Jump to content
Annons

Uppgradering av monitorer, men har ingen aning


Sheenius

Recommended Posts

Som topic lyder så ska jag byta ut mina KRK Rokit8 RP2 till ett par andra monitorer.

Jag vet inte om det är så att jag inbillar mig, men det känns som att de monitorer jag har idag snarare förskönar musiken än att vara ärliga. Försöker mixa och mastra med dessa, slutar med att det låter awesome i dessa högtalare, men i ett par vanliga så låter det skit. Kan väl kanske vara den mänskliga faktorn med...

Jag tänkte börja fråga er, är det inte i ett rum som är obehandlat bättre med ett par 6" och en sub-bas?

Kan det ligga någonting i det jag säger om mina KRK, att de förskönar snarare än att vara ärliga?

Jag är ute efter ett par monitorer mellan 6000-9000 kr. Om det finns billigare som är bra så är de naturligtvis intressanta.

Saken är den att jag vill ta mitt musikskapande till en ny nivå, och när jag inte kan mixa och mastra så att de låter bra, så blir det ett handikapp i musikskapandet!

Ni kan ju lyssna på denna, min första, och höra att mixning och mastering blev långt ifrån optimal:

Tack på förhand

/Sheenius

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur ser det ut med akustikbehandling?

Om du inte har behandlat rummet, så är det kanske i första hand där du ska lägga lite krut. Det kan göra större skillnad än att byta monitorer. Efter att det är hyfsat akustikbehandlat, så kan det vara idé att överväga nya monitorer om du känner att de du har nu inte räcker ända fram...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla era svar!

Börjar tänka på att kanske akustikbehandla rummet istället, känns som en mer aktuell grej faktiskt. Parkettgolv, betong och gipsväggar, dåligt med tavlor och mattor etc.

Kanske låter sjukt, men så fort jag har pengar så vill jag fan sprätta dom. Ni kanske har räddat mig från ångest över att blåst nästan 10k och bara fått en liten förändring.

Jag kommer bara på en sak, som jag måste höra med er om.

Kollar nu på mina rokit högtalare och börjar fan fundera på om höger diskant inte är skadad...

Den vänstra är helt rund, den högra har liksom en kant på sig. Vet inte hur jag ska förklara, men typ som att det kommer en utåtbuktning på den, fast att hela diskanten buktar ut efter en kant.

Detta måste ju vara ett handikapp. Tycker konstigt nog inte att diskanterna låter olika, men någonting måste väl ändå detta göra med ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par riktigt bra öppna lurar som jag gärna rekommenderar, är Ultrasone Pro2900. Mina favoritlurar i alla lägen när det gäller lyssning och mixning. 🥰

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom du har bra bas, eller du kan höra vad som händer i basen på dina KRK, kan du gott ha lite svårare lurar, ultrasone har jag provlyssnat, dom var grymma ifall man inte har monitorer. Men har du redan monitorer behöver du ju egentligen bara ett komplement, är dina monitorer bra på basen, skaffa ett par som är bra på det andra. Jag skulle prova några från AKG. 701 eller 272 tror jag dom heter...

Om du vill kunna köra allt i lurarna så är ultrasone grymma, beyerdynamic 990 är lite billigare men jag tycker dom är riktigt bra, budgetalternativ är Audio Technica m50 också bra

Ju fler olika ljudkällor du har, desto större chans har du att mixa rätt...

Jag brukar köra lurar, sen kolla med inbyggda datorhögtalarna sen på tv:n och när det inte är något som sticker iväg går jag till en studio och justerar det sista

Redigerat av Miklo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...