Jump to content
Annons

Vägledning, producera House


borjadja

Recommended Posts

Okej då testar jag mig fram!

Men vet vad heter en sån build up som Avicii brukar använda, det är typ en tom som stiger i pitch innan ett drop?

Jag vet vilken "effekt" du menar, men jag vet inte om den har just något speciellt namn. Varför vill du veta vad den heter? Den är ju verkligen hans trademark och det känns inte som att du vinner något på att göra den själv. Om du ändå vill veta hur han gör, vilket är väldigt enkelt, så kan du kolla In The Studio With Avicii som var med i ett tidigare nummer av Future Music. Det handlar helt enkelt om att automatisera pitchen i samplern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej jag trodde att den typen av build fanns i många låtar. Känns tråkigt att kopiera om det bara är honom..

Men undrar ytterligare en sak! I slutet av vissa break så brukar ju den sista loopen eller tonen ha rätt mycket delay så att samma toner ekar samtidigt som de fadar ut. Är det någon som förklara hur man gör det eller heter det något särskilt så att man kan söka på det? Alltså så att bara de absolut sista tonerna ekar.

Tack för alla bra svar! Ni är mycket hjälpsamma, bästa forumet jag befunnit mig på på länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

men förstår inte hur han får tommen att ligga på olika pitcher över hela pianot, måste man göra det manuellt?

Lägg in en Tom sample på C1 i EXS24 och gör sedan en automation på Pitchen i samplern.

Hur du gör detta finns det tutorials på.

om till exempel i Levels melodislinga så låter det som att sisat tonen typ bromsas eller hur man ska säga, lyssna så kanske ni förstå hur jag menar.

Tape Stop : Markera AUDIO kanal och istället för Fade Out väljer du Slow Down ( Uppe i övre vänstra hörner i Inspector )

Hur du gör detta finns det tutorials på.

Men undrar ytterligare en sak! I slutet av vissa break så brukar ju den sista loopen eller tonen ha rätt mycket delay så att samma toner ekar samtidigt som de fadar ut.

Bounca ut hela spåret.

Ta in det igen in i produktionen.

Muta den sista takten i produktionen.

Lägg in den bouncade sista takten.

Lägg på Delay

ELLER

Lägg delay på Output som du gör en volym automation på.

ELLER

Lägg delay på Individuella instrument som du gör en volym automation på.

ELLER

Kopiera den sista tonen önskat antal gånger som du gör en volym automation på.

ELLER

Gör en kombination av ovanstående tre.

Redigerat av Piccazzo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet om det ligger någon video ute på youtube där man kan se hur någon houseproducent går till väga för att skapa hans melodier/ackord slingor osv. Jag kan en del musikteori och sitter och spelar på keyboardet mycket men kommer ingen vart, känns det som. Har iofs inte hållt på längre än cirka 1-2 månader. Är det något som kommer med tiden? Alltså att få fram melodier som inte låter töntigt.

Mina melodier låter mer som klassisk jättetråkig musik, i alla fall det jag får fram från keyboardet.

Som sagt, om någon kan rekommendera en bra tutorial där någon duktigt houseproducent gör melodier och ackord hade det var underbart!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

martincarlson (oregistrerad)

Har väl redan nämnts ett flertal gånger, men glo igenom alla Lucky Dates tutorials. Även om du sitter på Logic kommer tänket komma till pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade verkligen uppskattat om någon kunde hjälpa mig med min lilla fråga!

Det är så att jag har en bra melodi, och ett bra trumintro. Men jag vet inte riktigt hur jag ska övergå från trummorna till melodin? Ska man ta ett lager av melodin, typ ackord och köra ackord i ett breaket för att sedan komma in med melodin eller hur brukar man göra? Tycker det kan låta rätt tråkigt? Jag vet att jag egentligen kan gå lös och göra i stort sätt hur som helst, men hade uppskattat om någon kunde tipsa om något som låter bra.

Undrar dessutom vad som brukar vara vanligt att ha vid sidan av introtrummorna, en enkel basgång eller liknande?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade verkligen uppskattat om någon kunde hjälpa mig med min lilla fråga!

Det är så att jag har en bra melodi, och ett bra trumintro. Men jag vet inte riktigt hur jag ska övergå från trummorna till melodin? Ska man ta ett lager av melodin, typ ackord och köra ackord i ett breaket för att sedan komma in med melodin eller hur brukar man göra? Tycker det kan låta rätt tråkigt? Jag vet att jag egentligen kan gå lös och göra i stort sätt hur som helst, men hade uppskattat om någon kunde tipsa om något som låter bra.

Undrar dessutom vad som brukar vara vanligt att ha vid sidan av introtrummorna, en enkel basgång eller liknande?

Tack på förhand.

Det är väl där den musikaliska kreativiteten kommer in 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så det är alltså "tillåtet" att göra egentligen vad som helst så länge man tycker att det låter bra? Haha kanske en självklarhet...

just precis, allt som låter bra är rätt. Enligt mig iallafall 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har stött på ett litet problem. Jag vet inte vad det heter, men när ljudnivåerna går över en viss gräns så blir ju den lilla mätaren röd i mitten, och detta blir min hela tiden. Problemet är dock att trots att jag ändrar volymen på spåret så ändras inte volymen på mätaren. Jag kan vrida ner volymen helt på spåret utan att mätaren sänks. Kan det ha att göra med något som jag gör inne i Ultrabeat eller vad kan det vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det klipper. Dvs att signalen går över noll. Utan att tänka alldeles för noggrant så låter det som att du har nån prefader inställning eller monitoring igång som gör att fadern inte påverkar vad som visas i stapeln.

Edit: Blev 2a på bollen vad gällde klippningen ;D

Redigerat av LaBrea
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fråga om tape stop eller slow down, går det att göra på "Software Instrument" eller måste det vara ett Audio spår när man använder Logic. Jag har bara hittat tutorials på hur man gör det på Audio spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara en ljudfil. Markera den delen av software spåret du vill ha tepe stop på. Sedan högerklickar du på spåret och väljer "Bounce in place". Då skapar logic en ljudfil av ditt midi instrument!

Eller så använder man effectrix, då kan du göra tape stop på midi spår också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...