drewone Postat 16 april 2012 Postat 16 april 2012 Hej! Jag sitter i Cubase 6 Artist och försöker spela in samt mixa en bassling med min akustiska bas. Jag har kopplat in den genom min steinberg CI2+ pÄ line in. Att fÄ in ljud i Cubase Àr inget problem. Men basen blir antingen för mullrig och för mkt bas eller sÄ blir den alldeles för lÄg. Jag har testat att dra ner basen pÄ sjÀlva instrummentet och höjt treble för att det inte ska bli alldeles för mullrigt och tonerna inte ska flyta ihop sÄ mkt. Men Àr ÀndÄ inte nöjd med resultatet. Som ni kanske förstÄr sÄ Àr jag hyffsat ny pÄ det hÀr med inspelning och undrar om ni har nÄgra tips pÄ hur man spelar in en bas samt mixar den i cubase för att fÄ fram ett vettigt ljud som inte slÄr över och blir för bullrigt eller vice versa. Alla tips och trix uppskattas och tas emot gladerligen
JohnRick Postat 16 april 2012 Postat 16 april 2012 (redigerat) En bra bas med fina strÀngar Àr ju en förutsÀttning oftast. Sedan att den spelas bra. Nu line'as den förstÄr jag. Du spelar in i 24 bitar hoppas jag? TÀnk pÄ att ha tillrÀckligt med headroom. Visst kan du dra ner bas medelst highpass, men inte sÄ vÄldsamt. Besikta frekvenserna runt 200 Hz med omnejd för att se om du kan dra ner nÄgra dB dÀr för mullrets skull. StrÀngljud runt 800-1000 Hz kan du ocksÄ leka med. Kanske lÀgga pÄ en distplugg av nÄgot slag för att bröta upp det och fÄ det mer aggressivt, utan att det slÄr över. Redigerat 16 april 2012 av JohnRick
drewone Postat 16 april 2012 TrÄdstartare Postat 16 april 2012 Jag Àr som sagt va nybörjare pÄ det hÀr. Riktigt basic vill sÀga. Hur vet jag om jag spelar in i 24 bitar? NÀr jag exporterar sÄ Àr instÀllningen pÄ 32-bit. Vad menar du med headroom. Hur tÀnker du att jag ska se frekvensomfÄnget pÄ de omnÀmnda delar i ditt svar? Som sagt, otroligt basic kunskap, men villig att lÀra mig. Ni fÄr ursÀkta min dumma frÄgor. Basen Àr en Ibanez EWB205WNE med hyffsat nya strÀngar. Den klangar fint i förstÀrkare och jag har inte haft nÄtt problem med den hittils.
Perew (oregistrerad) Postat 16 april 2012 Postat 16 april 2012 AnvÀnder du line in 1 och har Hi-Z knappen nedtryckt? Kanske Àr det det som spökar, vanlig line in Àr inte alltid optimalt för basgitarr.
drewone Postat 17 april 2012 TrÄdstartare Postat 17 april 2012 AnvÀnder du line in 1 och har Hi-Z knappen nedtryckt? Kanske Àr det det som spökar, vanlig line in Àr inte alltid optimalt för basgitarr. Jo, jag tyckte inte jag fick sÄ mkt ljud med instrument genom line in 2, funkade bÀttre med mic. Men det kanske bara Àr jag som fÄtt för mig det. Ska testa utan Hi-Z och line in 2. Kan du förklara vad Hi-Z innebÀr?
Perew (oregistrerad) Postat 17 april 2012 Postat 17 april 2012 Hi Z Àr högomig ingÄng speciellt för gitarrer och basar sÄ det Àr det som du ska anvÀnda i första hand antar jag. Jag tycker sjÀlv att det blir bÀst basljud nÀr man mickar en förstÀrkare.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.