Jump to content
Annons

Ram-minne


1927

Recommended Posts

Annons

Du vinner ingenting när det gäller antal plugins du kan köra samtidigt (de tar ju inte så mycket plats ändå), utan det du vinner med mer RAM, är att stora streamande ljudbibliotek i högre utsträckning kan mappas upp i RAM och därför kan spela upp fler toner samtidigt. Även ljudbibliotek som laddas upp och körs från RAM vinner på det, eftersom de inte behöver läsa från disken lika mycket.

Om det däremot är så att du i nuläget får slut på kraft och inte kan köra så många plugins som du vill, så finns det inga genvägar, utan då är det kraftigare CPU som gäller.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Jag uppdaterade minnet till 8 Gb och skaffade en usb-hubb med egen strömförsöjning och allt rullar på så mycket stabilare nu.

Om det beror på hubben eller mängden minne vet jag inte... :

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vinner ingenting när det gäller antal plugins du kan köra samtidigt (de tar ju inte så mycket plats ändå), utan det du vinner med mer RAM, är att stora streamande ljudbibliotek i högre utsträckning kan mappas upp i RAM och därför kan spela upp fler toner samtidigt. Även ljudbibliotek som laddas upp och körs från RAM vinner på det, eftersom de inte behöver läsa från disken lika mycket.

Om det däremot är så att du i nuläget får slut på kraft och inte kan köra så många plugins som du vill, så finns det inga genvägar, utan då är det kraftigare CPU som gäller.

WOW...vilken K.O...kunde inte sagt det bättre själv. 🤪
Link to comment
Dela på andra sajter

Något som får ett älg-kliv framåt av mer minne är om inte annat impuls-reverb. 10 Altiverb (har tyvärr bara stero-varianen än så länge) dödade min dator på plågsammast tänkbara vis när jag körde XP trots att jag fortfarande hade gott om CPU kvar. Ett problem som försvann spårlöst när jag uppgraderade till Win 8 64bit och därmed fick tillgång till allt mitt minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...