Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Lyssna pÄ t.ex slutet av In The Comet av Laleh, tror Àven man gjort nÄt liknande i Call Your Girlfriend med Robyn dÀr man byggt utt ett helt solo pÄ det t.o.m.

Man har uppenbarligen pitch shiftat sÄngen, lÄter jobbigt att göra manuellt sÄ gissar att det Àr MIDI-styrt.

Se om ni kan lyssna pÄ vad jag menar pÄ ex. Spotify.

Tror det ev. kan gÄ via Autotune, har för mig jag labbat lite med det dÀr för lÀngesedan, men tÀnkte höra om det finns andra sÀtt/verktyg ocksÄ?

Redigerat av mietek
Annons
Postat

Satan, jag som försökt undvika melodyne in i det sista..fÄr vÀl kika in det dÄ.

Hur har du fĂ„tt denna insiderinfo förresten? 🙂

Postat

Satan, jag som försökt undvika melodyne in i det sista..

Melodyne Ă€r kung pĂ„ allt vad gĂ€ller röst-/tonjustering. 😉

Postat

Melodyne Ă€r kung pĂ„ allt vad gĂ€ller röst-/tonjustering. 😉

Smaken..
Postat

hey, hÄller med om att Melodyne Àr ett grymt verktyg i vissa fall men jag skulle snarare tipsa dig om att anvÀnda dig utav en sampler för att uppnÄ det resultat jag antar att du Àr ute efter. Jag vet inte vad för DAW/program du kör men leta rÀtt pÄ en sampler, tanka in den ljudfil du vill processera/styra och sen Àr det bara till att brÀnna av över MIDI-kartan som om det vore vilken synth som helst.

Postat

JodÄ, det Àr ett alternativ, om Àn ganska plottrigt.

Men pÄ tal om det, letar efter en schysst sampler för andra ÀndamÄl. Tips?

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

JodÄ, det Àr ett alternativ, om Àn ganska plottrigt.

Gratis eller köpe? Gratis vet jag ingen som hÄller mÄttet utan att vara alltför omstÀndiga att jobba med, buggiga eller sakna funkioner som gör en komplett galen. Du har iofs den hÀr gratissamplaren frÄn en svensk snubbe.. och nyss verkar den vara pÄ vÀg upp i ver. 2.0.. testade ver 1.6 lite snabbt men den gÄr inte alls att jÀmföra med nedanstÄende.. men Gratis kan vara gott - TX16wx

Kör sjÀlv Kontakt 5, Battery 3, Halion 4.5 och alla tre har sina fördelar men grÀnssnitten kÀnns olika snabbjobbade pÄ olika sÀtt ( Halion har blivit riktigt trevlig att jobba i fr.o.m ver. 4 iaf) sen har du MOTU Mach five som jag tror hade nÄgot ess i Àrmen, men har inte testat, tror det finns nÄn till som hÄller professionellt snitt men har den inte fÀrskt i minnet.

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

SjÀlv anvÀnder jag Kontakt 5 för instrument-sampling och XFER Nerve för trumsampling. Har aldrig svikit mig Àn sÄ lÀnge! Sen sÄ har jag den inbyggda samplern i FL Studio ocksÄ.

För effekten du Ă€r ute efter, tror DEFINITIVT INTE pĂ„ Melodyne. Skulle bara bli jobbigt. Om Robyn har gjort sĂ„ i Call Your Girlfriend sĂ„ var ju det... vĂ€ldigt onödigt. LĂ€ttast Ă€r att lĂ€gga in ett bouncat ljudklipp i en sampler och spela det som en vanlig synth helt enkelt. Är dock allmĂ€nt inte imponerat med försöket att vara experimentell hĂ€r... lĂ„ter bara helt fel i lĂ„ten. Ett annat exempel pĂ„ liknande effekt Ă€r introt pĂ„ Skrillex – Scary Monsters And Nice Sprites (eller typ alla andra lĂ„tar Skrillex har gjort)

Skrillex vet jag inte hur han har gjort, men jag vet att andra har Äterskapat samma grej med sampling.

EDIT: rösten kommer in vid 0:29

EDIT 2: Om du vill behÄlla en viss realistisk klang i rösten Àr det dock bÀst med Melodyne tror jag. Det lÄter ju lite annorlunda pÄ det sÀttet, tÀnkte inte pÄ det först.

Redigerat av JamZam

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.