alexanderstrandell Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Hej! jag har en fråga. När jag spelar in Sång så har jag ett problem som uppkommer som är att i själva spåret efter jag spelat in så kan man höra ett litet brus i bakgrunden, blir även samma brus om jag spelar in en akustisk gitarr. Kan man få bort bruset på något sätt med att ratta lite? Eller är mikrofonen som bara är sådan? Tacksam för svar. /Alex
DannyDisorder Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Vad sitter du med för saker? Vad har du för mikrofon och ljudkort? Sitter du med ett vanligt Soundblaster-ljudkort och 99 kronors mikrofon så förklarar det allt. Har det fungerat bra förut? Annars kolla ev. så du kör Asio-drivrutiner till kortet.
alexanderstrandell Postat 18 oktober 2012 Trådstartare Postat 18 oktober 2012 Jag har lånat en mikrofon då jag ska köpa mig en egen. Det är en ADK a51 tror jag den heter. Och jag använder Apogee Duet 2. Vad menar du med Asio driv rutinerna?
slejnard Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Kolla så du inte spelar in med för låg volym. Brukar kunna bli brus då. Mixtra på!
Claes Holmerup Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Kolla också att du inte har aktiverat Pad på micken eller preampen - för om du har Pad aktiverad, så måste du skruva upp gain högre - och då blir det onödigt mycket brus...
sadomachine (oregistrerad) Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Det bästa är nog om du ger oss ett ljudexempel så kanske man kan höra vilken typ av brus det är. Har du datorn nära när du spelar in?
alexanderstrandell Postat 18 oktober 2012 Trådstartare Postat 18 oktober 2012 Vart kan jag hitta Pad knappen på preampen.. jag har en ALTO Voice plus. Ska se om jag kan lägga upp något. 🙂
DannyDisorder Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Varför kör du den? Har inte Apogee Duet inbyggd preamp? Isåfall lär den vara mycket bättre än något Alto-skit.
alexanderstrandell Postat 18 oktober 2012 Trådstartare Postat 18 oktober 2012 jag har använt den, för att den har en Desser och inbyggd EQ osv, så du tycker inte jag ska använda mig av den?
Mr Keys Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Apogee-preampsen är bra....riktigt bra faktiskt, så om du inte har en dyr fin extern preamp som du vet låter bättre skulle jag använda apogeen istället. Brusig mik+brusig pre, och kanske för låg gain på preampen kan absokut ge riktigt störande brusnivå.
DannyDisorder Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Apogee-preampsen är bra....riktigt bra faktiskt, så om du inte har en dyr fin extern preamp som du vet låter bättre skulle jag använda apogeen istället. Brusig mik+brusig pre, och kanske för låg gain på preampen kan absokut ge riktigt störande brusnivå. Exakt, håller med Mr Keys. Kör Apogee-preampsen! Eq och kompressor m.m. kan du köra i datorn sen i ditt DAW som VST-pluggar. Om du inte har några så följer det med ditt DAW som sagt, annars lär det finnas en del grymma som är gratis.
alexanderstrandell Postat 18 oktober 2012 Trådstartare Postat 18 oktober 2012 Haha, bytte nu och jävlar vad bra det blev.... tack tack
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.