Jump to content
Annons

Skapa "Big room feeling"


skydrumz

Recommended Posts

Hejsan !

Sitter nu och håller på med en "typiskt avicii-piano låt", gör det endast för att jag ville testa på mainstream housen,

Hursomhelst känner jag ingen stor känsla eller kräm i låten.

Hänger det mesta på EQ eller valet av bas och pianot osv?

Seek Bromance är ett väldigt bra exempel där man känner energin och big room känsla.

Här är länken då: http://soundcloud.com/legendofdeath/swedish-house

Notera att det låter lite knäpp vid 0.15, men det är vid 0.45 som jag behöver hjälp för att kunna få mer "kräm" på det hela.

Hoppas ni förstod vad jag menar.

OBS: Jag har inte skapat melodin, alla cred går till till medlemmen "Unicron" här på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Flera lager av synthar, dubbla dom, panorera en till höger o en till vänster, gör 5 ms track delay på ena, ett synth som spelar samma slinga fast en oktav upp fast på låg volym, smacka ihop allt och sidechaina och filtrera ihop syntharna

Link to comment
Dela på andra sajter

Pendla mellan torrt och blött ljud på de olika delarna av låten. Är ljudbilden storslagen hela tiden får aldrig lyssnaren en big room feeling när låten drar igång efter "droppen". Reverb och stereobreddning är bra sätt att få det att låta större.

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pendla mellan torrt och blött ljud på de olika delarna av låten. Är ljudbilden storslagen hela tiden får aldrig lyssnaren en big room feeling när låten drar igång efter "droppen". Reverb och stereobreddning är bra sätt att få det att låta större.

.

Vad menare du med att något låter torrt och blött? Olika plugins man kan använda för att få fram deta blöta osv?

Jag kan inte så mycket musik teori än, så förklara inte för invecklat 🙂

Dock har jag ju noterat att det står exempelvis på reverb pluggen dry/wet osv men har aldrig riktigt fattat vad det innebär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det første jeg tenkte på 0:45 var CLAP. Mangler klap i mine ører. Større clap. Flere layers. Prøv å flytte klappene litt til venstre i tidslinjen. Da blir de ofte ikke så bakpå.

Ellers; dupliser synth/piano riffet.

Når jeg testa en cover av seek bromance brukte jeg 5-6 spor for pianoriffet hvor mange av sporene spilte 5 toner samtidlig. Dette var ofte grunnakkorden samt en dobling av den lyseste meloditonen. Det vil si at det var ca 18-35 toner som spilte samtidige anslag i riffet. Ikke alle var piano. Et spor var bells, 2 var synther og 3 var forskjellige piano; blant annet 2 piano fra Nexus nemligen Ibiza piano og Dancepiano fra Nexus II. Slik blir riffet ufattelig fett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menare du med att något låter torrt och blött? Olika plugins man kan använda för att få fram deta blöta osv?

Jag kan inte så mycket musik teori än, så förklara inte för invecklat 🙂

Dock har jag ju noterat att det står exempelvis på reverb pluggen dry/wet osv men har aldrig riktigt fattat vad det innebär...

Alltså, kortfattat... Man vill ju få en känsla av att ljudet är i 3D och det kan du få med hjälp av tex stereobreddning(bredd) och reverb (djup). Men ett storslaget fett ljud blir inte storslaget om det låter med samma intensitet hela tiden. Så i ditt fall kanske du ska ta bort lite reverb vid 0.30 och låta det öka fram till 0.45, och/eller kräma på med ännu mer större reverb när beatet drar igång vid 0.45 + kanske en synth till för att få det att låta större.

Ett litet tips till är att göra ett kort break innan beatet drar igång, typ som vid 0.30 på denna: http://soundcloud.co...-skoob-jump-the

Jag är ingen expert på något sätt, men hoppas jag förklarat lite bättre vad jag menar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...