Cypher Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 Hej alla! Ăr relativt ny vad gĂ€ller mixning och har dĂ€rför nĂ„gra funderingar, har provat mig fram lite och sĂ„, men har svĂ„rt att avgöra vad som lĂ„ter "rĂ€tt". 1. Har börjat anvĂ€nda Logics egna plugg "Noise Gate" en del för att reducera bort oönskad brus pĂ„ vissa samples, bör denna plugg ligga först i kedja, dvs. innan kompressor, eq mm, eller sist? 2. Liknande frĂ„ga gĂ€llande effekterna Delay och Reverb, vilket bör ligga före vilket, dvs. delay före reverb eller tvĂ€rtom? Uppskattar seriösa svar, tack pĂ„ förhand.
JohnRick Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 Ska du ta bort brus; gör det sÄ tidigt som möjligt. Delay/Reverb (tidseffekter i stort) lÀgger man oftast, men inte absolut nödvÀndigtvis, pÄ en effektbus dit man sedan skickar den torra signalen för att vÄta ner den och fÄ en bra blandning. DÄ slipper du lÀgga reverb pÄ varje enskild kanal, vilket skulle Àta upp mÄnga cpu-cykler för din dator.
Casperfren Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 Helt klart först. Om du tex tar en kompressor först i Extremfall kan du ju tÀnka dig att den gör ljudet helt platt, och dÄ kan du ju inte anvÀnda noisegaten för dÄ tar den antagligen för mycket eller för lite.
Frekvensspektrumanalysator Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 Enkelt. Problemlösning först, sen finlir. AngÄende delay och reverb sÄ bör du göra en buss för vardera effekt dÀr du har 100% wet instÀllt. Sen gör du tvÄ sends pÄ kanalerna som du vill pÄverka och skickar ut önskad mÀngd signal till effekterna. Att stÀlla in sendarna pÄ PRE kan vara att föredra, dÄ pÄverkas inte mÀngden effekt av kanalernas volymregel eller muteknapp. 1
Jetblack Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 Noise gate sÄ tidigt som möjligt. En bra tumregel Àr att aldrig processa material som ÀndÄ ska bort (vilket gör att man Àven bör ha eq sÄ tidigt i kedjan som möjligt). Annars finns det inga "regler", utan man fÄr göra vad som kÀnns bÀst och lÄter bÀst. Att mixa musik Àr ingen exakt vetenskap, utan olika lÄtar krÀver olika metoder. 1
Mr Keys Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 det kan dock ibland underlÀtta mkt med en eq före gaten....
drloop (oregistrerad) Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 (redigerat) Eller sidechaina in en eq till gaten. Redigerat 4 maj 2012 av drloop
Frekvensspektrumanalysator Postat 4 maj 2012 Postat 4 maj 2012 ...om gaten saknar inbyggt hi/lo-passfilter.
Cypher Postat 5 maj 2012 TrÄdstartare Postat 5 maj 2012 Tusen tack för svar. Jag Àr en flitig anvÀndare av bussar och sendar, sÄ om jag förstÄtt det rÀtt spelar det alltsÄ ingen större roll i vilken ordning man börjar senda, dvs. att jag börjar med att senda ut signal till delayet först, sen gÄr undre send till reverbet etc? Noise gate sÄ tidigt som möjligt. En bra tumregel Àr att aldrig processa material som ÀndÄ ska bort (vilket gör att man Àven bör ha eq sÄ tidigt i kedjan som möjligt). Tack för tipset, men en fundering, om man nu har en eq före t.ex en kompressor, pÄverkas inte hur kompressorn i sin tur jobbar om man senare skede börjar ratta pÄ eq:n för att exempelvis fÄ ljudet att sitta bÀttre i mixen eller liknande? I sÄnna fall: -Noise Gate -EQ -Kompressor -EQ (igen)?
JohnRick Postat 5 maj 2012 Postat 5 maj 2012 Tusen tack för svar. Jag Àr en flitig anvÀndare av bussar och sendar, sÄ om jag förstÄtt det rÀtt spelar det alltsÄ ingen större roll i vilken ordning man börjar senda, dvs. att jag börjar med att senda ut signal till delayet först, sen gÄr undre send till reverbet etc? Tack för tipset, men en fundering, om man nu har en eq före t.ex en kompressor, pÄverkas inte hur kompressorn i sin tur jobbar om man senare skede börjar ratta pÄ eq:n för att exempelvis fÄ ljudet att sitta bÀttre i mixen eller liknande? I sÄnna fall: -Noise Gate -EQ -Kompressor -EQ (igen)? StÀmmer. Och dÄ funkar med fördel en EQ igen. Precis som man kan ha ett gÀng olika kompressorer med olika karaktÀr pÄ samma kanal för att uppnÄ olika effekter, och för att inte lÄta en kompressor ta hela smÀllen.
BluesBoy Postat 5 maj 2012 Postat 5 maj 2012 Tusen tack för svar. Jag Àr en flitig anvÀndare av bussar och sendar, sÄ om jag förstÄtt det rÀtt spelar det alltsÄ ingen större roll i vilken ordning man börjar senda, dvs. att jag börjar med att senda ut signal till delayet först, sen gÄr undre send till reverbet etc? Nej, precis. Spelar ingen större roll.
AnthonyS Postat 6 maj 2012 Postat 6 maj 2012 Enligt min erfarenhet Ă€r det egentligen bara att experimentera tills man hittar det ljud man söker. Ibland kan det oortodoxa ge det mest kreativt inspirerande resultatet. Jag sjĂ€lv brukar jobba enligt nĂ„gra fĂ„ deviser dock; sĂ„ fĂ„ olika reverb som möjligt, snudd pĂ„ aldrig delay efter reverbet och eq vart helst en eq gör nytta. Typ đ
klasho Postat 6 maj 2012 Postat 6 maj 2012 (redigerat) 2. Liknande frÄga gÀllande effekterna Delay och Reverb, vilket bör ligga före vilket, dvs. delay före reverb eller tvÀrtom? Send Delay först sen Reverb om du vill ha reverb pÄ delayet. Men det Àr kanske inte alltid man vill ha det... Och EQ pÄ delay och reverbkanalerna, skÀr bort lite botten sÄ det inte blir grumligt av basfrekvenserna och skÀr i lite i toppen. Redigerat 6 maj 2012 av klasho
Cypher Postat 7 maj 2012 TrÄdstartare Postat 7 maj 2012 Tack Ànnu en gÄng, har fÄtt svar pÄ alla mina frÄgor för denna gÄng. Ska prova mig fram.
laserlars Postat 5 juni 2012 Postat 5 juni 2012 Du kan ju Ă€ven pröva att skĂ€ra lite i delayet och sen skicka in det i reverbet đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.