Jump to content
Annons

Lexikon MPX1 i stället för stor akustik? Hur bygga upp snygg ljudbild?


Recommended Posts

Har försökt spela in trummor, bas o elgitarr in i en stoor lokal för att få stoort ljud, men de blev inte bra alls...

Har gett upp hoppet om stor lokal, så jag ska försöka hemma i mitt lilla rum som väl egentligen bara är stort nog att mixa o göra sångpålägg i. Det är ganska supertorr akustik där, och de reverb jag haft hittills är ganska usla, eller väldigt usla. Nu har jag skickat efter ett Lexikon MPX1 och hoppas med det kunna få till lite stora rum, eller kanske små rum, bara det låter snyggt o brett.

Skulle vilja ha tips på vad man kan använda på olika grejer. Plate på virvel? Torr kagge? Ambience? Chambers? Spela elgitarren utan stärkarens fjäderreverb o använd Lexikon stereo verb/delay i stället?

De reverb jag har i portan låter så sopigt så jag har varit snål med dem och har ingen susning om hur man kan bygga upp ett snyggt ljud med reverb. Musiken kommer att bli trummor, bas, elgitarr, luftigt med få pålägg, inte en massa dubbar... Hellre stora breda och snygga reverb.

Här kan man höra lite trummor genom ett MPX1´s olika presets, börjar vid 0:35n

http://www.youtube.com/watch?v=2svOX0gWaD0

Review:

http://www.soundonso...exiconmpx1.html

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du få ett litet rum att låta stort kan du testa att sätta upp ett stereopar framför setet. Så långt bort som möjligt. Mellan setet och mikrofonerna ställer du skärmar, som tar bort höga frekvenser. Ljudet i rumsmikrofonerna ska bli lite bumligt och instängt. Skär lite bas och lägg på reverb.

Reverb på rumsmikrofoner gör att du kan lämna resten av setet ganska torrt. Resultatet blir ett distinkt trumljud som låter större.

På rumsmikrofonerna skulle jag köra 'hall' eller 'chamber' .

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du få ett litet rum att låta stort kan du testa att sätta upp ett stereopar framför setet. Så långt bort som möjligt. Mellan setet och mikrofonerna ställer du skärmar, som tar bort höga frekvenser. Ljudet i rumsmikrofonerna ska bli lite bumligt och instängt. Skär lite bas och lägg på reverb.

Reverb på rumsmikrofoner gör att du kan lämna resten av setet ganska torrt. Resultatet blir ett distinkt trumljud som låter större.

På rumsmikrofonerna skulle jag köra 'hall' eller 'chamber' .

Det lät som ett grymt tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...