Jump to content
Annons

Universal Audio 710 twin-finity


Izy

Recommended Posts

Hej!

Jag har kikat lite på att skaffa mig en ny pre-amp, och ramlade över denna nu.

http://www.thomann.de/se/universal_audio_710_twinfinity_bundle.htm

Min fråga är, är det någon som provat denna? Hur låter den? Om man trycker på bara preampen på länken så är den 100e dyrare. Det verkade lite wierd, men verkar ändå stämma. Då ingår UA plugins bundlen också så det känns väl typ rätt värt?

Mvh

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 månader senare...

Kanon. Lutar åt att lägga in en order 🙂

Blev det nåt köp?

Nån som har nåt att säga om en sån här? Nu har jag typ alla fina grejer jag vill ha i mickar, mickpreampar o kompressorväg, reverb, mm. En rörpreamp är väl det enda jag inte skaffat. Jag känner lite så där för att betala ganska dyrt för enbart en mono preamp, jag trodde först den här är stereo, men det är den inte, man kan välja steglöst mellan transistor eller rörförstärkning.

http://mixonline.com/gear/reviews/universal-audio-twin-finity-preamp-review/

Jag har hittat några kommentarer om att man inte hör nån skillnad alls mellan rör o transistordel, och det tycker nog jag också om man kollar på den här.

Skulle vara fint att höra en vocal i en mix med alla instrumenten, det är mest då man kan göra sig en uppfattning om vad man tycker om ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan rör och transistordelen är väldigt subtil men visst hör man skillnad på vissa källor iaf. Spelade in elbas igår och då hördes en del skillnad i lågmid. Men det är ofta som skillnaden är så subtil att det inte spelar någon roll hur man har ratten ställd. Tycker det är en ganska bright preamp i soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan rör och transistordelen är väldigt subtil men visst hör man skillnad på vissa källor iaf. Spelade in elbas igår och då hördes en del skillnad i lågmid. Men det är ofta som skillnaden är så subtil att det inte spelar någon roll hur man har ratten ställd. Tycker det är en ganska bright preamp i soundet.

Kul med direktinfo. Det känns lite som att man får betala ganska mycket för en knapp eller ej hörbar skillnad när man köper riktigt fina preampar jmf med semiproffs dito. Och att ett riktigt bra sång eller ak gitarrsound mer sitter i en bra kompressor. O mickarna, och placeringen förstås.

Har du använt den till sång mm här? Fin låt! Jag är ung, jag är gammal, jag är kär... Fin text.

http://soundcloud.com/kimwallen/vakna

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tycker 710'an är bäst på är väl just bas och virvel

Kul att du gillar låten 🙂

Sången är inspelad med 710'an och en röde NT2a om jag inte minns helt fel, basen är också line'ad genom den. På låten Hang me out to dry så är sången, virveln och elgitarren och bas inspelad med 710'an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajjemensan det blev ett köp av denna.

Jag är väldigt nöjd änsålänge. Jag har mest använt den på sång och gitarr, och där tycker jag den låter riktigt bra. Som är sagt tidigare är skillnaden mellan rör och transistordelen inte jättestor, men den finns och jag har fallit mer åt rörhållet. Iallafall på sång.

Kortochgott har jag inte mycket negativt att säga om denna, och den får stå kvar i studion 🙂

Har aldrig testat den på trummor eller bas så att du rekommenderar detta är ju rätt nice

kan kolla om jag kan lägga upp nåt smakprov

Link to comment
Dela på andra sajter

Jajjemensan det blev ett köp av denna.

Jag är väldigt nöjd änsålänge. Jag har mest använt den på sång och gitarr, och där tycker jag den låter riktigt bra. Som är sagt tidigare är skillnaden mellan rör och transistordelen inte jättestor, men den finns och jag har fallit mer åt rörhållet. Iallafall på sång.

Kortochgott har jag inte mycket negativt att säga om denna, och den får stå kvar i studion 🙂

Har aldrig testat den på trummor eller bas så att du rekommenderar detta är ju rätt nice

kan kolla om jag kan lägga upp nåt smakprov

Har du några andra preamps du använder/använt som du kan jämföra den mot?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag har en GA pre-73, och har haft en 610 som jag dock inte ägde utan bara lånade.

610an gillade jag som fan. Både den och 710 färgar ljudet rätt mycket så det beror ju på vad man är ute efter. Tycker transienterna känns tydligare i 610an men kan ha inbillat mig detta. 73an tycker jag är mer transparent.

Vettefan vad jag skulle välja mellan 610an och 710an såhär i efterhand. Tycker båda är väldigt bra för det priset.

Sången inspelad med en tlm-103 in i en 710a på denna:

https://soundcloud.c...ube-710-snippet

Redigerat av Izy
Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag har en GA pre-73, och har haft en 610 som jag dock inte ägde utan bara lånade.

610an gillade jag som fan. Både den och 710 färgar ljudet rätt mycket så det beror ju på vad man är ute efter. Tycker transienterna känns tydligare i 610an men kan ha inbillat mig detta. 73an tycker jag va mer transparent.

Vettefan vad jag skulle välja mellan 610an och 710an såhär i efterhand. Tycker båda är väldigt bra för det priset.

Sången inspelad med en tlm-103 in i en 710a på denna:

https://soundcloud.c...ube-710-snippet

Låter bra, vad för mick är det inspelat med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...