Jump to content
Annons

Reason Regroove? Behöver Förklaringar


DaCriLL

Recommended Posts

tjena grabbs, gällande Programmerade trummor i reason. har precis upptäckt groove, aldrig riktigt lagt märke till det innan. har lyckats få till lite männskliga trummor men grejen är jag fattar inte va fan jag egentligen gör?

kör mest med PCM60 patches som följde med reason 5.

har fattat slide-hjulet, ungefär fattat shuffle-hjulet. fader är ju självförklarande, MEN..

när jag väljer tex PCM60 70% shuffle...

vad exakt gör den då? alltså 70% av vad??

brukar lägga redrum på en lane och groova allt tillsammans, om de gör nån skillnad, och jag hör inte direkt nån skillnad. däremot hörs en skillnad om jag drar sliden nårra tick,

så för att summera, om jag inte rör nårra vred, sliden och shufflen oförändrad. och lägger in pcm 70% shuffle på trumspåret....vad gör den då med spåret?

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

HAHA! Skulle precis svara. Bra att du löste det.

hehe ja när man sitter i 2 dar utan svar hinner man med en väldig massa Trial and error-testande.

verkar inte vara allt för många som andvänder sig av regroove.

har faktiskt slutat med att jag inte andvänder regroove knappt, använder den endast som Velocity-mall på HIIhat spåren. gör inte electonisk musik utan köra bara akustiska trummor.

gör allt "groovande" manuellt i toolwindow istället, tycker det ger mer kontroll än regroove.

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Ok, jag tycker ReGroove är guld, just för att man slipper "sabba" midispåren. Min rekommendation är att du tar en vända till - lönar sig =)

Slide kombinerat med shuffle är framförallt grym för att få groove i hihat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, jag tycker ReGroove är guld, just för att man slipper "sabba" midispåren. Min rekommendation är att du tar en vända till - lönar sig =)

Slide kombinerat med shuffle är framförallt grym för att få groove i hihat.

jo sliden är visserligen bra att ha, men annars är allt som du gör med grooven desamma som i tools window,

Regroove ändrar Kvantiseringen, timingen, notlängden och velocity. allt det kan man göra i tool window, fast man ställer in det själv, däremot är sliden väldigt bra om man vill stressa hihaten lite.sen gillar jag att "pajja" midispåren, vill gärna se tydligt vad jag gör med midin visuellt.

de blir samma slutprodukt bara mer manuellt tillvägagångs sätt.

sen till andra midiinstrument som kör melodier så är det ändå nödvändigt att göra grooven manuellt ändå.

men jag utforskar fortfarande 🙂

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

när jag väljer tex PCM60 70% shuffle...

vad exakt gör den då? alltså 70% av vad??

Vad kom du fram till att siffran står för? Är med nyfiken på vad det är 70 % av, för det måste ju finnas en matematisk koppling till siffrorna tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad kom du fram till att siffran står för? Är med nyfiken på vad det är 70 % av, för det måste ju finnas en matematisk koppling till siffrorna tycker jag.

haha, ja, faktiskt just det, fick jag aldrig kläm på. men jag antar att det är mängden av Random kvantisering, i alla fall i pcm-presetsen. efter som pcm.presetsen hade inga velocity-ändringar, det var bara timingen.

ska faktiskt ta bort LÖST taggen på tråden o låta den ligga kvar så kan nån kanske svara som är riktigt insatt.

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är inte PCM men däremot MPC!

Akai MPC60 är för samplern vad Gibson Les Paul är för elgitarren. Den har blivit legendarisk inom hiphopen som trummaskin, och dess kvantisering har ett speciellt sväng.

Svänget ställs med procentsats. Tänk er att 0% är positionen för en åttondel och 100% nästa åttondel. 50% är alltså timingen för raka sextondelar. 75% blir rak shuffle med sextondelstrioler.

MPC-patcharna i Reason är extraherade från MPC:n så du kan få Reason att "svänga" likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...