Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Finns det nån saxofon kunnig här?

Har nämligen köpt mig en sax lite billigt men ja vet inte om det är ja eller saxen det är fel på. Ja spelar klarinett och man tycker ju det borde vara snarlikt. Tex när jag kör Fly me to the moon på saxen låter det som en arabisk version där tonerna inte stämmer riktigt. Har det med hur man blåser att göra? Dom lägre tonerna stämmer bra men inte dom högre. Har nog testat alla möjliga grejer men låter fortfarande lika falskt.

nån som vet va det kan vara för tok?

MvH

Nille

Edited by Nille
Annons
Guest nattvaktaren
Posted
Det kanske är en arabisk saxofon?

🙂

Jag tar tillbaka min tidigare anklagelse.

Posted

Vet inte om det är lättare att spela rent på klarinett, men på en saxofon måste man intonera med hjälp av munnen. Stäm saxen med ett klingande Eb och försök sen justera tonhöjden med munnen på de toner som blir sura.

Posted

Jag antar att du kollat en grepptabell. Motsvarande C-grepp på klarinetten i lägre oktaven blir ju G på saxen. Oktavknappen på saxen höjer en ren oktav, på klarinetten är det annorlunda.

Sen kan det ju läcka också. Kan bli hur skumt som helst.

Lycka till

Trombonisten

Posted

Hmm... Jag hajar till bums när du säger "lite billigt". Vad är det för sax? tillverkare och stämma, d.v.s tenor, alt eller sopransax?

Posted

Atena for Saxplayers, anyone? Vem vågar ta med en saxofonist i bandet efter denna tråden?

Posted

Jag hade en gång en billig, böjd sopransax. Och den lät också som direkt från Arabien - d.v.s. innan jag lärde mig att spela ordentligt på den. Min dyrköpta erfarenhet säger mig att ju mindre sax (sopran, sopranino) och ju lägre pris, desto sämre stämmer den mellan oktaverna.

Finns en enkel lösning: Köp en bra saxofon. Tyvärr kostar väl en sådan som en mindre hemstudio...

Posted

Atena for Saxplayers, anyone? Vem vågar ta med en saxofonist i bandet efter denna tråden?

Saxofonister ska man aldrig ha med i bandet. Dom har glasögon, är finniga och ser fåniga ut på scen. Dessutom är dom oftast otroligt tråkiga som personer.

Posted

Nä men HALLÅ i grottan!

JAG har spelat sax i band i många år. Jag har inga finnar, inga glasögon och ser coool ut på scen. Dessutom är jag en dj-t skojig kille!

Just kidding:

Jag HADE finnar

Jag HAR glasögon

Jag såg ut som ett ufo på scen

Egentligen är jag rätt tråkig

Men nu har jag slutat spela sax och gått över till Reason, Cubase, PowerPoint och andra häftiga blåsinstrument i stället.

Posted

Saxofonister ska man aldrig ha med i bandet. Dom har glasögon, är finniga och ser fåniga ut på scen. Dessutom är dom oftast otroligt tråkiga som personer.

haha 😆

Posted
Nä men HALLÅ i grottan!

JAG har spelat sax i band i många år. Jag har inga finnar, inga glasögon och ser coool ut på scen. Dessutom är jag en dj-t skojig kille!

Just kidding:

Jag HADE finnar

Jag HAR glasögon

Jag såg ut som ett ufo på scen

Egentligen är jag rätt tråkig

Men nu har jag slutat spela sax och gått över till Reason, Cubase, PowerPoint och andra häftiga blåsinstrument i stället.

Kanske skulle dragit dit lite smileysar kom jag på.. Hoppar nu ingen stackars skrämd saxofonist tar illa upp 😆

Förresten, försvann finnarna samma dag som du bestämde dig för att skita i saxen?

Posted (edited)

Det är en Alt sax av märket Sky, har googlat efter den men hittar ingenting.

Tät borde den väl vara efter som den är sprillans, packningarna ser fräsha ut.

Ja har blåst mig blå i nyllet men det låter fortfarande som en arabisk sax=)

Edited by Nille
Posted

Nya saxar skall i allmänhet efterjusteras när man spelat på dem några timmar. Om man inte är hemma på hur mekaniken fungerar går man till butiken och får hjälp med detta.

Det låter som om det är en billig sax (jag har aldrig hört talas om märket) vilket skulle kunna vara en stor del av förklaringen till att den inte stämmer. Hur mycket betalade du?

Posted

kolla först och främst så att du spelar de toner du tror att du spelar. Jag har en billig sax här men den stämmer förvånansvärt bra på i princip alla toner de två första oktaverna.

Posted

Jo, jag har också en billig sax som stämmer riktigt bra. Men jag har också en dålig som stämmer så illa, att i princip ingen utom jag själv kan spela på den så den låter rent (och det krävs en embouchure av Guds nåde)... 😄

Men sedan har jag också ett par Yanagisawa-saxar som klingar underbart rent. Alltså en dröm för nybörjaren - bortsett från priset...

Posted

Det har fixat sig nu, det va ja som spelade fel 😉

Va ju lite annorlunda än klarinetten. Gav 3500kr för den på tradera=)