BobbyBenjaminz Postat 10 april 2012 Postat 10 april 2012 Efter att ha "legat lĂ„gt" ett tag med studiobygge pga. skola och jobb - Ă€r jag tillbaka lite grann, och ska börja bygga min lilla studio.. inom kort. Det jag ska göra först, Ă€r att riva det som ska bli ett rum för mixning. Ska anvĂ€nda spĂ„nskivor för golv, tak, vĂ€ggar och sedan lĂ€gga nytt "klick-golv". NĂ€r det Ă€r gjort ska vĂ€ggar, tak och lister mĂ„las. Blir nog sĂ„ att jag ska ha LED-belysning i taket. HĂ€r nedan Ă€r nĂ„gra gamla skisser pĂ„ hur rummet ser ut och hur jag hade tĂ€nkt mig att det ska möbleras. Vissa saker har jag dock inte med pĂ„ bilden - som soffa och bord för workstation. Det finns dock lite frĂ„gor; 1) Ăr möjligt att ha studiobordet en bit frĂ„n vĂ€ggen som pĂ„ bilderna, och sedan bygga en panel för att dölja bordet och kablage? Blir tvungen att ha sĂ„ dĂ„ jag har sĂ„ lite "vĂ€ggyta" vid dörren, och snedtak pĂ„ bakre vĂ€ggen. 2) Kan jag ha monitorerna vid panelen och absorbenter pĂ„ vĂ€ggen, trots avstĂ„ndet? 3) Hur kan jag akustikbehandla resterande av rummet, med sitt snedtak pĂ„ "bakre vĂ€ggen"? 4) Om nu detta funkar, vad ska jag mer tĂ€nka pĂ„ - generellt med akustikbehandling i det hĂ€r bygget?
swesolid Postat 11 april 2012 Postat 11 april 2012 Det Ă€r ju med fördel du placerar dig en bit bort frĂ„n vĂ€ggen. Finns ju den dĂ€r 38% regeln. Den Ă€r ju dock bara en riktlinje. Fördelen med att flytta sig en bit frĂ„n vĂ€ggen ocksĂ„ Ă€r ju att du kan vĂ€lja monitorer mer fritt. Hade jag haft tid, pengar och dit rum hade jag kört helmholtz över hela bakre vĂ€ggen đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.