Jump to content
Annons

Panelavstånd


Perkulator

Recommended Posts

Hej!

Jag har en vägg i min studio som fungerar som basabsorbent, nu tänkte jag sätta upp panel för att göra det hela på riktigt och undrar om någon vet vilket avstånd det ska vara mellan panelen?

Tänkte mig dessa: http://www.byggmax.c...erpanel-21x95mm

Det kanske finns något bättre panel-alternativ?

Väggen är 4,06 (bredd) x 2,67 (höjd) x 0,3 (djup) och består av reglar, stenull och tyg. 🙂

Rummet är alltså 4.06 (bredd) x 4.90 (längd)

Väggen är alltså bakom mig när jag sitter och mixar.

Frågan kanske är lite för diffus, ska försöka utveckla om det behövs! 😛

/P

Redigerat av Perkulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan göra på två sätt, beroende på vad du vill uppnå. Om du vill att absorbenten ska absorbera som mest i de lägre registren och samtidigt vill bibehålla energi i de övre registren kan du sätta panel på bef. väggkonstruktion som du tänkt. Det finns olika talserier som man kan använda för spalt resp. panelbredd.

Den andra varianten är att du bygger en Helmholtzare som du då kan stämma med hjälp av spaltbredd samt bredden på panelen. Det finns färdiga excelark för att räkna ut detta, tex. www.whealy.com. För att en sådan konstruktion ska fungera så behöver lådan vara helt lufttät, till skillnad mot varianten ovan. För att veta hur den ska stämmas behöver du göra en mätning av rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns olika former av spaltpanel:

*spaltpanel Resonator, Stäms helmholtz.

*spaltpanel absorbent, filtrerar bort högerfrekvenser men absorberar inte lägre än bakom liggande absorbent.

*1D Binary diffusor/absorber, diffusering sker genom olika bredderar på reflektion(panel) och ansorbering(glipor mellan paneler). http://www.myroom-acoustics.com/ brukar bygga detta.

det är dock bara resonator varianten som kräver lufttät låda.

Det jag skulle rekomendera som basabsorbering är membranabsorbent(er), Spalt panel resonator lär va rätt djup(förmodeligen över en halvmeter) för att stämas till lägre frekvenser(ner mot 34hz i ditt rum, om det är bra ljudisolerat(?)). en membranabsorbent kan va lika eller ännu mer effectiv på runt halva djupet av helmholtzvarianter.

sen bygger man oftast annan akustikkonstruktion framför lågbasabsorbenter.

i "riktiga" kontrollrumsmodeller(lLE/DE, RFZ, NE etc) så är det oftast lågbasabsorbering bakom ett akustiskt geometeriskt innerskal("akustikväggar" i diverse vinklar) som basorberar övriga frekvenser(oftast från andra-tredje modalafrekvens och uppåt).

såhär skulle jag bygga(vika typer av akustikkonstruktioner/frekvensområde)

* Memebran för lägsta rekvenser.(modalafrekvnser)

*Spaltpanel resonator för övrig bas och mid, även för att hindra högfrekvensabsorbering eller att tillföra reflektion. altså inte för att det skulle absorbra bättre i högbas/mid området än vanlig bradbands absorbering.

* bredbands absorbering för övrig absorbering och refelktions absorbering osv.

* diffusering, om rummet är tillräckligt stort och då i bakredelen av rummet.

fråga: hur tänker du bygga rummet?(akustiskt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill åt difusionen samt få bort lite av den tryckande känslan som kan uppstå vid överdämpade rum kan du montera paneler på din bakvägg och använda en talserie för QRD difusor tex. Ju längre talserie desto bättre ( = färre repetioner). I ditt fall kan du testa tex. med att köra random spalt och 95 mm panel.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

några frågor:

hur är rästen av rummet byggt?(akustiskt)

har gort några ljudmätnigar i rummet?(så du vet vilka problem det är)

Vad är väggana i rummet byggda av?(ljudisolerat?)

Det viktiga till att börja med lågbas problemen är fixade och det bör bygga närmast väggen, ofta bakom övrig akustikbehandling.

Om du bara skruvar spaltpanel på bredbandsabsorbering(ej resonator/tät "låda")blir det ingen skillnad i basabsorbering. Det ända panelen till för är reflektion av högrefrekvenser.

nu är nog rumet tillräckligt stort för att det inte kanske inte blir ett problem men oftast vill man minimera reflektion från bakredelan av rummet med diffusorer eller absorbering eller vinklar på hårdaytor(eller kombinationer).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...