beyerdynamic-lurar, i denna tråden: http://forum.studio....60#entry1410115 . Du hade ju Beyerdynamic nu, så det kan ge dig lite hum om vilka skillnader jag upplever.

Hur länge har ultrsone pro 2900 och 2500 funnits? Du har inga begagnade sånna till salu väll?
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur länge har ultrsone pro 2900 och 2500 funnits? Du har inga begagnade sånna till salu väll?

Pro2900 ersatte Pro2500 för omkring ett år sedan, efter att båda modellerna hade funnits parallellt under något år - och Pro2500 ersatte de äldre Proline2500 ett par år före det (där var det bara designen som skiljde, men ändå...).

Inga demolurar tyvärr. Bara de 2900 som jag använder själv - och dem vill jag ju ha kvar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att öppna är bäst om man ska mixa med dem. Öppna lurar ger minst förvrängning av ljudet eftersom det inte är en liten instängd luftvolym som det är med slutna - och öppna är dessutom bekvämast om man sitter länge med dem, så det blir inte lika varmt och fuktigt.

Slutna passar bäst till tracking, när man vill ha så mycket isolering som möjligt exempelvis för att förhindra läckage till sångmicken.

Halvöppna är en kompromiss som kan funka bra, men personligen föredrar jag att ha öppna resp. slutna till de olika användningsområdena.

För en tid sedan plitade jag ner lite omdömen om Beyerdynamic-lurar, i denna tråden: //forum.studio.se/index.php/topic/95952-beyerdynamic-dt-990-pro-diskussionstrad/page__st__60#entry1410115 . Du hade ju Beyerdynamic nu, så det kan ge dig lite hum om vilka skillnader jag upplever.

Hej Claes!

Du verkar kunna det mesta om det mesta. Har du provat Shure SRH 940? Vad tycker du isf? Har tänkt att ha dem till all min musikproduktion tills jag har råd att köpa ett par begagnade Genelec. Har köpt ett par nya på blocket för 1000 kr (nypris 2000 kr i butik) och tänkte att de trots att de är slutna skulle vara bättre än ett par öppna i samma prisklass, typ akg 240s. Gjorde jag rätt, eller var det helt fel? Är öppna alltid överlägsna slutna vid t.ex. Mixning? Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes!

Du verkar kunna det mesta om det mesta. Har du provat Shure SRH 940? Vad tycker du isf? Har tänkt att ha dem till all min musikproduktion tills jag har råd att köpa ett par begagnade Genelec. Har köpt ett par nya på blocket för 1000 kr (nypris 2000 kr i butik) och tänkte att de trots att de är slutna skulle vara bättre än ett par öppna i samma prisklass, typ akg 240s. Gjorde jag rätt, eller var det helt fel? Är öppna alltid överlägsna slutna vid t.ex. Mixning? Tacksam för svar

Jag har dessvärre inte testat Shure-lurarna, så jag kan tyvärr inte ha någon åsikt om dem - men det finns säkert någon annan som kan fylla i mina kunskapsluckor där...

Det går att lära sig mixa med det mesta, bara det inte låter helt uppåt väggarna, så det bör nog funka ok. Slutna blir däremot jobbigare att ha på sig längre stunder eftersom det blir varmare och fuktigare än det blir med öppna lurar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...