Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenixen!

Jag har en frÄga som jag misstÀnker att svaret Àr nej pÄ, men kanske nÄn har nÄt bra tips?

Jag Àr ingen trummis, utan har en massa loopar som jag bestÀllt frÄn USA som jag klistrar in i Cubase. Det blir ju som ni förstÄr ganska begrÀnsat Àven om man har flera 1000 i olika takter och stilar.

Nu har jag bestÀllt en skiva med enstaka slag i olika velocity(Kick, Hihat, pukor, cymbaler o.s.v... 5 olika trumset). De Àr i Wav-format sÄ det gÄr ju att klistra in i Cubase och komponera, men det kÀnns som överkurs för mig.

Finns det nĂ„t program dĂ€r man kan anvĂ€nda midi-trummor, peka med midi out mot ett sĂ„dant program dĂ€r man i sin tur har hĂ€nvisat till dessa enstaka trumslag? Är inte sĂ„ dĂ€r överförtjust i midi-trum ljudet...

Jag gissar att det Àr ungefÀr sÄ Drumkit From Hell funkar?? Fast jag skulle vilja kunna vÀlja att jag pekar pÄ valfria ljud istÀllet. Kan jag göra pÄ nÄt annat sÀtt? Jag kÀnner alltsÄ att jag Àr för kass pÄ trummor för att komponera allt frÄn scratch, utan vill kunna plocka in midiloopar och fÄ "riktigt" trumljud...

Vet inte om det hÀr blev begripligt, men kanske nÄn smart mÀnniska fattar vad jag menar?

Annons
Postat

Jaha, kan jag vÀlja valfria wav-ljud och göra nÄn sorts drummap som skulle funka i Battery menar du?

Postat
Jaha, kan jag vÀlja valfria wav-ljud och göra nÄn sorts drummap som skulle funka i Battery menar du?

Tror jag. Har bara kollat lite löst pĂ„ Battery, men det gĂ„r att vĂ€lja vilken .wav som helst för uppspelning. Tar sĂ€kert fler format ocksĂ„. MIDI Ă€r INTE mitt omrĂ„de, men sĂ„ som du förklarar sĂ„ borde Battery (2) funka för dig. HĂ€mta en demoversion hĂ€r. Det stĂ„r förvisso att den bara ska funka pĂ„ WinXP, men jag har kört den som hastigast pĂ„ WinME utan problem. 😉

Postat

Har du MIDIloopar sÄ klistrar du in dem pÄ en midikanal (enklast i gridedit) och lÄter dessa peka pÄ pÄ wavljuden som du importerat till en sampler, ex Battery.

Var det sÄ du menade?

Postat

dede, som jag tÀnker mig det sÄ klistrar jag in midiloopar som du sÀger pÄ en midikanal. Sedan vill jag varje enskild trumslag(kick, hh, pukor m.m.) ska spela upp ett wavljud istÀllet för midi. Det kanske skulle funka med Battery dÄ, kanske?

SÄ dÄ skulle jag bara behöva lÀgga Battery som midiout-device pÄ midi-kanalen, och sen sköter Battery om att spela upp de wav-ljud man vill höra istÀllet...?

Jag fÄr vÀl kika pÄ Battery, jag har ju Win XP ocksÄ sÄ det Àr lugnt pÄ den fronten.

Tack alla!

Postat

Midioutkanalen ->drummap->battery/annan sampler.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.