Jump to content
Annons

Köp av PA, modell mindre...


krabban

Recommended Posts

OK, bäst att börja med att säga att det är ett litet system som avses. Egentligen kategoriseras det inte som PA i egentlig mening, Men vad gör man inte för att hålla sig inom segmentet...!!

***

Jag tittar på modellprogrammet från Behringer och kan konstatera att i deras Eurolive -serie finns både aktiva och passiva högtalare. Modellbeteckningen ger inga uppenbara signaler om vilket som är vad.

Fråga:

1. http://www.thomann.d...re&bn=&sw=b208d

Fyra högtalare. Vad är det egentligen som skiljer de tre svarta från varandra!? Förutom någon bokstav i namnet samt priset?

2: http://www.thomann.d...er_b208d_bk.htm

Om man tittar på "Behringer B208D BK", på bilden, ser man att på undersidan finns det "taggar", "klor", "infattningar" där man sätter högtalaren på stativet.

Jag avser att köpa ett "skruvstativ för väggfäste" och undrar, fäster man högtalaren i dessa infästningar så den inte rör sig i sidled? Anledningen till min fråga är att jag tänkte köpa ett väggfäste och sätta i en balk i taket. Då är det lämpligt om högtalaren sitter fixerad och inte baserar sitt läge på tyngdlagen...

Jag hoppas ni förstår vad jag menar!

Redigerat av krabban
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

BK= Black

WH=White

B-stock= Returnerad vara som säljes billigare. Har Antagligen varit ute hos en kund som ångrat sig och skickat tillbaka.

Om man sätter dem på golvstativ så brukar det vara så att det är bara tyngdlagen som gör att den behåller sitt läge. Finns dock speciella väggfäste där man låser dem med en bult i toppen. Det ser gängan på en av bilderna på högtalaren.

http://www.thomann.d...mount_black.htm

Matte

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

B-stock betyder att någon har returnerat dom till tysken. Dom är aningen begagnade alltså!

edit: Ahh Audiorent hann före! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

http://www.thomann.d...mount_black.htm

Tack!! Nu postar jag nästan samma bild då Thomann är så grymt svår att hitta på...

Tack för förklaringen av B-stock!!

Av bilden att dömma ser det inte ut som om en montering i en balk i taket, alltså vågrät montering, är speciellt lämplig.

Jag har faktiskt funderat ut ett tillbygge som gör att jag kan montera högtalarna horizontellt, alltså "rakt", fast balken inte är så hög... Det finns inte så mycket att skruva i.

Så himla dåligt beskrivet!!!!!!!!!!!!!!

Nåja. Jag avser fast montering med möjlighet att koppla loss vid behov.

Tusen tack för svar!

[Redigera]

Slangar upp en bild på taket...garaget.jpg

Redigerat av krabban
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag funderar även, att i samband med detta köp, inkludera en mic + kabel + stativ och har tittat på Shure SM58-Set. Det är bara lite fånigt att ett paket för runt en tusing inte innehåller en hållare till mikrofonen på stativet.

I marginalen, under "Intressanta tillbehör" finns "the t.bone Microphone Holder". Passar den?

Ännu mer förvillande blir det om man tittar på specifikationen till mikrofonen, Shure SM58 LC, då där står skrivet " ... including clip and bag". Clip i det sammanhanget skulle kunna betyda microphone holder...!!

[redigera]

A second thought!!

Jag tittar i stället på Kreativa Paket #23 som blir runt 200 spänn med en Behringermic. Det passar min budget och min ambitionsnivå lite bättre...

Redigerat av krabban
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en tvätthall för bussar. Jag tvättar bussar varje dag och är ensam på ett industriområde och strömmar musik med min dator idag. Du ser min dator (med MYCKET vilja) precis till vänster om högtalaren som står på den kubik-lådan som man ibland ser lite var stans i naturen...

Vi har något som kallas AdBlue i den behållaren...

Så.... för att slippa bära allt fram och tillbaka tänker jag mig en aningen mer permanent lösning. Men som du ser finns det ingen bänk att ställa grejerna på.

Miljön är rätt tuff. Dammigt och skapligt fuktigt.

Jag har givetvis funderat på nåt begagnat... men de jag har hittat har varit rätt otympliga.

Du anar inte vilken GRYM akustik det blir i en kaklad tvätthall utan antydan till akustiska ambitioner...

Funkar givetvis bäst på elektronisk musik som låter skräpig från början!

Jag har klurat ut en skapligt mobil lösning som ändå är permanent nog att inte behöva plocka med varje dag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Howard_Johnstone (oregistrerad)

Förutom miljökraven så är detta inte någon bra akustisk miljö alls.

Om du nu köper från tysken (Hans Thomann) bifogas följande länkar på det

som kommer att fungera bäst (billigast) i detta mycket speciella fall:

Högtalare: http://www.thomann.de/se/ld_systems_sat_242.htm 4st erfordras (2+2)

Förstärkare: http://www.thomann.de/se/the_tamp_d4500.htm 4ch som faktiskt är bra

(Efter noga ha utprovats, skall kretskorten sprayas med PCB skyddslack)

Till detta erf. en EQ och en sub, men dessa kan köpas beg. på nätet.

(Dessa finns givetvis i fukttåliga utföranden, men är betydligt dyrare.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för detta tips!! Väldigt uppskattat!! "Bra akustik" är ett synnerligen relativt begrepp. Jag tycker det låter bra som det är, bara att det är för mycket pyssel.

Högtalare: 660:- x 4 = 2.640:-

Förstärkare: 2630:-

Summa: 5.270:-

Saknas gör strömkabel, högtalarkabel, väggfäste, hylla eller liknande att ställa/lägga/hänga förstärkaren i.

Fördel: Bättre ljudbild (???), samt.... ??? (vet inte!!)

Nackdel: Dyrare, mer arbete, mer kabel, mindre flexibelt.

Det är vad jag kan komma på här och nu. Jag ska skriva ett referat av mina grejer, min plan, senare. Kan inte just nu!! Återkommer!!

Tusen tack för inlägg!!

Link to comment
Dela på andra sajter

I en miljö som denna så skulle jag absolut försöka ha passiva högtalare och separat förstärkare. Då kan du sätta förstärkaren i ett utrymme som är mer damm och fuktskyddat då det är den som borde vara mest känslig. Dessutom så blir det billigare att byta en enskild del i fall du skulle behöva detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...