Jump to content
Annons

Saxofon problem!


Nille

Recommended Posts

Finns det nÄn saxofon kunnig hÀr?

Har nÀmligen köpt mig en sax lite billigt men ja vet inte om det Àr ja eller saxen det Àr fel pÄ. Ja spelar klarinett och man tycker ju det borde vara snarlikt. Tex nÀr jag kör Fly me to the moon pÄ saxen lÄter det som en arabisk version dÀr tonerna inte stÀmmer riktigt. Har det med hur man blÄser att göra? Dom lÀgre tonerna stÀmmer bra men inte dom högre. Har nog testat alla möjliga grejer men lÄter fortfarande lika falskt.

nÄn som vet va det kan vara för tok?

MvH

Nille

Redigerat av Nille
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Vet inte om det Àr lÀttare att spela rent pÄ klarinett, men pÄ en saxofon mÄste man intonera med hjÀlp av munnen. StÀm saxen med ett klingande Eb och försök sen justera tonhöjden med munnen pÄ de toner som blir sura.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag antar att du kollat en grepptabell. Motsvarande C-grepp pÄ klarinetten i lÀgre oktaven blir ju G pÄ saxen. Oktavknappen pÄ saxen höjer en ren oktav, pÄ klarinetten Àr det annorlunda.

Sen kan det ju lÀcka ocksÄ. Kan bli hur skumt som helst.

Lycka till

Trombonisten

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hade en gÄng en billig, böjd sopransax. Och den lÀt ocksÄ som direkt frÄn Arabien - d.v.s. innan jag lÀrde mig att spela ordentligt pÄ den. Min dyrköpta erfarenhet sÀger mig att ju mindre sax (sopran, sopranino) och ju lÀgre pris, desto sÀmre stÀmmer den mellan oktaverna.

Finns en enkel lösning: Köp en bra saxofon. TyvÀrr kostar vÀl en sÄdan som en mindre hemstudio...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sen kan det ju lÀcka ocksÄ. Kan bli hur skumt som helst.

Atena for Saxplayers, anyone? Vem vÄgar ta med en saxofonist i bandet efter denna trÄden?

Saxofonister ska man aldrig ha med i bandet. Dom har glasögon, Àr finniga och ser fÄniga ut pÄ scen. Dessutom Àr dom oftast otroligt trÄkiga som personer.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ€ men HALLÅ i grottan!

JAG har spelat sax i band i mÄnga Är. Jag har inga finnar, inga glasögon och ser coool ut pÄ scen. Dessutom Àr jag en dj-t skojig kille!

Just kidding:

Jag HADE finnar

Jag HAR glasögon

Jag sÄg ut som ett ufo pÄ scen

Egentligen Àr jag rÀtt trÄkig

Men nu har jag slutat spela sax och gÄtt över till Reason, Cubase, PowerPoint och andra hÀftiga blÄsinstrument i stÀllet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sen kan det ju lÀcka ocksÄ. Kan bli hur skumt som helst.

Atena for Saxplayers, anyone? Vem vÄgar ta med en saxofonist i bandet efter denna trÄden?

Saxofonister ska man aldrig ha med i bandet. Dom har glasögon, Àr finniga och ser fÄniga ut pÄ scen. Dessutom Àr dom oftast otroligt trÄkiga som personer.

haha 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ€ men HALLÅ i grottan!

JAG har spelat sax i band i mÄnga Är. Jag har inga finnar, inga glasögon och ser coool ut pÄ scen. Dessutom Àr jag en dj-t skojig kille!

Just kidding:

Jag HADE finnar

Jag HAR glasögon

Jag sÄg ut som ett ufo pÄ scen

Egentligen Àr jag rÀtt trÄkig

Men nu har jag slutat spela sax och gÄtt över till Reason, Cubase, PowerPoint och andra hÀftiga blÄsinstrument i stÀllet.

Kanske skulle dragit dit lite smileysar kom jag pĂ„.. Hoppar nu ingen stackars skrĂ€md saxofonist tar illa upp 😆

Förresten, försvann finnarna samma dag som du bestÀmde dig för att skita i saxen?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Det Àr en Alt sax av mÀrket Sky, har googlat efter den men hittar ingenting.

TÀt borde den vÀl vara efter som den Àr sprillans, packningarna ser frÀsha ut.

Ja har blÄst mig blÄ i nyllet men det lÄter fortfarande som en arabisk sax=)

Redigerat av Nille
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nya saxar skall i allmÀnhet efterjusteras nÀr man spelat pÄ dem nÄgra timmar. Om man inte Àr hemma pÄ hur mekaniken fungerar gÄr man till butiken och fÄr hjÀlp med detta.

Det lÄter som om det Àr en billig sax (jag har aldrig hört talas om mÀrket) vilket skulle kunna vara en stor del av förklaringen till att den inte stÀmmer. Hur mycket betalade du?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kolla först och frÀmst sÄ att du spelar de toner du tror att du spelar. Jag har en billig sax hÀr men den stÀmmer förvÄnansvÀrt bra pÄ i princip alla toner de tvÄ första oktaverna.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo, jag har ocksĂ„ en billig sax som stĂ€mmer riktigt bra. Men jag har ocksĂ„ en dĂ„lig som stĂ€mmer sĂ„ illa, att i princip ingen utom jag sjĂ€lv kan spela pĂ„ den sĂ„ den lĂ„ter rent (och det krĂ€vs en embouchure av Guds nĂ„de)... 😄

Men sedan har jag ocksÄ ett par Yanagisawa-saxar som klingar underbart rent. AlltsÄ en dröm för nybörjaren - bortsett frÄn priset...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...