Jump to content
Annons

Hur gör man en arg låt?


Diwic

Recommended Posts

QUOTE (Danny Cort @ 13 March 2005, 02:05)

Det grundläggande är väl att hitta nåt att vara arg på? 

Om man måste leta upp något att vara arg på är man inte arg och då platsar den påhittade ilskan bäst i melodifstivalen.

Jag skulle nog inte kunna göra en arg låt som bara är arg, den måste vara ledsen och/eller förtvivlad också. Då kan man använda distade glissandiljud, synth eller elgitarr är bäst till det. Eller kör helt enkelt många blue notes distade på samma vis. Tänk också 10 år gammal acid; den kunde vara argförtvivlad (idag låter ju "techno" mest som Gazebo eller Ryan Paris go Eurodiscotechno).

Men måste allting vara så "äkta" när man gör musik? Det finns massor av människor som inte gör musik för att de vill berätta en viss känsla eller skriva av sig själv, utan har kanske ett jobb att göra en arg låt till något tillfälle. Eller så kanske vill man bara KUNNA gör en arg låt för att nästa gång man känner sig så där riktigt arg kunna skapa musik som är "äkta". Att kunna skriva musik som förmedlar olika känslor är en väldigt bra egenskap. (Det gör i och för sig all musik, eller?)

Jag tycker att det är lite lustigt att när det gäller musik så måste alltid allt vara så äkta. En film t ex brukar ju för det mesta ha en påhittad story. Böcker lika så. Men musik får inte vara påhittad verkar det som. Eller vadå påhittad, förresten? Det är väl all musik? Nu börjar jag diskutera med mig själv också. Äh.. någon kanske fick ut nåt av det här... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att man måste skilja på "arg" och "hård". Det känns som ett rätt vanligt missförstånd att det bara är att öka volymen och disten så är det klart... det funkar liksom inte så.... Lasse Mongos exempel är inte alls argt, fast det är rätt kul 😕 . (så SÅ enkelt är det inte Lasse! Skål!)

Devin Townsend är inte ett dugg arg, även om hans SYL är hårdast i universum. Han är bara galen och garvar. Det samma lär man väl kunna säga om Meshuggah, även om de snarare är "seriösa" än "galna".

Definitionen på arg musik kan man hitta i Eva Dahlgrens "döden" från 1.989. Naken, bitter och arg. Och väääldigt långt till de distade gitarrerna.

Gamla Thåström som nån nämnde är ju också ett lysande exempel.. Kanske är punken arg och hårdrocken hård (ett försök till generalisering som naturligtvis har undantag och gemensamma nämnare osv osv).

***

Man måste vara arg för att skapa arg musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är bra att använda sig av feta ackord i ett mörkt läge. Moll. Inte för snabbt tempo. Mycket pauser. Gärna korta toner. Nu tänker jag för piano tror jag, men det funkar säkert på de flesta instument. Gör man det för bundet kan det hända att det låter sorgligt i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad sägs om... om man gör en lessen låt... då blir det oftast att låten "gråter"... lungt harmoniskt o vissa fall av sjuk pump...

om man är soft så blir låten glidig...

men om man är arg... då vill man skrika.. så att alla hör en... tänkt att alla instrument du tar med ska skrika... sen rytmer o dylikt vetifan..

men sikta på att skrika... det tror jag är ger mest resultat...

lasse mongo... överfett rakt av! :thumbs up:

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabba låtar brukar tendera att dra med sig ilska som bonus... Snabbhet i samband med disharmoniska tongångar i exempelvis gitarriff brukar ge bra resultat... Tyngd kan också föra med sig en ilsken känsla. Hur som helst tror jag att sången är fruktansvärt viktig. Har man med alla element som behövs för att förmedla ilska i kompet, men sjunger smörigt och snällt, så låter det nog oftast bara dumt. Arg sångare behövs som sagt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...man kanske ska ha mer tyngd och inte så mycket snabbhet i vissa bitar av låten, för att liksom bygga upp ilskan, ungefär som när man känner ilskan inom sig växa...

Och sedan har man ett annat parti som är snabbare, som får symbolisera när ilskan verkligen flödar ut?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssna på disband!

typ disclose är ett överskattat men coolt band, dom låter ganska arga.

Sen finns ju svenska discard, och för att inte nämna disturbio som är nya revolutionärerna!

Har jag missat någon uppenbar poäng här, eller lyssnar du bara på grupper som börjar på "dis"? 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag missat någon uppenbar poäng här, eller lyssnar du bara på grupper som börjar på "dis"? 🙂

// David

Det finns faktiskt en speciell "dis-"genre. Hård skit! Jag är inte hundra påläst, men "Discharge" var väl sas först och stilbildande?

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En variant är att göra som när man t ex försöker göra en kommersiell mega-hit. SNO. Välj ut några låtar du definierar som arga, lyssna och analysera efter vilka element som bidrar bidrar. Dur / Moll struktur, ljudbild, text osv. Försök sen planka några element och se om det blir argt med din egen komposition.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag missat någon uppenbar poäng här, eller lyssnar du bara på grupper som börjar på "dis"?  😏

// David

Det finns faktiskt en speciell "dis-"genre. Hård skit! Jag är inte hundra påläst, men "Discharge" var väl sas först och stilbildande?

/Bengan

Ingen aning om Discharge var först. Påstås att de bildades ´77. Men om om de lät så då vet jag inte. Har en vinyl från 81 tror jag. Men det har jag med Crass och Black Flag oxå.........

Såg ett annat argposörsband på rockslagsfestivalen i Karlshamn; Exploited, som kastade flaskor på publiken. Höll på att bli slagsmål med E. Grön som blev pissförbannade. 😉

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Rob Lipton (oregistrerad)
snusar eller röker du? håll upp hela dagen, och sätt dig ner på kvällen och börja producera! går även att kombinera med sparka-tån-i-tröskel-knepet.

och sen lägger du till lite "inget sex på ½ år" så ska du se att de funkar........

Link to comment
Dela på andra sajter

Det grundläggande är väl att hitta nåt att vara arg på?

Haha! Bra svar! 🙂

Sedan ska du låta sketförbannad när du sjunger också, mycket attetyd i rösten. 😱😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
DU E FAN HELT KÖRD OM DU INTE KAN GÖRA EN ARG LÅT! DÅ ERU SÄMTS O KAN INGENTING JU!!!

så sätt dig nu och gör en låt om puckon på forum som kan mindre än dig men endå skäller på dig med CAPSLOCK. 😠

:rolleyes: Får väl göra det...nån gång... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det är väl mest upp till sångaren/sångerskan att göra låten arg... Men jag tycker att det blir mer tungt och argt (tvärtemot vad nån annan skrev) om det är ganska sakta tempo. Då blir det mer känsla i "vreden" sångmässigt..

Men lyssna som sakt på nåt som du tycker låter arg och kolla ljudbilden..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
så här kan man göra en arg låt till exempel

http://hem.bredband.net/belial2/arg.mp3

gjorde den nyss så du får en hum om hur enkelt det är egentligen

Botten upp och var argast 😛

helvetes jävlar va kung detta var!!!! Hur förbannad som helst hahahaha...älskar detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...