Jump to content
Annons

Tips till att göra Electro-House


ekan94

Recommended Posts

Hej! Jag har producerat house i cirka 3 månader nu och har hittills bara gjort melodisk house i form av Alesso, Avicii osv, ja ni förstår. Jag vill nu testa på något lite hårdare och inte så kommersiellt och tänkte då göra ett försök till electro house låt. Jag vill alltså lägga på en riktigt fet basgång i en låt blandat med en skön melodi.

Jag har lite frågor över detta! Om det finns någon duktig electro producent som skulle vilja dela med sig hade jag varit mycket tacksam!

1. Hur går ni till väga vid skapande av en Electro-house låt? Gör ni den feta basgången först och därefter en melodi i samma skala? Eller tvärtom?

2. Har ni några bra tutorials att tipsa om? Har hittat några men de visar mer hur man skruvar fram ljuden.

3. I de enstaka tutorials där de visat skapande av själva basgången så har de oftast typ tre olika basar där alla spelar olika toner i olika intervall som sedan sätts ihop till en melodi, detta är dock inte typen jag vill göra. Jag vill göra mer i stil med Nicky Romero's "Generation 303" eller Deniz Kuyo's "Bong" där man hör att samma bas spelar samma slinga hela tiden. Är det ens electro-house?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Jag har producerat house i cirka 3 månader nu och har hittills bara gjort melodisk house i form av Alesso, Avicii osv, ja ni förstår. Jag vill nu testa på något lite hårdare och inte så kommersiellt och tänkte då göra ett försök till electro house låt. Jag vill alltså lägga på en riktigt fet basgång i en låt blandat med en skön melodi.

Jag har lite frågor över detta! Om det finns någon duktig electro producent som skulle vilja dela med sig hade jag varit mycket tacksam!

1. Hur går ni till väga vid skapande av en Electro-house låt? Gör ni den feta basgången först och därefter en melodi i samma skala? Eller tvärtom?

2. Har ni några bra tutorials att tipsa om? Har hittat några men de visar mer hur man skruvar fram ljuden.

3. I de enstaka tutorials där de visat skapande av själva basgången så har de oftast typ tre olika basar där alla spelar olika toner i olika intervall som sedan sätts ihop till en melodi, detta är dock inte typen jag vill göra. Jag vill göra mer i stil med Nicky Romero's "Generation 303" eller Deniz Kuyo's "Bong" där man hör att samma bas spelar samma slinga hela tiden. Är det ens electro-house?

1.Vet inte, jag gör inte electro. Men jag skulle börja med trummorna och sedan göra huvudmelodin och sedan bygga vidare från det. Är huvudmelodin basgången så börja med den efter trummorna

2. ingen jag kommer på nu

3. Ja det är electro house, det du har tittat på är "complextro".

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Usch för electro-house.

Jag har egentligen inget annat att säga om saken. Det är väl som vilken annan genre som helt man börjar med en del och jobbar sig vidare tills man har en färdig låt. Vanligast är ju att man har en idé om en melodi och sen bygger låten kring den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar rätt mycket med elektronisk musik, och det jag brukar göra är ett lägga upp ett par enkla trummor som du kan bytta ut senare. Sen gör jag en form av en lead (en huvudmelodi eller en basgång). Sen flytter det på bra efter man har lagt en bra grund och dramatiska uppbyggnader...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jag spelar in när jag jammar på min moog. Hittar jag något bas-nyttigt där så fortsätter jag.

Tar en titt i lägenheten efter saker att sampla och använda som percussion. Bygger lite roliga rytmer. Upptäcker att moogen fortfarande är på och varm. spelar in lite knasiga ljud. Vrider och manglar ljuden i datorn. Klipper, editerar och arrangerar. Mixar lätt under tiden.

2. Att kopiera är ingen dum idé att lära sig på.

3. Ingen aning.

Lycka till.

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

SMART! Nu ska jag också göra det. Aldrig mer Vengeance.

Vengeance la jag ner för flera år sen nu.

Finns ingen anledning om man har en någorlunda vettig mikrofon och lite fantasi. (om man nu inte vill ha Vengeanceljudet)

T.ex:

Ris/salt/quinoa/whatever i en tom kryddburk = Shaker

2 tillplattade kapsyler på en spik = Hihat

Sample libraries? Inte längre.

EDIT

Var tänkt att jag skulle dela med mig av ett litet klipp men mina tekniska kunskaper räckte inte till.

Trots att en fin spelare dök upp på sidan här så behagade länkfanskapet inte fungera.

Fridens

EDIT (om nån nu vill)

http://sprend.com/download.htm?C=6271a7594c254757ad3cbdb6c5129f51

Redigerat av DrivKraft
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att skaffa synthen Massive- den är använd i varenda electro-låt just nu

många fel nu...

Jag har en låt på G nu. Resultat utlovas.

spännande! Ska bli kul att höra 🙂

Redigerat av Izy
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Sen när är Thomas Gold electro house producent?

Vilket youtube klipp ska man isf se om man vill se en aekta electro house producent?

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket youtube klipp ska man isf se om man vill se en aekta electro house producent?

Asså förstå mig inte fel nu för videon med Gold är jättebra och lärorik men det är ingen äkta electro house producent vi snackar om, och även ifall han börjat blanda electro synthar med house rytmer så skulle jag inte vilja kalla det electro house. Isåfall hade typ allting varit electro house idag 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså förstå mig inte fel nu för videon med Gold är jättebra och lärorik men det är ingen äkta electro house producent vi snackar om, och även ifall han börjat blanda electro synthar med house rytmer så skulle jag inte vilja kalla det electro house. Isåfall hade typ allting varit electro house idag 😛

Okej, vad kallar du det han gör? Electro house är tillsammans med "Progressive house" det som är mainstream i dagsläget.

Beatport är ju inte direkt duktiga på att dela in låtar i genrer men söker du på Thomas Gold så är alla hans låtar antingen "Electro House" eller "Progressive House" under genre.

Han gör tveklöst electro house även om kanske inte alla hans låtar faller under den genren så är han någon man kan lära sig av om man vill göra electro house.

Redigerat av Miklo
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar en annan sak, då jag vill att låten jag håller på med nu ska innehåll en ganska så kommersiell och enkel melodislinga blandat med ett grymt drop följt av en basslinga undrar jag vad som är bästa sättet att göra detta på enligt er? Alltså hur man ska kombinera en grym basslinga med melodin, göra en stor build up för att sedan göra ett drop där basen kommer in?

Vill påstå att Qulinez har gjort på detta sätt i sin låt Troll:

Det är bara det att jag har svårt att hitta en melodi för basen som passar till den vanliga melodin. Har ni några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att hålla dig i samma skala med basen som kommer, även om de inte ska spelas tillsammans så gör basslingan tillsammans med melodin, sen är ett bra trick att ta med något litet element från breaket in i bas-biten, typ en stab eller nån percussion så att övergången inte blir för tvär

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...