Jump to content
Annons

Problem med sångaren.


moberg2236

Recommended Posts

Det är så här att vi är två killar som spelar in musik (och ibland en tredje) Jag har 2 problem

1. Har problem med att få den andra killens röst rättivs på inspelningarna det låter bra live men på inspelningen blir det bara gällt eller så blir det telefon ljud. Har spelat in en annan sångare och hans röst blev skitbra. men han sjunger mycket mjukare. Båda sjunger på den låten och man hör tydligt skillnaden i "värme" dock är det en cover på en annan låt så jag vet inte om jag törs lägga upp den här. Men om nån är intresserad av att lyssna så kan jag maila den (skulle vara bra. För jag behöver hjälp)

2. Båda sångarna vill ha massa reverb. Så mycket att det låter illa faktiskt. För att dom tycker sången blir så stum. Finns det nåt tips för att övertyga dom. Sen vad ska man göra för att inte få det stumt men ändå hyffsat naturligt. ( mic-teknik t.ex.)

tack på förhand

Jesper Moberg

Redigerat av moberg2236
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Jesper.

Det är två olika saker vad som skall läggas i mixen på skivan och vad som sångarna får i lurarna. Ordna en billig mixer eller nåt med reverb i och ge dem så mycket dem tål i sina lurar, men ha inget reverb alls på spåret på inspelningen. Sen får du väl sparka ut dem ur studion när du mixar. När du mixar är det det vanliga som gäller: EQ, kompressor o sist reverb (gör som du själv tycker låter bäst, det finns ingen bästa ordning).

Rätt ljud då? Beror på så mycket. Men det är de vanliga tipsen som gäller. Kolla upp akustiken först. Kanske häng upp några tjocka täcken i ett hörn, rikta miken in i hörnet och ställ sångaren där. Eller flytta runt lite.

Prova med de mikar du har tillgång till. Tanken med sångmikar är att de skall få sången att låta bättre än vad den är, men det innebär också att de passar olika bra till olika röster. En viss mik kan få en sångare att låta guld, och en annan att bara låta illa. O tvärtom med en annan mik. Så det är bara att prova.

Kolla volymer o sånt så att inget klipper. Har du en billig förförstärkare så kanske det kan vara en ide att prova med någon annan, kanske att mixern har bättre ljud.

Lycka till

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Båda sångarna vill ha massa reverb. Så mycket att det låter illa faktiskt. För att dom tycker sången blir så stum. Finns det nåt tips för att övertyga dom.

Spela upp valfri kommersiell låt (obs! ej dansband! 😉) - reverbet hörs inte, även om det finns där. Det borde väl räcka som övertalning? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt mick till rätt sångare är kanske inte ett ordspråk, men borde vara det. Vissa röster låter bra i vissa mickar, vissa i andra.

Mycket går dock att ordna med hjälp av EQ. Låter killen skrikig och jobbig så leta upp dom frekvenser som låter värst och dra ner. Hur ser rummet ut där ni spelar in? Hårda väggar utan dämpning förstärker ofta det skrikiga.

Ang. deras reverb-fetisch: den som spelar skall proddas. Även om man så spelar gurka på en inspelning vet oftast den bakom spakarna bäst. När man själv spelar eller sjunger är det skitsvårt att se objektivt på det man gjort. Förklara det för grabbarna 😄

edit: stavfel

edit: Värst vad trombonisten hann före där.. :/

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

2. Båda sångarna vill ha massa reverb. Så mycket att det låter illa faktiskt. För att dom tycker sången blir så stum. Finns det nåt tips för att övertyga dom.

Spela upp valfri kommersiell låt (obs! ej dansband! 🙂) - reverbet hörs inte, även om det finns där. Det borde väl räcka som övertalning? 😄

Celine Dione!? 😉 Spelade titanic-låten här för nåt år sen och tycker fortfarande jag hör efterklangen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt mick till rätt sångare är kanske inte ett ordspråk, men borde vara det. Vissa röster låter bra i vissa mickar, vissa i andra.

Mycket går dock att ordna med hjälp av EQ. Låter killen skrikig och jobbig så leta upp dom frekvenser som låter värst och dra ner. Hur ser rummet ut där ni spelar in? Hårda väggar utan dämpning förstärker ofta det skrikiga.

Ang. deras reverb-fetisch: den som spelar skall proddas. Även om man så spelar gurka på en inspelning vet oftast den bakom spakarna bäst. När man själv spelar eller sjunger är det skitsvårt att se objektivt på det man gjort. Förklara det för grabbarna 😄

edit: stavfel

edit: Värst vad trombonisten hann före där.. :/

Det är det som är problemet. jag tycker jag hittar det som låter skrikigt. men fixar jag det så låter det telefon istället. Hur ska man göra bara för att ta bort det gälla. Och största problemet är ju inte att jag Får för mycket utan snarare att jag får för lite. D.v.s det hade inte gjort så mycket om det låtit skrikigt om jag lyckades framhäva de mjukare tonerna i hans röst. Han låter antingen som han sjunger i en telefon lur. Eller så låter han som en skrikig icke polyfonisk ringsignal på en gammal ericsson elle rnåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt mick till rätt sångare är kanske inte ett ordspråk, men borde vara det. Vissa röster låter bra i vissa mickar, vissa i andra.

Mycket går dock att ordna med hjälp av EQ. Låter killen skrikig och jobbig så leta upp dom frekvenser som låter värst och dra ner. Hur ser rummet ut där ni spelar in? Hårda väggar utan dämpning förstärker ofta det skrikiga.

Ang. deras reverb-fetisch: den som spelar skall proddas. Även om man så spelar gurka på en inspelning vet oftast den bakom spakarna bäst. När man själv spelar eller sjunger är det skitsvårt att se objektivt på det man gjort. Förklara det för grabbarna 😄

edit: stavfel

edit: Värst vad trombonisten hann före där.. :/

Det är det som är problemet. jag tycker jag hittar det som låter skrikigt. men fixar jag det så låter det telefon istället. Hur ska man göra bara för att ta bort det gälla. Och största problemet är ju inte att jag Får för mycket utan snarare att jag får för lite. D.v.s det hade inte gjort så mycket om det låtit skrikigt om jag lyckades framhäva de mjukare tonerna i hans röst. Han låter antingen som han sjunger i en telefon lur. Eller så låter han som en skrikig icke polyfonisk ringsignal på en gammal ericsson elle rnåt

Hum. Själv upplever jag det skrikiga ligga just (eller strax ovanför) vid telefon-soundet. Kolla mellan 1000-3000hz nånstans. Där nånstans tycker jag att besvärligt skrik brukar härja. Se till att inte ha för bredd q-värde bara (då drar du ju ner en massa bra saker också).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta att jag är nybörjare. Men vad är q-värde? sen är EQ'n i cubase nåt att använda eller ska man ladda hem nån plugg?

Sök på forumet ang. q-värde. Det finns förklarat mängder av gånger.

Nä, cubase-eqn duger gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har någon extern kompressor/limiter. hur ska man göra då för att slippa dist. Ska man spela in skitlågt och sen lägga på kompressor/limiter och höjsa ljudet i mixen. Jag har som fått för mig att ju lågre inspelningsnivå desto mindre dynamik. Är det fel av mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har någon extern kompressor/limiter. hur ska man göra då för att slippa dist. Ska man spela in skitlågt och sen lägga på kompressor/limiter och höjsa ljudet i mixen. Jag har som fått för mig att ju lågre inspelningsnivå desto mindre dynamik. Är det fel av mig?

Spelar du in i 24 bitar så kan du ta det lugnt med ingångsvolymen. Det är när du kör med limiter det försvinner dynamik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han låter antingen som han sjunger i en telefon lur. Eller så låter han som en skrikig icke polyfonisk ringsignal på en gammal ericsson elle rnåt

Haha!!! 😄 Fan vilken guldrecensent du hade blivit!!

Den där kommentaren hade sänkt vilken artist som helst... 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har någon extern kompressor/limiter. hur ska man göra då för att slippa dist. Ska man spela in skitlågt och sen lägga på kompressor/limiter och höjsa ljudet i mixen. Jag har som fått för mig att ju lågre inspelningsnivå desto mindre dynamik. Är det fel av mig?

Spelar du in i 24 bitar så kan du ta det lugnt med ingångsvolymen. Det är när du kör med limiter det försvinner dynamik.

20 bitar spelar jag in i. så ska jag sänka ingångsvolymen så jag är säker på att det aldrig distart och sen sätta på mjukvarukompressor alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har någon extern kompressor/limiter. hur ska man göra då för att slippa dist. Ska man spela in skitlågt och sen lägga på kompressor/limiter och höjsa ljudet i mixen. Jag har som fått för mig att ju lågre inspelningsnivå desto mindre dynamik. Är det fel av mig?

Spelar du in i 24 bitar så kan du ta det lugnt med ingångsvolymen. Det är när du kör med limiter det försvinner dynamik.

20 bitar spelar jag in i. så ska jag sänka ingångsvolymen så jag är säker på att det aldrig distart och sen sätta på mjukvarukompressor alltså?

Precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)
2. Båda sångarna vill ha massa reverb. Så mycket att det låter illa faktiskt. För att dom tycker sången blir så stum. Finns det nåt tips för att övertyga dom. Sen vad ska man göra för att inte få det stumt men ändå hyffsat naturligt. ( mic-teknik t.ex.)

De flesta sångare är skitstövlar 😉

allvarligt de flesta vil ha så mycket reverb att sången drunknar i det, ge han reverb i medhörningen mixa sen som du vill.

Jag jobbade med ett band en gång, dag 2 komm sångaren in i studion la en sån rökare att vi nästan fick utrymma stället, bad han om ursäkt nä han la en rap istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Q-värdet bestämmer hur "snävt" den Parametriska EQn ska skära en frekvens. Du ser det väldigt tydligt hur allt hänger ihop i pluggen "Q" som fäljer med Cubase. På längden har du hela frekvsensspektrat och på höjden volymen. Det från början raka sträcket i mitten visar vad du gjort med EQn. Börjar du dra i rattarna ser du att sträcket förändras. Vrider du upp q-värdet så ser du tydligt (förutsatt att du ändrat gainen på ratten ovanför) hur kurvan ändras och då kommer allt falla på plats gällande vad som menas med smalt resp. brett q-värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta sångare är skitstövlar 😉

allvarligt de flesta vil ha så mycket reverb att sången drunknar i det, ge han reverb i medhörningen mixa sen som du vill.

Jag jobbade med ett band en gång, dag 2 komm sångaren in i studion la en sån rökare att vi nästan fick utrymma stället, bad han om ursäkt nä han la en rap istället.

Rättelse: Halvtaskiga sångare vill ha mycket reverb. Rutinerade sångare vill ha det kruttorrt (fast extremt mycket av sig själv i lurarna) för intoneringens skull när dom lägger sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara en ordlista jag hittade. och jag fattar inte vad

q-värdet innebär ändå. Än fast det står där e väl puckad på nån halva men så är det iaf

Q-värdet är hur smalt frekvensband du vill höja eller sänka. Om EQ'n är inställd på att ratta på säg 3 kHz så kanske ett högt Q-värde påverkar 2,9 kHz - 3,1 kHz medan ett lite lägre Q-värde påverkar 1 kHz - 6 kHz. Typ

// David

edit: VaCum hinner skriva två inlägg innan jag har hunnit skriva ett. Orättvist! 😉

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta sångare är skitstövlar 🙁

allvarligt de flesta vil ha så mycket reverb att sången drunknar i det, ge han reverb i medhörningen mixa sen som du vill.

Jag jobbade med ett band en gång, dag 2 komm sångaren in i studion la en sån rökare att vi nästan fick utrymma stället, bad han om ursäkt nä han la en rap istället.

Rättelse: Halvtaskiga sångare vill ha mycket reverb. Rutinerade sångare vill ha det kruttorrt (fast extremt mycket av sig själv i lurarna) för intoneringens skull när dom lägger sång.

Stämmer bra det.

Reverbet lurar lätt in sångaren på fel pitch och ger en felaktig trygghet i att det låter "bra" när han/hon sjunger in.

Tycker sångaren att sin röst låter bra torr har man lyckats med en riktigt bra inspelning.

På tal om det; visst fan avskyr man när man sköter ljudet på en konsert med fler än 5 sångare då ALLA vill ha mer medhörning och MER reverb i lyssningen? 😄

dom lär sig aldrig

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta sångare är skitstövlar 😄

allvarligt de flesta vil ha så mycket reverb att sången drunknar i det, ge han reverb i medhörningen mixa sen som du vill.

Jag jobbade med ett band en gång, dag 2 komm sångaren in i studion la en sån rökare att vi nästan fick utrymma stället, bad han om ursäkt nä han la en rap istället.

Rättelse: Halvtaskiga sångare vill ha mycket reverb. Rutinerade sångare vill ha det kruttorrt (fast extremt mycket av sig själv i lurarna) för intoneringens skull när dom lägger sång.

Stämmer bra det.

Reverbet lurar lätt in sångaren på fel pitch och ger en felaktig trygghet i att det låter "bra" när han/hon sjunger in.

Tycker sångaren att sin röst låter bra torr har man lyckats med en riktigt bra inspelning.

På tal om det; visst fan avskyr man när man sköter ljudet på en konsert med fler än 5 sångare då ALLA vill ha mer medhörning och MER reverb i lyssningen? 😎

dom lär sig aldrig

aha 😉😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...