Jump to content
Annons

Vad för utrustning är det jag söker?


foffe87

Recommended Posts

Jag behöver någon form av utrustning jag inte vet vad det är.

Det som ska utföras är att dela upp ljudsignalerna från mixerbordet till olika högtalare. Balanserad stereo (XLR) vill jag istället få till stereo xlr + en till kanal xlr för baslåda. Till de två kanalerna för höger och vänster vill jag ha fullt frekvensområde men till baslåndan bara lämpliga frekvenser.

Vad är det för låda jag behöver? Den behöver inte ha massa avancerade funktioner utan en billig variant vore bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver helt enkelt ett aktivt delningsfilter som delar till två satelliter och en sub. Det finns nog billiga sådana från exempelvis Behringer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja!

Kör basen från ena kanalen på delningsfiltret bara så blir det kanon.

Du ställer in vilken delningsfrekvens du vill ha mellan lådorna på filtret.

Kör du med aktiva högtalare!?

Piiiz!

Okej 🙂 Så att basen bara får bas från ena kanalen menar du? Men kanske inte spelar någon roll för det brode väl inte vara så ofta man har några stereoeffekter i de låga frekvenserna?

Jag kör med passiva. De jag ska ha som toppar har även 15" högtalarelement så lite bas kanske man ska ha till den med?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 KW till basarna och 350 W till topparna.. Låter extremt! Eftersom det finns mycket baseffekt under 200 Hz skulle jag hellre satsat på 1000 watt till topparna och 2000 w till basen. Hur stor publik hade du tänkt spela för egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 KW till basarna och 350 W till topparna.. Låter extremt! Eftersom det finns mycket baseffekt under 200 Hz skulle jag hellre satsat på 1000 watt till topparna och 2000 w till basen. Hur stor publik hade du tänkt spela för egentligen?

Är inte för något speciellt arrangemang jag skaffar utan för att utöka den utrustning jag har. Men såg nu att det är ca 2000 W RMS på bas bara, det kanske passar bättre till de toppar jag har då? För det ska vara 350W rms där tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...