Jump to content
Annons

Varför piper det när jag startar...


Zeke67

Recommended Posts

Jag har införskaffat mig ett litet mixerbord med USB-anslutning. När jag kopplar det till min laptop och startar ett program, typ Soundforge eller Cubase så börjar det att pipa i mina lurar. stänger jag ner programmet blir det tyst.

Jag har kopplat så att hörlursutgången på datorn går till en stereokanal på mixerbordet. Från mixerbordet till USB i datorn. Det är bara på "Datorregeln" det piper. På en vanlig mickkanal så är det tyst som det ska vara. Jag har testat med andra laptoppar och resultatet är de samma. Vad är det som händer när jag startar dessa ljudprogram som gör att det börjar pipa?

Tacksam för ett snabbt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är alltså något som händer i USB urgången ur datorn när dessa program startar. Vad kan det vara? Kan man få bort det? Är det någon av er som vet? Kopplar jag bort programmen blir det tyst. Drar jag ur USB-kontakten ur datorn så blir det också tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kopplat hörlursutgången till en stereokanal på mixern så att jag kan reglera ljudet ut från datorn, 3,5 tele till två 6,3 tele i mixern. Mixern är en:Behringer XENYX 1204USB

När jag inte har soundforge eller cubase öppnat så är det perfekt ljud (ingen rundgång) men när jag öppnar t ex sundforge och ska börja spela in så kommer pipet. Så man undrar ju vad som händer när dessa program aktiveras.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade Exakt samma problem när jag införskaffade Guitar rig 5, när jag satte igång programmet kom ett Rundgångs-ljud skärandes från högtalarna på laptoppen,

just MITT problem var att jag va tvungen att, Inne i Guitar Rig 5, ställa in ljudkällan, i detta fallet en m-audio fast track ultra. det löste problemet för mig,

tryck in ett par hörlurar i laptoppen så du slipper ljudet och sen starta programmet och kolla hur programmets ljudinställningar ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det för att höra vad du redan har spelat in i Cubase och ev trummor och sånt som finns i Cubase som du har kopplat in från hörlursutgången. Isåfall finns inte det ljudet redan i mixern via usb anslutningen, mixern är väl ett ljudkort som både skickar signaler och tar emot signaler från datorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev när det gäller att spela in musik borde mixern kunna både sända och ta emot ljud via usb-kabeln, och då behöver du inte sladden från hörlursutgången.

När det gäller sända radio så vet jag inte hur det funkar, kan kanske vara så att du ska ta ut ljudet via usb-kabeln och från main mix skicka tillbaka ljudet till line in i datorn och tala om för audio servern att streama ljudet från line in.

Tänkte gå och lägga mig. Natti natti.

Kanske ngn annan kan fortsätta inatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer om i enhetshanteraren på datorn att den ska skicka ut ljudet via hörlursutgången/högtalarna. Sätter jag ljud ut via USB så kan jag inte styra de ljudet via en regel utan den går då direkt till main mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer om i enhetshanteraren på datorn att den ska skicka ut ljudet via hörlursutgången/högtalarna. Sätter jag ljud ut via USB så kan jag inte styra de ljudet via en regel utan den går då direkt till main mix.

Jag har inte läst manualen till mixern men är det gjord för att användas med t ex Cubase låter det jättekonstigt. Jag har ett Steinberg CI2 på jobbet, den ansluts via usb och jag kan lyssna på det som finns i Cubase och spela in nytt.

Om du måste använda hörlursutgången in i mixern då måste du routa ljudet i mixern så det inte går tillbaka till datorn, det är därför det blir rundgång.

Som jag frågade tidigare vad har du valt för asio-driver, kolla det, för det kan var viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...