Jump to content
Annons

Vad har hänt min röst


Torskfan

Recommended Posts

Halloj!

Detta är min första tråd på detta forumet. Jag är 16 år och har sjungit med fel teknik, även kört lite screamo (genomsnitt 1-2 gånger i veckan) de 7-8 senaste månaderna.

Nu har det börjat kännas som att min röst blir överansträngd när jag sjunger, den kan även bli lite trött när jag pratar. Jag kan fortfarande sjunga, och har varit på en sånglektion där jag har lärt mig att få mer stöd från magen när jag sjunger, och då känns det inte alls i halsen. Jag kan liksom inte "screama" för då låter skriket ganska fult, och ibland kan det nästan bli att jag kommer i falsett. Men som sagt jag kan sjunga lika bra som jag har kunnat innan.

Känner folk som också har pajat rösten, men som har fått 1 månads sångförbud och sen blev den återställd igen, kan det vara så för mig?

Går runt jävligt nojig och ibland ledsen pga detta, ifall jag har förstört min röst för alltid.

Någon som vet något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rösten är som vilket instrument som helst, det kräver att man vårdar det! Min flickvän är sångpedagog och har också problem med sin röst vilket gör att hon måste ta hand om den.

Jag kan varmt rekommendera att du tar kontakt med närmaste logoped. Där kommer du få hjälp med övningar som kan hjälpa dig. De har även ett speciellt glasrör man bubblar i en bunke med vatten för att återfukta stämbanden. Ja, det låter skitlöjligt men det fungerar fantastiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du sa att du är 16...rösten förändras mycket under tonåren. Det kan kännas som om du måste lära dig att sjung på nytt,.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du sa att du är 16...rösten förändras mycket under tonåren. Det kan kännas som om du måste lära dig att sjung på nytt,.

Låter lite åt det hållet fast inte riktigt.Tror nog du har överansträngt stämbanden samt att en förkylning kan ligga i botten.Rök inte ,snusa inte,ingen fylla .Nada på typ 3-4 veckor .Kan var så att du är mitt i puberteten när stämbanden blir slappare för att få en mer fylligare ton senare . Där av Ior läte Bröööliiiiooor . Tat lungt

Du lär inte skada rösten du är så pass ung.

mvh/Hemmpe Troll

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Låter lite åt det hållet fast inte riktigt.Tror nog du har överansträngt stämbanden samt att en förkylning kan ligga i botten.Rök inte ,snusa inte,ingen fylla .Nada på typ 3-4 veckor .Kan var så att du är mitt i puberteten när stämbanden blir slappare för att få en mer fylligare ton senare . Där av Ior läte Bröööliiiiooor . Tat lungt

Du lär inte skada rösten du är så pass ung.

mvh/Hemmpe Troll

Kan inte förklara lättnaden när ni skriver sådär! 🙂

Kom dock in i målbrottet för 3 år sedan, och jag snusar en halv dosa om dagen så det kan nog bli lite svårt..:/ Röka och dricka gör jag dock aldrig.

En nämnvärd grej som jag kan säga är att jag testade att screama bara några ord idag, med en del magstöd, och det låter MYCKET bättre än innan, inte som det lät innan jag fick den här "överansträngningen" men mycket bättre än för 1 vecka sedan.

Kan också säga att jag tog en sånglektion för några dagar sedan när jag lärde mig magstöd bättre, och då sjöng jag som vanligt utan att känna någonting i halsen 🙂

Tack för hittills alla svar!

Redigerat av Torskfan
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte förklara lättnaden när ni skriver sådär! 🙂

Kom dock in i målbrottet för 3 år sedan, och jag snusar en halv dosa om dagen så det kan nog bli lite svårt..:/ Röka och dricka gör jag dock aldrig.

En nämnvärd grej som jag kan säga är att jag testade att screama bara några ord idag, med en del magstöd, och det låter MYCKET bättre än innan, inte som det lät innan jag fick den här "överansträngningen" men mycket bättre än för 1 vecka sedan.

Kan också säga att jag tog en sånglektion för några dagar sedan när jag lärde mig magstöd bättre, och då sjöng jag som vanligt utan att känna någonting i halsen 🙂

Tack för hittills alla svar!

Tänk på att över drivet Bröl gör ingen nytta , vet inte vilken musik smak du utgör . Men i vilken shanger som helst så gäller det att ha tungan rätt i munnen, man ska orka en hel konsär på ca 2 timmar . Så man får allid hitta sin egen väg att sjunga så konfertabelt som möjligt för att man ska hålla ..Menar en låt kan man Bröla men Tjugo så går det åt helvete .

Ta hand om strupen och använd magen .

Mvh/Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar ska man åka 40 mil i buss så ska man sitta skönt ..ska jag sjunga i 60 minuter så ska min röst också va redo för det . Be ljud teknikern bara att höja micken så kan man slappna av och ta i på dom ställerna det behövs så håller rösten .. tänk så så kommer det gå bra .

Okey mvh/Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...