Jump to content
Annons

Ni som jobbar som låtskrivare-dela med er av era tips och visdom tack!


DYNAMITE

Recommended Posts

Hejsan,

Första posten, men jag har hängt här och läst i flera år:-)

Ni som jobbar som låtskrivare: hur gör ni för att få era låtar placerade och hur nära en riktig produktion behöver låtarna vara? jag vill komma in i branschen, men det är jäkligt svårt att få in foten. Antar att produktionerna inom elektronisk musik är väldigt nära den färdiga produktionen, men inom "vanlig" pop, rock, visa etc är det ju betydligt knepigare och slitigare att få en demo till proffsnivå, för att sedan förmodligen behöva göra om allt om man väl får låten placerad p g a tonartsbyte osv, så jag antar att kraven inte är lika höga här.

Vore kul att höra allas erfarenheter och tankar:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar försöka jobba så nära artisten som möjligt eller jobba med folk som har bra ingångar till en viss artist. Vad gäller tonart så får man lyssna på den artist man vill skriva till och se vilken tonart man tror dom sjunger bäst i. Sen kan det givetvis ändras, men är allt super bra så är det en enkel sak att fixa. Det svåra är att skriva låten och placera den.

Som du själv skriver så ska produktionen vara så nära slutresultatet som möjligt oavsett genre. När du väl är inne i branschen så går tidiga demos bra om du skickar till folk som känner till din förmåga, men annars är det så bra som möjligt som gäller.

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som med alla andra branscher gäller det väl att visa sig minst lika bra som de som redan är inne, varför skulle någon annars vilja chansa lixom. Det gör det ju väldigt knepigt. Kan man som lantis få rätt människor att våga lyssna och chansa på en, eller dunkar man bara huvudet blodigt?

De musikförlag jag talat med säger att de inte skickar ut leads längre t.e.x utan att de har "sina"produktionsbolag de kontaktar när de behöver låtar till ett album. Mycket smidigare och enklare än att ha hundratalet låtskrivare som skickar låtar till varje projekt, tydligen. Skulle jag som inte bor i Sthlm kanske försöka kontakta dessa produktionsbolag istället, men hur hittar man dem, vill de ens bli hittade? Vill man ta in utomstående så länge det rullar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som med alla andra branscher gäller det väl att visa sig minst lika bra som de som redan är inne, varför skulle någon annars vilja chansa lixom. Det gör det ju väldigt knepigt. Kan man som lantis få rätt människor att våga lyssna och chansa på en, eller dunkar man bara huvudet blodigt?

De musikförlag jag talat med säger att de inte skickar ut leads längre t.e.x utan att de har "sina"produktionsbolag de kontaktar när de behöver låtar till ett album. Mycket smidigare och enklare än att ha hundratalet låtskrivare som skickar låtar till varje projekt, tydligen. Skulle jag som inte bor i Sthlm kanske försöka kontakta dessa produktionsbolag istället, men hur hittar man dem, vill de ens bli hittade? Vill man ta in utomstående så länge det rullar på?

Ja, precis. Det gäller att visa sig vara minst lika bra som dom som redan är inne eller att ha något väldigt speciellt. Det är svårt att skriva s.k hits så det gäller att vara duktig på melodier och texter om det nu är där man lägger sin fokus. Jag själv fokuserar mest på musiken och produktion, medan jag jobbar med folk som lägger topline (text & melodi), sen brukar jag ändra lite här och var om jag tycker något skulle låta bättre o.s.v. Det är en process.

Jodå! Bolagen skickar visst ut listor med leads, sen så har många speciella sidor är du som signad låtskrivare loggar in och hämtar leads, men jag vet inte. Jag själv har aldrig jobbat efter leads. Jag jobbar oftast direkt med artisten, men kommer troligtvis att jobba med leads framöver. Man måste börja någonstans. Du kommer troligtvis inte sätta en enda låt utomlands om du inte har placerat några låtar i sverige först som gått bra.

Det tar många år att bygga relationer. Så fortsätt maila dom förlag du har kontakt med. Svarar dom inte, så maila ändå och alltid det bästa du har. Håll en regelbunden, men kanske inte för tjatig kontakt. Helst vill du dyka upp bakvägen. D.v.s. du jobbar med en artist dom har span på. Då kommer dom att "återupptäcka" dig och tänka: "Va fan, det är ju han. Killen som mailat oss ett par år" - "Jasså!? Men vem är det o.s.v" Sen är du påväg. Det gäller att folk börjar prata och det är inte gjort i en handvändning. Fråga dig själv: "Har jag låtarna som krävs för att kunna placeras på en stor svensk eller internationell artist?". Har du inte det får du fortsätta jobba och aktivt jobba med att utvecklas.

Ang produktionsbolagen så är det egentligen inte så märkvärdigt. Det är tjejer och killar som gjort exakt samma resa. Jobbat sig uppåt under många år. Känner man dom inte är det svårt att få kontakt. Allt går nästan genom rekommendationer enligt min erfarenhet.

Mvh,

//F

Redigerat av Sonefors
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Läser dina svar med stort intresse då jag själv är ungefär där TS är. Jag bor inte heller i Stockholm, men har fördelen att vara bekant med en del branschmänniskor sedan ett "tidigare liv"...

Min uppfattning är att den renodlade låtskrivaren inte finns längre, elller att denne isf är en del av ett större team. Min erfarenhet är att det inte längre går att skicka demos som inte håller högsta klass produktionsmässigt, detta har jag fått lära mig den hårda vägen:-) Jag har jobbat en del med japanska artister och bolag och för typ 6-7 år sedan blev jag ombedd att bara göra demos med akustisk gitarr och sång, då melodierna var det som det lyssnades på. Nu förväntar man skicka in en demo av typ master quality.

/farmerboy

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha...sorry Erik...Jag menar att man om man vill skriva låtar för placering hos etablerade artister måste man förutom att kunna skriva bra låtar även vara kapabel till att ge dem riktigt högklassiga produktioner. Sen kan man ju så klart som sagt jobba i team där man har olika roller, men tiden där en A&R sitter och lyssnar efter dolda låtguldkorn i sunkiga demoproduktioner är definitivt över som jag tolkar det:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

hej jag kanske är för ung för detta men kan jag få ett tips hur jag ska göra en sång som handlar om skolan ska ha ett uppträdande och många folk mobbar mig så hade gärna velat ha många tips på hur jag gör en bra song och vill visa att jag kan något som dem inte kan

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag kanske är för ung för detta men kan jag få ett tips hur jag ska göra en sång som handlar om skolan ska ha ett uppträdande och många folk mobbar mig så hade gärna velat ha många tips på hur jag gör en bra song och vill visa att jag kan något som dem inte kan

En bra låt snyter man inte ur näsan, men du kanske kan lära dig sjunga eller spela ett intrument t ex gitarr och börja där? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snerik (oregistrerad)

hej jag kanske är för ung för detta men kan jag få ett tips hur jag ska göra en sång som handlar om skolan ska ha ett uppträdande och många folk mobbar mig så hade gärna velat ha många tips på hur jag gör en bra song och vill visa att jag kan något som dem inte kan

Hej!

Du behöver inte bevisa något för idioter som mobbar, du duger som du är!

Fortsätt med musiken och spela mycket med andra. Det är ett bra sätt att träffa nya människor som inte har hål i huvet.

Lycka till! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag nämner en gammal (?) visdom jag hört som jag tror på eftersom jag testat själv:

Skriv 100 låtar. Kasta sedan bort dom och börja på ny kula. Då har du säkert lärt dig att skriva låtar.

Låtskriveri är ett hantverk. Övning ger färdighet.

(Jag skrev en låt om dagen, text och musik, och spelade in det samma dag. Ofta på mobil med enbart gitarr. Började sedan på nytt nästa dag utan att återvända till låten från dagen innan. Mycket dynga blev det. Men efter några veckor släppte det.)

...Men för att förtydliga: Jag JOBBAR inte som låtskrivare. Jag skriver låtar för att det är en trevlig hobby. Jag brukar jämföra med korsordslösning: en viss mängd vettiga stavelser ska in i en melodiös mall.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag kanske är för ung för detta men kan jag få ett tips hur jag ska göra en sång som handlar om skolan ska ha ett uppträdande och många folk mobbar mig så hade gärna velat ha många tips på hur jag gör en bra song och vill visa att jag kan något som dem inte kan

Har någon behandlat mig illa eller sårat mig. Då skriver jag en låt om den eller dom personerna som varit det. Det behöver inte vara så att dom förstår det utan det kan räcka att man själv förstår innebörden och vem man syftar på. Det är väldigt befriande när det väl är gjort. Har du ingen direkt kunskap om hur man spelar ett intrument eller sjunger och använder inspelningsprogram (daw) då kan det vara all ide att börja med det först. Det finns massor med hjälp att få här på forumet och i din lokala musikaffär, sist men inte minst så kolla in youtube.com . Och när det gäller mobbing och sådant är det viktigt att du berättar för dina föräldrar vad som händer i din skola. Sen får ni kontakta lärare och rektor för att få ett stop på mobbingen. Ingen skall behöva må dåligt och bli utsatt för mobbing. Stå på dig själv och sluta aldrig att följa dina drömmar här i livet, låt ingen mobbare hindra dig från det.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag nämner en gammal (?) visdom jag hört som jag tror på eftersom jag testat själv:

Skriv 100 låtar. Kasta sedan bort dom och börja på ny kula. Då har du säkert lärt dig att skriva låtar.

Låtskriveri är ett hantverk. Övning ger färdighet.

(Jag skrev en låt om dagen, text och musik, och spelade in det samma dag. Ofta på mobil med enbart gitarr. Började sedan på nytt nästa dag utan att återvända till låten från dagen innan. Mycket dynga blev det. Men efter några veckor släppte det.)

Det var säkert just du som i en annan tråd för ett tag sedan gav ett låtskrivartips jag tyckte var mycket bra. Det är liknande det du skriver ovan, men du förklarade hur man ska "strunta i" att låten tex utvecklas till det sämre eller att det är svårt att skriva ett snyggt avslut eller nåt annat som hakar upp sig. Är det svårt så dra inte ut på tiden och försök att göra det superbra, utan låt det hellre bli dåligt, bara låten blir klar. Nåt på den vägen var det.

Det är det tipset jag reagerat mest positivt på ang låtskriveri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var säkert just du som i en annan tråd för ett tag sedan gav ett låtskrivartips jag tyckte var mycket bra. Det är liknande det du skriver ovan, men du förklarade hur man ska "strunta i" att låten tex utvecklas till det sämre eller att det är svårt att skriva ett snyggt avslut eller nåt annat som hakar upp sig. Är det svårt så dra inte ut på tiden och försök att göra det superbra, utan låt det hellre bli dåligt, bara låten blir klar. Nåt på den vägen var det.

Det är det tipset jag reagerat mest positivt på ang låtskriveri.

"shit is the best fertilizer"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...