Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo, jag spelar in trummor med ett Roland V-drums-kit genom EZ Drummers MetalHeads. AnvÀnder förresten Cubase 5. Kitet i MetalHeads innehÄller ju en herrans massa cymbaler och pÄ mitt Rolandkit har jag ju bara tvÄ crashar. Jag antar att jag pÄ nÄgot sÀtt kan styra vilka cymbaler i MetalHeads-kitet som ska aktiveras. NÀr jag pluggar in nu Àr det en china och en splash som aktiveras och jag vill ju ha nÄgra större crashar istÀllet. Finns det nÄgon instÀllning man kan göra för att fixa detta? Extremt tacksam för tips!

Annons
Postat

Nu sitter jag med Superior Drummer och inte EZ-drummer lÀngre, men principen lÀr vÀl vara densamma. Om EZ inte har nÄgon "learn"-funktion sÄ fÄr du helt enkelt mappa om dina midi-connections. Antingen i EZ eller pÄ modulen. Se över vilket midi note-nummer du skickar ut pÄ respektive zon pÄ ditt Roland och knyt det till ljudet i EZ.

Postat (redigerat)

Jag anvÀnde Ez-drummer tills nyligen och det stÀmmer att du mÄste mappa dina midi notes till rÀtt nummer.

Redigerat av pile63
Postat

...och om man egentligen Àr en typiskt analog trummis och inte riktigt hajar det dÀr med att mappa om? GÄr det att förklara pÄ ett enkelt sÀtt? Gör jag det i Cubase eller i trumsetet eller...? Hur?

Postat

Varje instrumentde/artikulation Àr tilldelat ett midinummer som korresponderar mot nÄgon av de ytor du slÄr pÄ. Men enligt denna..:

http://www.vettaville.com/ezdrummer_midi_keyboard_layout.htm

...kan man tydligen inte arrangera om dessa nummer i EZ-drummer. Alternativet Àr kanske att du dÄ gör det i Rolands modul. Kolla upp din V-drum-manual och skapa en preset dÀr du kopplar samman varje ljud som ska lÄta/det numret med rÀtt slagyta pÄ ditt kit. Ingen koll pÄ Rolands trummor dessvÀrre - jag Àr Yamaha och Gretsch fanboy.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.