Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är på jakt efter lite tips och även ett par nya studiomonitorer.

Sitter just nu med hörlurar (HDJ-2000 + Apogee Duet).

Jag ska troligtvis i slutet på Augusti flytta in i en studio som vi har snickrat ihop (som också kommer bli mitt rum). Väggarna är vanliga träväggar som är isolerade med vanlig gul glasfiber isolering (vi hade tänkt att sätta gipsskivor utan på väggarna, är detta smart? i och med att det är dött material).

Skulle behöva tips och tankar på vad man kan göra för att få rummet att få bästa möjliga akustik från början i och med att vi bygger det från scratch.

Rummets mått har jag tyvärr inte nu på rak arm.. men återkommer med måtten ikväll! Rummet är i varje fall väldigt litet.

Ha i åtanke att det ska in 2st fönster och en säng i rummet med. Möjligtvis en TV på ena väggen och definitivt en gitarr.

Jag hade tänkt att börja rätt simpelt, dvs. inte spendera massa pengar på akustik till en början, men ändå försöka få så mycket ut av det som möjligt redan från början när jag bygger rummet, om ni förstår?

Dyrt dämp material kommer alltså i andra hand.

Om det finns några billiga lösningar på hur man kan isolera och förbättra akustiken på rummet på bästa sätt så är dem mer än välkomna!

Så, då till fråga #2:

Sitter just nu med hörlurar (HDJ-2000 + Apogee Duet), skulle behöva ett par studiomonitorer, och har kikat runt lite, hade tänkt runt prisklassen 10.000kr för ett par.

Har varit på 4sound och har även varit hemma hos en poolare som har ett par ADAM A7X vilket jag tycker låter otroligt bra. När jag var på 4sound så tipsade ena säljaren mig om neumann kh 120 (tror modellen hette så?) otroligt små monitorer. Men dem kändes lite veka jämfört med ADAM A7X på något sätt.. har ni några förslag på monitorer samt har någon erfarenhet av dessa 2 och kan med gott samvete säga vilken som låter bäst ENLIGT er? Ska förmodligen glida dit igen snart och lyssna igen för bättre bedömning. Men den uppfattningen jag fick var att Neumann KH 120 var lite starkare i miden och svagare i low-end'en.

ADAM A7X har varit ett par favoriter sedan länge, men jag vill köpa rätt från början, har ju inte kikat på speciellt mycket alternativ.

Säljaren rekommenderade i varje fall neumann kh 120.

Tips, tankar, förslag?

HJÄRTLIGT TACK!

Annons
Postat

Verkligen ingen som har något att komma med och hjälpa till med? Jag skulle verkligen behöva ett par monitorer inom de närmsta dagarna!

Tacksam för svar!

Postat

Med tanke på att alla monitorer med största sannolikhet låter olika beroende på var man lyssnar (hemma hos dig, hos mig, studio osv osv) så är det nog rätt svårt att tipsa om vad som är "rätt" köp.

Tycker du att ADAM låter bra så ta hem ett par sådana. Öppet köp? Ångerrätt?

Du säger själv att du upplevde Neumann något sämre, så då borde de rimligtvis gå bort, eller?

Postat
  On 2012-07-01 at 16:30 sa BluesBoy:

Med tanke på att alla monitorer med största sannolikhet låter olika beroende på var man lyssnar (hemma hos dig, hos mig, studio osv osv) så är det nog rätt svårt att tipsa om vad som är "rätt" köp.

Tycker du att ADAM låter bra så ta hem ett par sådana. Öppet köp? Ångerrätt?

Du säger själv att du upplevde Neumann något sämre, så då borde de rimligtvis gå bort, eller?

Jo självklart.. men kan det vara så att jag tyckte att ADAM A7X:en lät bättre för att jag hörde basen tydligare i rummet vi testade i hos 4sound? vilket enligt säljaren var ett bra rum..

Monitorer ska väl vara så tråkiga som möjligt så att man får bra mixar? Tänkte se vad folk har att säga om Neumann högtalarna, dem ska ju enligt många forum vara minst lika bra, om inte bättre än A7Xen

Postat

Det beror så mycket på smak, att det inte är så stor mening att fråga vad andra tycker. Har du möjlighet att lyssna på olika alternativ så är det tveklöst bäst att göra det och avgöra själv vilka som är bäst för dig.

Enligt min mening är ADAM överlägsna sina konkurrenter, men enligt någon annan så är det ett annat märke som är "bäst", så du kommer inte att få några enhetliga svar.

Om rummet är bra eller inte spelar inte så stor roll om inte monitorerna är uppställda identiskt och helt säkert har samma volym. Om en monitor står närmare en vägg än den andra, så ger den första mer bas. Om volymen är ytterst lite högre på den ena (mät med dB-mätare för att vara säker), så blir öronen lurade att tro att den låter "bättre". Om basen är lite starkare så luras man att tro att den är "bättre". Det är inte lätt att jämföra monitorer på ett tillförlitligt sätt - och man bör lyssna på musik som man har hört oändligt många gånger, så att man koncentrerar sig på ljudet och inte musiken...

Postat
  On 2012-07-01 at 16:53 sa Claes:

Det beror så mycket på smak, att det inte är så stor mening att fråga vad andra tycker. Har du möjlighet att lyssna på olika alternativ så är det tveklöst bäst att göra det och avgöra själv vilka som är bäst för dig.

Enligt min mening är ADAM överlägsna sina konkurrenter, men enligt någon annan så är det ett annat märke som är "bäst", så du kommer inte att få några enhetliga svar.

Om rummet är bra eller inte spelar inte så stor roll om inte monitorerna är uppställda identiskt och helt säkert har samma volym. Om en monitor står närmare en vägg än den andra, så ger den första mer bas. Om volymen är ytterst lite högre på den ena (mät med dB-mätare för att vara säker), så blir öronen lurade att tro att den låter "bättre". Om basen är lite starkare så luras man att tro att den är "bättre". Det är inte lätt att jämföra monitorer på ett tillförlitligt sätt - och man bör lyssna på musik som man har hört oändligt många gånger, så att man koncentrerar sig på ljudet och inte musiken...

OK! Men är det inte oftast så att priset har påverkan på hur bra produkten är också? Är inte monitorer en sådan typisk produkt som ger bättre komponenter osv desto dyrare monitorerna är? Jag siktar på att köpa ett par monitorer runt 10.000kr.

Skulle vara intressant att se vad folk har att säga om Neumann monitorerna då säljaren envisades att han alla dagar i veckan till 100% säkerhet skulle satsat på Neumann monitorerna jämfört med ADAM A7X. Sedan undrar jag även om det är någon idé att satsa på ADAM A8X istället?

Postat
  On 2012-07-01 at 17:07 sa wellness music:

Bra sammanfattning av Claes. Försök låna hem och testa.

tror inte 4sound lånar ut monitorer men kan kika med dem.. ska dit och kolla hur som helst imorgon. Problemet är ju att studiobygget inte är färdigt ännu.. har inte ens satt på gipsväggarna. Har ni några tips angående studiobygget så vore det toppen! Bygger ju från scratch och har noll koll just nu.

Postat
  On 2012-07-01 at 16:58 sa jontah:

OK! Men är det inte oftast så att priset har påverkan på hur bra produkten är också? Är inte monitorer en sådan typisk produkt som ger bättre komponenter osv desto dyrare monitorerna är? Jag siktar på att köpa ett par monitorer runt 10.000kr.

Helt klart! Man får oftast vad man betalar för, även om det finns undantag...

Citat
Skulle vara intressant att se vad folk har att säga om Neumann monitorerna då säljaren envisades att han alla dagar i veckan till 100% säkerhet skulle satsat på Neumann monitorerna jämfört med ADAM A7X. Sedan undrar jag även om det är någon idé att satsa på ADAM A8X istället?

Det är väldigt svårt att veta hur mycket man ska lita på vad försäljare säger (även när det gäller undertecknad, även om jag alltid försöker vara helt ärlig). Den produkt som de rekommenderar, kan vara den de har köpt in lite för många av och vill få ut ur lagret lite snabbare eller som de har en säljtävling om, bäst marginal på etc - men det kan naturligtvis också vara hans ärliga mening. Problemet är att det är som med allt annat när det handlar om ljud, att det han föredrar kanske inte alls är samma som du själv föredrar...

Om du jämför A7X och A8X, så klarar A8X att gå lite lägre i basen och har dessutom större slutsteg, så att den kan spela starkare och därför också kan fungera i lite större rum än A7X.

Postat
  On 2012-07-01 at 17:21 sa Claes:

Helt klart! Man får oftast vad man betalar för, även om det finns undantag...

Det är väldigt svårt att veta hur mycket man ska lita på vad försäljare säger (även när det gäller undertecknad, även om jag alltid försöker vara helt ärlig). Den produkt som de rekommenderar, kan vara den de har köpt in lite för många av och vill få ut ur lagret lite snabbare eller som de har en säljtävling om, bäst marginal på etc - men det kan naturligtvis också vara hans ärliga mening. Problemet är att det är som med allt annat när det handlar om ljud, att det han föredrar kanske inte alls är samma som du själv föredrar...

Om du jämför A7X och A8X, så klarar A8X att gå lite lägre i basen och har dessutom större slutsteg, så att den kan spela starkare och därför också kan fungera i lite större rum än A7X.

Tack Claes! Ska dit imorgon och kika på nytt, har inte kikat på andra monitorer än dessa två. Adam A7x har ju varit en klar favorit sedan länge hos mig, och jag har läst mycket om att folk tycker likadant. Speciellt på detta forum =)

ADAM A8X.. skulle dem passa i mitt lilla rum på 7 kvadrat? eller försämrar dem bara pga. mer bas och dess storlek? det är väl 1" större än 7ornas basar?

Postat

Om man tänker på att trådskaparen har liten börs kan det kanske vara intressant att höra vad Claes mfl har att säga om de tidigare ADAM monitorerna som (om jag inte är ute och cyklar som vanligt) heter tex A5 och A7, alltså utan X i beteckningen. Såna ser man till salu beg ibland...

Är de hörbart sämre än de nyaste?

Postat
  On 2012-07-01 at 17:40 sa jontah:

Tack Claes! Ska dit imorgon och kika på nytt, har inte kikat på andra monitorer än dessa två. Adam A7x har ju varit en klar favorit sedan länge hos mig, och jag har läst mycket om att folk tycker likadant. Speciellt på detta forum =)

ADAM A8X.. skulle dem passa i mitt lilla rum på 7 kvadrat? eller försämrar dem bara pga. mer bas och dess storlek? det är väl 1" större än 7ornas basar?

7m2? Då är det nog ingen mening att ha större än A7X. Kanske kan det t o m räcka med A5X... A8X klassas som nearfield/midfield och inte bara som nearfield...

För att få koll på basen så komplettera med ett par bra hörlurar istället.

Postat
  On 2012-07-01 at 18:01 sa Claes:

7m2? Då är det nog ingen mening att ha större än A7X. Kanske kan det t o m räcka med A5X... A8X klassas som nearfield/midfield och inte bara som nearfield...

För att få koll på basen så komplettera med ett par bra hörlurar istället.

yep. måtten på rummet är:

2,40 brett

3,00 långt

2,25 högt

allt ska göras from scratch och vill verkligen isolera och akustikbehandla det så bra som möjligt. Det ska in en säng i rummet också då detta kommer bli mitt pöjkrum och studiorum, en perfekt kombo! eller något haha.

Ja, A8X känns som att det bara kommer att förvärra basproblemen, är det värt att införskaffa sig sådana istället?

Postat
  On 2012-07-01 at 17:46 sa Guitar Nilsson:

Om man tänker på att trådskaparen har liten börs kan det kanske vara intressant att höra vad Claes mfl har att säga om de tidigare ADAM monitorerna som (om jag inte är ute och cyklar som vanligt) heter tex A5 och A7, alltså utan X i beteckningen. Såna ser man till salu beg ibland...

Är de hörbart sämre än de nyaste?

De gamla är rena skräpet!

NOT! 😉

De gamla är också väldigt bra, men visst är det skillnad. Hela konstruktionen har gjorts om och både baselement och diskant är helt egna konstruktioner numera, liksom slutsteg och filter, som också har designats om för att göra det bästa möjliga av vad de har tagit fram till den dyrare SX-serien.

Det är inte som natt och dag - men eftersom de nya har annat material i baskonen och förbättrad banddiskant, så spelar de nya ännu renare inom det hörbara området. Det har förekommit vissa mätningar som har visat på viss distorsion i toppen på de gamla, men eftersom de nya kan gå ännu längre upp (till 50kHz, jämfört med "bara" 35kHz för de gamla), så spelar de alltså rent så långt upp som man kan höra. Inte för att jag har upplevt några problem med de gamla, men det har alltså visats i mätningar...

Postat
  On 2012-07-01 at 18:09 sa Claes:

De gamla är rena skräpet!

NOT! 😉

De gamla är också väldigt bra, men visst är det skillnad. Hela konstruktionen har gjorts om och både baselement och diskant är helt egna konstruktioner numera, liksom slutsteg och filter, som också har designats om för att göra det bästa möjliga av vad de har tagit fram till den dyrare SX-serien.

Det är inte som natt och dag - men eftersom de nya har annat material i baskonen och förbättrad banddiskant, så spelar de nya ännu renare inom det hörbara området. Det har förekommit vissa mätningar som har visat på viss distorsion i toppen på de gamla, men eftersom de nya kan gå ännu längre upp (till 50kHz, jämfört med "bara" 35kHz för de gamla), så spelar de alltså rent så långt upp som man kan höra. Inte för att jag har upplevt några problem med de gamla, men det har alltså visats i mätningar...

Om man hoppar upp en prisklass, vad är det för monitorer som gäller då och är det stor skillnad på dessa? / är det värt att införskaffa sådana istället?

Postat

Har du väldigt gott om pengar? Det finns ju annat att lägga stålar på också som tex en bra mikrofon. I ett så litet rum kan nog AX5 vara great, ihop med ett par bra lurar. Bra lyssning är A och O, men om man tänker sig att inspelningen man gör ska brännas på cd så har ju på ett sätt monitorerna ingen påverkan alls på ljudet, mer än när du själv lyssnar. Det har däremot micken (i första hand) och preampar, kompressor, reverb och inställningen av allt på dessa grunkor. Skaffa även en bra mick, så du inte bränner allt på monitorerna. Bra lurar är också viktigt, och inte så billigt det heller.

Hoppas inte det blev allt för bezzerwizzrigt...

PS. Det viktiga diskantelemenet, är inte det samma i både AX7 och AX5?

Postat (redigerat)
  On 2012-07-01 at 18:46 sa Guitar Nilsson:

Har du väldigt gott om pengar? Det finns ju annat att lägga stålar på också som tex en bra mikrofon. I ett så litet rum kan nog AX5 vara great, ihop med ett par bra lurar. Bra lyssning är A och O, men om man tänker sig att inspelningen man gör ska brännas på cd så har ju på ett sätt monitorerna ingen påverkan alls på ljudet, mer än när du själv lyssnar. Det har däremot micken (i första hand) och preampar, kompressor, reverb och inställningen av allt på dessa grunkor. Skaffa även en bra mick, så du inte bränner allt på monitorerna. Bra lurar är också viktigt, och inte så billigt det heller.

Hoppas inte det blev allt för bezzerwizzrigt...

PS. Det viktiga diskantelemenet, är inte det samma i både AX7 och AX5?

Jag har precis köpt en rätt bra mic, en RÖDE NT2-A (min första "studio" mic med puffskydd, tycker den funkar fint iaf!) samt att jag har 2 bra lurar redan (Sennheiser HD-25-II samt Pioneer HDJ-2000, tror dem ska vara hyfsat bra iaf? DJ lurar dock) + ett relativt bra ljudkort (Apogee Duet första versionen). Vill satsa på monitorerna.. pengar är inte ett så jätte stort problem, men har rätt limiterad budget just nu, 10.000, är det för lite för ett par monitorer tycker ni? ser inte någon stor anledning till att köpa dyrare med tanke på rummet, eller är det värt?

Redigerat av jontah
Postat

Jag tycker inte att du behöver haka upp dig på det där med hur mycket dom kostar. För 10 kkr för du ett par riktigt bra nya monitorer och ännu bättre begagnade. Lägg några kronor på absorbenter i ditt rum istället. Bakväggen det allra viktigaste att reglera samt sidor / tak. På så vis kommer du höra ännu bättre hur dina högtalare egentligen låter.

Postat
  On 2012-06-27 at 10:58 sa jontah:

ADAM A7X har varit ett par favoriter sedan länge

Hei. Vil bare si at jeg nettopp byttet mine Genelec 8030 mot A7x+Sub7. En klart bedre monitor. Mye mere definisjon samt at 8030 er dårligere på bass. Mere vag. Thats all; 2 cents.

Kan absolutt anbefale A7x i det prisskiktet. Prøv å klemme inn Sub7 i budsjettet og den er verdt sin vekt i gull i miks. ca 4400 for sub7 her i Norge. Antagelig billigere i Sverige?

Lykke til.

Postat (redigerat)

Jag sitter och tvekar, ADAM A8X är ju inte speciellt mycket dyrare på t.ex. thomann.de , det är bara ca 1000kr som skiljer.. är det VÄRT att köpa A8X istället för A7X eller kommer det bara försämra? vad säger ni?

http://www.thomann.de/se/adam_a8x.htm

är dessa dem "riktiga" a8x eller? det finns ju flera versioner..

Det finns också en kille som säljer ett par A8X för 7000kr totalt, men han bor nere i Göteborg. Jag bor i Stockholm, så lär ju kosta lite soppa dit ner också, och vet inte riktigt vilket skick dem är i men det är ju ett riktigt bra pris.

Redigerat av jontah
Postat

Antingen köper jag ADAM A7Xorna i butik imorgon om jag gillar dem när jag lyssnar på dem där igen eller så köper jag ADAM A8xorna av killen i Göteborg.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.