cornado Postat 4 december 2012 Postat 4 december 2012 Hej Jag har ett problem. jag har mixat en låt som jag har gjort själv. när jag lyssnade på den idag i olika spelare så märkte jag att volymmivån sänks/Höjs på vissa ställen under låten. Jag har lagt Limiter på vissa tracks i mixen, kan det bero på det ? Vad ska jag göra i så fall ? MvH
Dan Ö Postat 4 december 2012 Postat 4 december 2012 Du kanske har lagt någon volymautomation på mastern av misstag. Alernativt. Bypassa plugg efter plug tills problemet försvinner så hittar du nog felkällan.
Jamolir Postat 4 december 2012 Postat 4 december 2012 Det är med all säkerhet Limitern du har lagt på. Var försiktig med thresholden.. 🙂
cornado Postat 5 december 2012 Trådstartare Postat 5 december 2012 Dan ö jag tror inte hag har lagt automation på mastern? problemet är att man inte hör det i själva daw det e först mär man har bouncad ut till mp3 som man hör detta. jamolir kan en limiter på en eller två track påverka hela låten ?
hegobald Postat 5 december 2012 Postat 5 december 2012 Upplever du samma problem då du lyssnar i hörlurar som i högtalare? I så fall kan du ha problem med fasfel i materialet. Sen kan det ju vara någons slags eq/komressor/soundenhancer i din medialyssnare som blivit påslagen också, som du lyssnar på din mp3-fil med.
Jamolir Postat 5 december 2012 Postat 5 december 2012 Om du har lust så skicka låten till mig så kan jag lyssna och kanske fastställa vad som är fel. Med vänlig hälsning, Jamolir
cornado Postat 5 december 2012 Trådstartare Postat 5 december 2012 Upplever du samma problem då du lyssnar i hörlurar som i högtalare? I så fall kan du ha problem med fasfel i materialet. Sen kan det ju vara någons slags eq/komressor/soundenhancer i din medialyssnare som blivit påslagen också, som du lyssnar på din mp3-fil med. hur kan jag fixa fasfelet då ? har du någon tips?
cornado Postat 5 december 2012 Trådstartare Postat 5 december 2012 så nu har jag lyssnat endast med mina hörlurar och märker inga problem. det var konstigt att det lät så i bilen ?????
hegobald Postat 6 december 2012 Postat 6 december 2012 Låter ju som fasfel då. Det egentligen rätta sättet att fixa detta på är att spela in igen. Fasfel uppstår framförallt då du spelat in med fler än en mikrofon samtidigt (så att samma ljudkälla) träffar dom med en anings tidsskillnad. Det går dock att fixa till en del i mixen också. Du kan prova fasvända mickkanalerna eller eventuellt marginellt tidsförkjuta spåren i mixen. För att höra fasfel bör du ha möjlighet att växla över och lyssna i mono. Det går också att hålla koll på fasfel om du har möjlighet att ha en goniometer på masterkanalen.. Har du ingen så finns t.ex Flux Stereotool gratis http://www.fluxhome.com/products/freewares/stereotool
cornado Postat 6 december 2012 Trådstartare Postat 6 december 2012 hego bald då e det inte fas fel. för jag har bara en mic. i så fall så kunde jag förstå att det bli fasfel pga någon dröjning. men här e det bara en mic . 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.