Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter att ha "legat lÄgt" ett tag med studiobygge pga. skola och jobb - Àr jag tillbaka lite grann, och ska börja bygga min lilla studio.. inom kort.

Det jag ska göra först, Àr att riva det som ska bli ett rum för mixning. Ska anvÀnda spÄnskivor för golv, tak, vÀggar och sedan lÀgga nytt "klick-golv". NÀr det Àr gjort ska vÀggar, tak och lister mÄlas. Blir nog sÄ att jag ska ha LED-belysning i taket.

HÀr nedan Àr nÄgra gamla skisser pÄ hur rummet ser ut och hur jag hade tÀnkt mig att det ska möbleras. Vissa saker har jag dock inte med pÄ bilden - som soffa och bord för workstation. Det finns dock lite frÄgor;

1) Är möjligt att ha studiobordet en bit frĂ„n vĂ€ggen som pĂ„ bilderna, och sedan bygga en panel för att dölja bordet och kablage? Blir tvungen att ha sĂ„ dĂ„ jag har sĂ„ lite "vĂ€ggyta" vid dörren, och snedtak pĂ„ bakre vĂ€ggen.

2) Kan jag ha monitorerna vid panelen och absorbenter pÄ vÀggen, trots avstÄndet?

3) Hur kan jag akustikbehandla resterande av rummet, med sitt snedtak pÄ "bakre vÀggen"?

4) Om nu detta funkar, vad ska jag mer tÀnka pÄ - generellt med akustikbehandling i det hÀr bygget?

post-24396-0-90539500-1334084172.jpg

post-24396-0-22021700-1334084206.jpg

post-24396-0-60524700-1334084220.jpg

post-24396-0-03772400-1334084234.jpg

post-24396-0-45169100-1334084246.jpg

Annons
Postat

Det Àr ju med fördel du placerar dig en bit bort frÄn vÀggen.

Finns ju den dÀr 38% regeln. Den Àr ju dock bara en riktlinje.

Fördelen med att flytta sig en bit frÄn vÀggen ocksÄ Àr ju att du kan vÀlja monitorer mer fritt.

Hade jag haft tid, pengar och dit rum hade jag kört helmholtz över hela bakre vĂ€ggen 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.