Jump to content
Annons

Gammalt sound i Cubase?


joelnelson

Recommended Posts

Tjenare!

Jag undrar om det e någon som vet om det finns nån plug in eller nåt till Cubase 5 som gör att man kan få ett "gammalt sound" på sina spår. Ungefär som det är på gitarren i denna låten:

http://www.youtube.com/watch?v=tW9h3GOz3Gs&list=FLWlgC_KljBHl5whoERl4K7A&index=2&feature=plpp_video

eller som i pianot i denna:

[media]http://www.youtube.com/watch?v=7yoghyBulbs&feature=player_embedded#![/media]

Jag kör med en kondensatormick (sE 2200a) och med ljudkortet Yamaha Audiogram 6.

Ha d gott! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan inte Cubase, men det där lät inte särskilt märkvärdigt. Tyckte att det mest lät som att man använt ett rejält lågpassfilter så att diskanten försvinner, samt givetvis högpassfilter. Om du exempelvis lyssnar på en gammal stenkaka så hör du mest bara en massa mellanregister. Frekvensåtergivningen var urdålig på den tiden, även om det finns entusiaster som hävdar att det lät mer naturligt på den tiden (inte en chans att det gjorde!)

Testa att ladda ned gratispluggen iZotope Vinyl, om du inte redan har den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Finns två sätt. Glöm Izotope vinyl och glöm verkligen Grungelizer.

Antingen spelar du in en tagning, mosar över det till ett gammalt kasettband ett antal gånger så kvalitén blir riktigt kass. Den här skivan är mastrad på det sättet: http://open.spotify.com/album/6JeUhvQxlWUoM6tIZ38WPi

Eller så gör du som jag brukar göra då jag är lat.

1. Spela in din gitarr (mono såklart, gärna en liten bit ifrån).

2. Först i kedjan lägger du Cubase inbyggda Pitch correction-plugg. Dra ner formanten några få snäpp och upp med speed lite. Du kommer höra hur den börjar balla ur och trasa sönder ljudet. Se till att det inte är för mycket. Det som händer är att Cubase inte förstår hur den ska behandla ljudet utan gör likadant som den hade gjort på ett sångspår, vilket funkar fruktansvärt dåligt och resulterar i värdens lofi-glitch om man skruvar till det bra.

3. På med en tape distortion. Jag använder och kan verkligen rekommendera SoundToys Decapitator. Den har inbyggda tonreglage där man verkligen kan muffla till ljudet på ett trovärdigt sätt. På med lite dist också, men inte så mycket att det faktiskt låter distat.

4. Massor av kompressor med kort release för att få ett mosat sound.

5. Till sist på med Cubase inbyggda vibrato. Stäng av sync och sätt den på typ 0.8 eller 1.2 och testa dig fram med Depth. Det ska bara anas. Bäst blir det om du också automatiserar Depth lite och ibland låter den sticka iväg så gitarren wobblar lite extra.

6. Lägg på BRUS! Folk glömmer bort hur viktigt brus är för att få ett realistiskt sound vare sig det gäller lofi eller orkester (hall noise i det fallet). Hitta ett "tape hiss" på Freesound och släng på i bakgrunden.

Då jävlar ska du se på lofi-gitarr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där gitarren är inspelad ren på nåt som låter som en ganska billig transistor-förstärkare & inspelad genom nåt som rimligtvis måste vara en Shure SM57:a. Låter som det inte är komprimerat alls innan det åkt in på inte precis smärtsam nivå genom förstärkaren.

Ska man göra om samma sak i plugg-varient så är Waves gitarrförstarkar-emuleringar det jag testat som kommer närmast. No more, no less. Det måste dock spelas in extremt torrt till förstärkaren. Laborera sen mellan olika kabinett och uppmickningar.

Svårt att avgöra exakt på mitt system här just nu, men jag tycker det låter som en fått en puff av tidiga reflektioner i soundet efter förstärkaren, exempelvis från ett inte helt dött rum. Min gissning är helt vanlig lägenhet.

Lösningen till det här soundet är att hålla det extremt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också på dynamiska mickar, testa bandmikrofoner om du har tillgång. Micka allt en liten bit ifrån så du får med rummet.

Dra alla spår varsin gång på band och sedan summera allt och dra via band en gång till.

Jävligt bra låt för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...