drewone Postat 16 april 2012 Postat 16 april 2012 Hej! Jag sitter i Cubase 6 Artist och försöker spela in samt mixa en bassling med min akustiska bas. Jag har kopplat in den genom min steinberg CI2+ på line in. Att få in ljud i Cubase är inget problem. Men basen blir antingen för mullrig och för mkt bas eller så blir den alldeles för låg. Jag har testat att dra ner basen på själva instrummentet och höjt treble för att det inte ska bli alldeles för mullrigt och tonerna inte ska flyta ihop så mkt. Men är ändå inte nöjd med resultatet. Som ni kanske förstår så är jag hyffsat ny på det här med inspelning och undrar om ni har några tips på hur man spelar in en bas samt mixar den i cubase för att få fram ett vettigt ljud som inte slår över och blir för bullrigt eller vice versa. Alla tips och trix uppskattas och tas emot gladerligen
JohnRick Postat 16 april 2012 Postat 16 april 2012 (redigerat) En bra bas med fina strängar är ju en förutsättning oftast. Sedan att den spelas bra. Nu line'as den förstår jag. Du spelar in i 24 bitar hoppas jag? Tänk på att ha tillräckligt med headroom. Visst kan du dra ner bas medelst highpass, men inte så våldsamt. Besikta frekvenserna runt 200 Hz med omnejd för att se om du kan dra ner några dB där för mullrets skull. Strängljud runt 800-1000 Hz kan du också leka med. Kanske lägga på en distplugg av något slag för att bröta upp det och få det mer aggressivt, utan att det slår över. Redigerat 16 april 2012 av JohnRick
drewone Postat 16 april 2012 Trådstartare Postat 16 april 2012 Jag är som sagt va nybörjare på det här. Riktigt basic vill säga. Hur vet jag om jag spelar in i 24 bitar? När jag exporterar så är inställningen på 32-bit. Vad menar du med headroom. Hur tänker du att jag ska se frekvensomfånget på de omnämnda delar i ditt svar? Som sagt, otroligt basic kunskap, men villig att lära mig. Ni får ursäkta min dumma frågor. Basen är en Ibanez EWB205WNE med hyffsat nya strängar. Den klangar fint i förstärkare och jag har inte haft nått problem med den hittils.
Perew (oregistrerad) Postat 16 april 2012 Postat 16 april 2012 Använder du line in 1 och har Hi-Z knappen nedtryckt? Kanske är det det som spökar, vanlig line in är inte alltid optimalt för basgitarr.
drewone Postat 17 april 2012 Trådstartare Postat 17 april 2012 Använder du line in 1 och har Hi-Z knappen nedtryckt? Kanske är det det som spökar, vanlig line in är inte alltid optimalt för basgitarr. Jo, jag tyckte inte jag fick så mkt ljud med instrument genom line in 2, funkade bättre med mic. Men det kanske bara är jag som fått för mig det. Ska testa utan Hi-Z och line in 2. Kan du förklara vad Hi-Z innebär?
Perew (oregistrerad) Postat 17 april 2012 Postat 17 april 2012 Hi Z är högomig ingång speciellt för gitarrer och basar så det är det som du ska använda i första hand antar jag. Jag tycker själv att det blir bäst basljud när man mickar en förstärkare.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.