skydrumz Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 (redigerat) Visste inte om jag valde rätt avdelning men hursomhelst. Håller på med en progressive house låt nu och sitter fast om hur man gör en slags riser som fades in i leaden. Ex. http://www.youtube.com/watch?v=QFEA2xCIACM Det börjar 0.15 och vara till 0.30 då melodin sätts igång. Har fått fram delvis men det blir bara rörigt när jag gör det. Måste ju finnas någon smidig väg. Använder fl studio 10 och min melodi är 3 pluck layers om det spelar någon roll. Fråga om något är oklart annars tackar jag för mig 🙂 Redigerat 26 juli 2012 av legendofdeath
JamZam Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 (redigerat) Jag tycker det låter som en lång not med automatiserat LP-filter och reverb bara? 🙂 Och just innan "droppet" är LP-filtret snabbt automatiserat ner och upp igen, på samma gång försvinner reverbet helt. Det lättaste är nog att kopiera synthen en gång och göra en version som inte är pluckad för buildupen, och helt enkelt byta till den pluckade synthen när melodin kommer in. Jag sysslar med FL Studio jag med så om du undrar över nåt tekniskt där kan jag nog hjälpa till med det. Edit: För reverbet kan du alltså testa att automatisera: decayen - uppifrån och neråt Wet/dry - automatisera från endast wet-signalen på reverbet till att reverbet helt försvinner (alltså bara ha "dry" kvar) Låter ju även som att reverbet stannar kvar i bakgrunden. Du kan ju leka runt med det iallafall, är ganska så säker att det ska räcka för att få till samma effekt - förutsatt att du har ett bra grund-ljud på synthen till att börja med. Redigerat 26 juli 2012 av JamZam
skydrumz Postat 26 juli 2012 Trådstartare Postat 26 juli 2012 Tack för svaret 🙂 Men problemet är att jag har 3 layrade plucks (keys) i sylenth. Ska jag lägga reverb och lp filter på allt? Har inte testat att göra exakt som du sa än, men om det inte funkar kanske det blir lättare för dig att hjälpa om jag slänger upp mitt projekt som mp3 så kan du lyssna.
skydrumz Postat 26 juli 2012 Trådstartare Postat 26 juli 2012 Fick till det rätt bra tbh. Det enda problemet var att "risern" inte hade likadant ljud som melodin. Men det kanske beror på att jag var tvungen att lägga på sustain på alla pluckljud?
JamZam Postat 26 juli 2012 Postat 26 juli 2012 (redigerat) Hm, blir knepigare om du har tre layrade Sylenth-ljud... alltså det bör ju låta likadant om du inte rör nånting annat än ADSR-envelopesen. Och ja, effekterna borde vara på alla tre layers tillsammans 🙂 Tänk dig alla tre sylenth-layers som ett enda ljud. Jag skulle lägga in dom på samma mixer-kanal, eller alternativt skicka allihop till samma mixerkanal om du vill kunna ha olika effekter på varje enskilt layer. Sorry, kan inte förklara enklare. Hoppas du förstår vad jag menar. Ett annat alternativ är att automatisera decayen på varje layer tillsammans med reverbet och LP-filtret, så att synthen börjar som ett "vanligt" ljud och automatiseras till att plucka. Om det låter logiskt. Då slipper du fippla med fler kopior av ljuden =p Redigerat 26 juli 2012 av JamZam
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.