Jump to content
Annons

Följ och hjälp mig mixa panta mera med Familjen


Bäckwinner

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt grön på det här med musikproduktion. Alltså HELT grön. Har köpt Logic Pro och laddat ner filerna man får via Pantamera.nu där man ska mixa Familjens panta mera låt. Mitt mål är självklart inte att vinna där utan att lära mig dom absoluta GRUNDERNA ist. =)

Så det skulle vara snällt om någon/ra ville hjälpa mig. Gärna göra era egna versioner och ladda upp/länka till här.

Som sagt, dom absoluta grunderna:

1. Jag har laddat ner filerna och har två mappar - mp3 och waw - vad är vad och varför?

2. Jag har klickat runt som en galning och hittade Track > New > Audio och sen gick jag i menyn längst upp och tog Import audio file och sen lag jag in alla filerna separat så (waw filerna). Rätt?

3. Vad är det han använt för att göra ljuden? Vad finns det och vad är det: samples, loopar osv? Man laddar hem olika instrument? Gör man instrumenten också? Tex ett bassljud? En synth?

4. Ska det vara så där mycket spår?

5. Hur sparar jag ner det rätt om jag vill göra det till en låt? Hur sparar jag ner det om jag vill kunna fortsätta senare? Vad finns det för olika alt på att spara ner?

Stort tack på förhand! =)

Säg gärna till om ni börjar mixa den fast ni inte svarar på några övriga frågor. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

1. Mp3 och Wav: mp3 är komprimerade (mindre versioner - man har skalat bort massa information), WAV-filer är okomprimerade (bättre kvalisort).

2. Bra! Använd Wav-filer i projektet=bättre kvalitet.

3. Vet ej. Får kolla.

4. Olika projekt, olika många spår.

5. Att spara: finns i rullgardinsmenyn längst till vänster (oftast) "Save As". Lägg projektet på något bra ställe.

Mvh/Peter

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag ska försöka hänga på om det funkar med tid och så. Jag kan nog oxå eventuellt göra nån film och visa lite hur man rattar Logic lite grann.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

1. Mp3 och Wav: mp3 är komprimerade (mindre versioner - man har skalat bort massa information), WAV-filer är okomprimerade (bättre kvalisort).

2. Bra! Använd Wav-filer i projektet=bättre kvalitet.

3. Vet ej. Får kolla.

4. Olika projekt, olika många spår.

5. Att spara: finns i rullgardinsmenyn längst till vänster (oftast) "Save As". Lägg projektet på något bra ställe.

Mvh/Peter

STORT TACK för dina svar! =)

Jag ska försöka hänga på om det funkar med tid och så. Jag kan nog oxå eventuellt göra nån film och visa lite hur man rattar Logic lite grann.

KUL! Vore kanon verkligen! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

När man laddar upp waw-filerna, då har man ju inte automatisk instrumenten han använt, right? Men OM man skulle haft precis det han använt, skulle man kunna "fylla på" med exakt samma ljud då? Eller krävs det att man fått hela projektet på någon annan typ av fil då? Hoppas ni förstår denna rookie-fråga. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Wav filerna är ju inspelade det är nog svårt få det att låta lika. Då skulle du behöva samma instrument samma mickar och övrig utrustning samt göra exact på samma sätt och spela in det i samma rum.

Annars är det samma princip som gäller dvs dom wav spår dom har och som du sen laddat hem drar man i/importerar i ett inspelningsprogram och jobbar med. Det går givetvis att lägga till/spela in egna spår eller utesluta eller mecka med hur spåren låter var och en för sig eller alla på en gång.

Du ska alltså kunna drag droppa alla waven direkt in i arrange och Logic ska då fråga dig om du vill använda exsisterande spår eller om det ska göras nya spår.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, teoretisk sett, under förutsättning att du antingen kan programmera dom, eller att han kör presets. Lät iof väldigt preset av det.

Varför skulle du vilja fylla på med exakt samma sak? Du vinner mycket mer på att göra något annat, mer personligt :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag laddade precis ner filerna och gjorde ett spontant försök i Cubase som jag har i min laptop som jag sitter vid just nu. Gav i princip upp då jag inte har någon som helst erfarenhet av att mixa den här typen av musik. Kanske gör ett nytt försök i Logic på min andra dator en annan dag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, teoretisk sett, under förutsättning att du antingen kan programmera dom, eller att han kör presets. Lät iof väldigt preset av det.

Varför skulle du vilja fylla på med exakt samma sak? Du vinner mycket mer på att göra något annat, mer personligt :-)

Tack för ditt svar! Vad betyder egentligen programmera i detta fall? Är det kod-programmera man pratar om eller på något annat sätt?

Jag vill nog inte fylla på med exakt samma sak men försöker bara lista ut hur det "är uppbyggt" och hur man KAN gå till väga så att säga. =)

Jag laddade precis ner filerna och gjorde ett spontant försök i Cubase som jag har i min laptop som jag sitter vid just nu. Gav i princip upp då jag inte har någon som helst erfarenhet av att mixa den här typen av musik. Kanske gör ett nytt försök i Logic på min andra dator en annan dag.

Hoppas! =)

Mitt svar utgår ifrån att det är riktiga insttrument typ gura, bas och sång etc.

Förstod det. =)

Bäck winner man... 😑

OnT: ska också ta och kika lite på de där filerna. Kan ju vara spännande 🙂

Ja kör! =)

Själv tycker jag det här var en kul grej att sätta tänderna i! 🙂

Kul! =)

Här är det kämpe torsk ett tag då jag åker på att installera om OSet

Kom tillbaka så snabbt du kan! =)

Redigerat av Bäckwinner
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Dessvärre blir det nog bara sporadisk aktivitet från mig ett tag framöver min svärfar ligger på sjukhus och det är osäkert hur det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...