Jump to content
Annons

Högtalarplacering


resolve

Recommended Posts

Hej!

Jag är i full färd med att bygga kontrollrum, och har på allvar förstått vikten av en bra högtalarplacering. Jag har testat mycket och laborerat hemma i lägenheten, och har fått mycket positiva resultat med bra högtalarplacering samt dämpning av första sidoreflexerna med ett par madrasser, bara som test. Plötsligt har jag ett mycket klarare stereofält, jämnare frekvensgång och en mycket större detaljrikedom.

Monitorerna jag har är ett par HS80. När det kommer till den slutgiltiga placeringen i det riktiga kontrollrummet sen har jag lite frågetecken.

Jag har läst någonstans att sweetspot gärna ska vara placerad 38% av rummets längd in i rummet. Varför? Detta skulle vara möjligt, jag har ett stort rum. Jag vill dock lära mig allt jag kan, så en bra förklaring på varför hade varit väldigt uppskattat! Är det bara en riktlinje, eller ska man följa detta råd så långt man kan?

Jag ska ju sitta i en liksidig triangel, men hur långt ska jag ha högtalarna från bakväggen? Jag har sett att åtminstone en meter är att rekommendera. Vad får jag ut av detta? Då tar jag ju en del plats, men är det värt det så är det givet. Vad ger det mig i slutändan att dra ut monitorerna från väggen?

Om jag gör det, ska jag fortfarande sträva efter att ha sweetspot enligt 38%-metoden? Då får jag helt enkelt ställa monitorerna längre isär? Hur långt från sidoväggen bör var monitor ha? Rummet är långt, men inte fullt så brett.

Mycket tacksam för alla råd ni har att ge, och fyll hemskt gärna på med det ni känner är nödvändigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

38 % kan vara ett bra läge att börja med. Mycket går att teoretiskt räkna ut på förhand men i slutänden kokar det nästan alltid ned till praktisk tillämpning och mätning beroende på att alla rum med tillhörande inredning har sina unika egenheter i frekvenssvaret. Basresponsen är det som får styra och här kan du testa olika avstånd till vägg och lyssna / se vad som händer i basregistret. Försök hitta en position med så jämn respons som möjligt i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej resolve!

Bra frågor och du har fått bra svar från grabbarna ovan. Jag försöker komplettera lite.

Hej!

Jag är i full färd med att bygga kontrollrum, och har på allvar förstått vikten av en bra högtalarplacering. Jag har testat mycket och laborerat hemma i lägenheten, och har fått mycket positiva resultat med bra högtalarplacering samt dämpning av första sidoreflexerna med ett par madrasser, bara som test. Plötsligt har jag ett mycket klarare stereofält, jämnare frekvensgång och en mycket större detaljrikedom.

Det har du gjort bra. Att testa fram en bra montiorplacering verkar vara en av nycklarna till bra ljud.

Monitorerna jag har är ett par HS80. När det kommer till den slutgiltiga placeringen i det riktiga kontrollrummet sen har jag lite frågetecken.

Jag har läst någonstans att sweetspot gärna ska vara placerad 38% av rummets längd in i rummet. Varför? Detta skulle vara möjligt, jag har ett stort rum. Jag vill dock lära mig allt jag kan, så en bra förklaring på varför hade varit väldigt uppskattat! Är det bara en riktlinje, eller ska man följa detta råd så långt man kan?

Absolut inte. Det är en av flera startpositioner att använda.

Jag ska ju sitta i en liksidig triangel, men hur långt ska jag ha högtalarna från bakväggen? Jag har sett att åtminstone en meter är att rekommendera. Vad får jag ut av detta? Då tar jag ju en del plats, men är det värt det så är det givet. Vad ger det mig i slutändan att dra ut monitorerna från väggen?

Jag är inte säker vad det är för råd du menar men då jag har sett det beror det på högtalaren i sig.

T.ex. när man använder sub så brukar högtalarna skära av vid 85 - 120 Hz.

Anledningen till rådet brukar då vara 1/4-dels regeln. En meter betyder att första interferens då ligger vid 85Hz när vågen reflekteras mot väggen. Man vill komma undan det. Flyttar du den ännu längre ifrån väggen sjunker frekvensen för reflektionen och spelar inte högtalaren den frekvensen så får man inte det problemet.

Återigen, testa är det bästa! (kan man testa och mäta också ger det ytterligare lite hjälp förstås)

Om jag gör det, ska jag fortfarande sträva efter att ha sweetspot enligt 38%-metoden? Då får jag helt enkelt ställa monitorerna längre isär? Hur långt från sidoväggen bör var monitor ha? Rummet är långt, men inte fullt så brett.

Mycket tacksam för alla råd ni har att ge, och fyll hemskt gärna på med det ni känner är nödvändigt!

Det finns mycket men sök lite i trådar. Claes wiki har också bra info.

Ang 38% så har jag för mig att det kommer från Wes Lachot från början. Och det var teoretiskt framräknat för flushmonterade högtalare och gällde rumsnoder. Du kan läsa om rumsnoder eller room modes. Positionen var alltså där det teoretiskt var bäst balans mellan de olika noderna.

Men det är endast en teori, det finns flera. Skulle gissa att den har blivit spridd pga t.ex. att Ethan Winer har med den i en av rekommendationerna på sin sida.

Men ... (ledsen för repetitionen 😉 ) i verkligheten ger det oftast bättre resultat att testa sig fram. Om man kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...