Jump to content
Annons

Inspelning av sång.


LoBodomy94

Recommended Posts

Annons

Ett annat gott råd är att alltid ha kompressor på sången redan vid inspelningen. Då hör man mer hur slutresultatet kommer att bli, och man kan anpassa rösten så den jobbar bra ihop med kompressorn, man kan även ställa alla parametrar så de stämmer med rösten. Använder man kompressor enbar efteråt blir det inte lika kul att sjunga och man sjunger sämre.

Finns fler än jag som tycker så.

Stick i stäv - 55 😎

jag tycker som du nilsson.. jag har åxo kompressor på i stort sett allt jag spelar in

fast ganska försiktigt kompressat då iofs

Link to comment
Dela på andra sajter

Aspelut! Vet inte riktigt hur du menade med hängslena och livremmen, låter som du menade att våga spela in naket?

med det menade jag att man spelar in så opåverkat som möjligt för att ha så stora möjligheter som möjligt så länge som möjligt i arbetet

man måste alltså våga låta bli detta säkra kort - om man tex vill lära sig andra arbetssätt (som kanske passar en bättre - eller inte)

det är förstås inte alltid det är läge att experimentera utan man får ju själv välja när (och om) det lämpar sig

för övrigt ett välskrivet och intressant inlägg om filmljud 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

med det menade jag att man spelar in så opåverkat som möjligt för att ha så stora möjligheter som möjligt så länge som möjligt i arbetet

man måste alltså våga låta bli detta säkra kort - om man tex vill lära sig andra arbetssätt (som kanske passar en bättre - eller inte)

det är förstås inte alltid det är läge att experimentera utan man får ju själv välja när (och om) det lämpar sig

för övrigt ett välskrivet och intressant inlägg om filmljud 🙂

Aha! Då förstod jag dig rätt :-)

Tackar :-)

Ett enormt problem jag ofta tvingats slåss mot när jag måste lägga ut jobb är att folk ofta har svårt att tänka bakom sina egna behov, och inte vågar leverera rått av rädsla att inte visa sina bästa sidor. Inom modern musik används i princip inte basen alls i en röst, de områdena upptas för det mesta av basen, kicken, pukor, och liknande. Man behöver dock bara ta ett steg vidare mot trubadurer, folkmusik och visor för att rösten raskt ska behöva ett mycket rikare register för att fungera, och inom film så är rösten fullständigt fristående och kan inte gömma sig bakom något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inom modern musik används i princip inte basen alls i en röst, de områdena upptas för det mesta av basen, kicken, pukor, och liknande.

ja jag kan också tycka att det skärs lite för flitigt på vissa håll idag

det är tom att man skär i bas och bastrummor för att vinna dom där futtiga extra decibelen man kan trycka upp mastern sen

"alla" verkar vara överens om att mer volym inte är det som behövs längre - men "alla" är alltid intresserade av nya metoder och plugins som "ökar volymen utan att det låter illa"

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag kan också tycka att det skärs lite för flitigt på vissa håll idag

det är tom att man skär i bas och bastrummor för att vinna dom där futtiga extra decibelen man kan trycka upp mastern sen

"alla" verkar vara överens om att mer volym inte är det som behövs längre - men "alla" är alltid intresserade av nya metoder och plugins som "ökar volymen utan att det låter illa"

Ja fu yuk :-(

Att hugga lite försiktigt i bastrumman kan jag relatera till för att behålla definitionen mellan den och basen, även om det finns fler sätt att få det låga registret att samarbeta och inte gröta ihop, men att lemlästa den stackars försvarslösa lågbasen för att vinna sketna decibel borde bara belagt med spöstraff :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...