Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är missnöjd med brusförhållandet i min Zoom R24 och tänkte försöka lösa det med externa mikförstärkare. Har spanat in en billig gammal Rolandmixer som kan köpas på vinst och förlust. Mixern har 8 kanaler med en ingångsimpedans på 3kOhm och XLR-kontakter, vilket ju är rätt standard. Till min förvåning upptäckte jag dock när jag läste manualen till den att de övriga 8 kanalerna går att fantommata via TRS ( 😳), vilket möjliggör 16 mikar med direktutgång via insertpunkterna. Låter bra i och med att jag planerat att köpa en till R24 för att kunna synka de två och göra 16-kanalsliveinspelningar.

Men.

Även om alla kanaler har samma förstärkningsfaktor (52dB) så är TRS-ingångarna impedansanpassade efter linesignal. De ligger närmare bestämt på 11kOhm. Skulle detta över huvud taget vara användbart vid inspelning eller skulle det hela bara bli ett brushelvete värre än det jag har i dagsläget?

/Halkbi

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Det beror helt på mikrofonen. En aktiv mik utan transformator är normalt ganska okänslig för impedansen. Men transformator kan man få resonans-ringningar. Det är väl bara att prova.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.