Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Börjar med att förklara problemet jag har nu med mina Event ASP6. Jag gillar ljudet i dem, men det brukar bli för lite topp i mina mixar i andra system. Att jag fÄr för lite diskant borde tyda pÄ att de ger för mycket diskant, men det Àr nog tvÀrtom, de ger för lite, eller för otydlig övre cymbalklirrs-diskant. Om jag lyssnar i mina Beyerdynamic DT150 hör jag tydligt att det hÀnder saker om jag skÀr eller boostar Trum-OH sÄ lite som 2 db vid 10 khz. I monitorerna Àr det svÄrare att höra den dÀr skillnaden. Hur pass hörselskadad jag Àr vid 56 bast vet jag inte, men jag hör i alla fall tydligt det vassaste i Beyerlurarna, tycker de Àr för diskantiga sÄ jag lyssnar sÀllan i dem, ATH-M50 Àr de jag gillar bÀst hittills, ska utöka med öppna DTT 990 pro, och nu vill jag Àven ha nÄt bÀttre Àn EventlÄdorna.

ADAMs diskanter har jag tyckt varit lite vassa pÄ ett konstigt sÀtt, det lilla jag hört pÄ dem pÄ 4-Sound, men det kanske Àr precis vad jag behöver för att fÄ bÀttre koll pÄ tex master-EQ i de översta registren?

Sitter det samma diskantelement i de mindre ADAM som i A7X? Att spela högt kan jag göra i andra system, sÄ hög volym Àr inte nödvÀndigt. Finns det andra nackdelar med de billigare i ADAM sortimentet? Min prodipe SUB10 behÄller jag nog ocksÄ, eller ocksÄ kollar jag basen med de DTT 990 pro öronvÀrmare som Àr pÄ ingÄende. Eventmonitorerna fÄr kanske stÄ kvar de med för alternativ eller samtidig lyssning. Jag har varit sugen pÄ lite större passiva trevÀgs gamla JBL studiomonitorer, men ju mer man lÀser jÀmförelser med gamla JBL sÄ verkar ADAM vinna med hÀstlÀngder.

Det Àr mest lite tankar runt ADAMs banddiskant jag vill Ät. Har mÀrkt att jag blivit lite fixerad vid countrygubben Merl Haggards studiosound, dÀr hör man alltid en sÄ j-a tydlig men ÀndÄ aldrig överdriven fin diskant frÄn diskret trampad hihat. De har vÀl en mm-precision pÄ hihat-volymen, men de har sÀkert bra lyssning ocksÄ de dÀr Nashvilleteknikerna

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Rummet pÄverkar ju en hel del.

Innan du gÄr loss pÄ nya monitorer, har du provat att flytta runt dina monitorer?

Sitter diskanterna i öronhöjd?

Har du en liksidig triangel mellan dig och högtalarna?

Postat

Ja, de sitter exakt i öronhöjd. Jag har byggt en hylla speciellt för lyssningen, de sitter exakt symetriskt pÄ kortvÀggen oxÄ. Med dörren in till nÀsta rum öppen, (bakom ryggen) fÄr bastonerna nio meter att Äka fram o tillbaks pÄ. Rummet Àr nog ganska bra.

drloop (oregistrerad)
Postat

OK.

Det Ă€r alltid ball att köpa lurar och högtalare, kan man inte fĂ„ nog av. 🙂

Adam Àr fin skit.

Jag mixad den hÀr lÄten http://soundcloud.com/dabene/94-v-rt-allting i en liknande anlÀggning som den hÀr:

wiad7c.jpg

Man lĂ€r sig sina lĂ„dor förr eller senare... 🙂

Postat

Ja, de sitter exakt i öronhöjd. Jag har byggt en hylla speciellt för lyssningen, de sitter exakt symetriskt pÄ kortvÀggen oxÄ. Med dörren in till nÀsta rum öppen, (bakom ryggen) fÄr bastonerna nio meter att Äka fram o tillbaks pÄ. Rummet Àr nog ganska bra.

Bra med symetri men har du dÀmpat förstareflexerna? Om inte sÄ Àr det du beskriver ett tÀnkbart scenario dÀr första reflexerna interfererar med direktljudet och du fÄr en maskeringseffekt som gör att du mixar skevt.

Postat

Oavsett om köper billigt eller dyrt lÄter de mesta monitorer och lurar typ extremt olika.

Det borde vara enklare att mixa i en lÄda som ger mycket diskant, som man hör nÀstan för mycket och sen rÀkna med att det blir lite mindre diskant i de flesta andra system.

Än tvĂ€rtom, genom en monitor som ger sĂ„ lite topp att man vet att de blir mer cymbalertopp i de flesta andra lĂ„dor, och gissa sig till hur man ska skruva cymballjudet.

Ingen som kan kommentera ADAMs tweeter? Enligt Thomann ser det ut att vara samma 50 diskant i bÄde AX5, AX7 och AX8. Kanske det finns andra mer "klirriga" monitorer?

Postat

Bra med symetri men har du dÀmpat förstareflexerna? Om inte sÄ Àr det du beskriver ett tÀnkbart scenario dÀr första reflexerna interfererar med direktljudet och du fÄr en maskeringseffekt som gör att du mixar skevt.

Jag har försökt lyssna efter förstareflexer med spegelmetoden. Hör inga reflexer alls...30 tals kÄk med trÀvÀggar med nÄn sorts halvhÄrd bordskiva plus nÄgra lager tapeter, sÄgspÄn lÀngre in i vÀggen. Om det inte var en sÄn skamlig röra med studio och livegrejer om vartannat skulle jag fota dÀr. Monitorerna ger hur som helst lite mindre topp Àn ATH-M50 och mycket mindre Àn DT150. SÄ nog skulle jag vilja ha nÄt med mer spets om det var möjligt.

Postat

Lite syns monitorerna hÀr. Subben med...

https://www.studio.se/index.php/topic/93353-micscreen/

Postat

Har du reflekterande ytor i ditt rum bör du behandla dessa sÄ inte reflexerna interfererar med direktljudet frÄn monitorerna och ger fasfel (kamfilter). Har svÄrt att tÀnka mig att Eventmonitorerna inte skulle gÄ att göra sjyssta mixar i. SÄ fort man inte har nÄgorlunda jÀmn frekvensrespons i sin lyssning blir vi lurad av maskeringseffekten. Har du testat att spika ihop nÄgra bredbandsabsorbenter och jÀmfört?

drloop (oregistrerad)
Postat

Om det Àr ett 19 tums rack mellan monitorerna sÄ mÄste du sitta mycket nÀra monitorerna eftersom dom stÄr sÄ tÀtt ihop annars blir det svÄrt att fÄ en bra stereobild.

Postat

Om det Àr ett 19 tums rack mellan monitorerna sÄ mÄste du sitta mycket nÀra monitorerna eftersom dom stÄr sÄ tÀtt ihop annars blir det svÄrt att fÄ en bra stereobild.

Jag sitter nÀra. Lutar jag mig fram lite hamnar de för lÄngt isÀr om man tÀnker liksidig triangel.

Postat

Har du reflekterande ytor i ditt rum bör du behandla dessa sÄ inte reflexerna interfererar med direktljudet frÄn monitorerna och ger fasfel (kamfilter). Har svÄrt att tÀnka mig att Eventmonitorerna inte skulle gÄ att göra sjyssta mixar i. SÄ fort man inte har nÄgorlunda jÀmn frekvensrespons i sin lyssning blir vi lurad av maskeringseffekten. Har du testat att spika ihop nÄgra bredbandsabsorbenter och jÀmfört?

Har aldrig haft nÄgra akustikgrejer. Vore vÀl ganska enkelt att bygga tvÄ.

Vilken dag som helst fÄr jag nya öppna mixhörlurar, dÄ kanske jag kan hitta ett sÀtt att mixa in lite mer av de översta frekvenserna. Men som det Àr nu tycker jag att Àven Merl Haggards cdŽs Àr lite dovare Àn vad jag skulle trivas som bÀst med. En eller tvÄ db gör en stor skillnad ÀndÄ.

Postat

Är Claes allvarligt sjuk? 😐

Det har inte varit allvarligare Ă€n en kort semester - men tack för omtanken. 🙂

InstÀmmer med vad som redan har sagts, att du bör behandla första reflektionspunkterna med nÄgon form av absorbenter i första hand och kolla vad som hÀnder. Glöm inte vÀggen som du har bakom ryggen. Om den Àr nÀrmare Àn ca 3,5m (Haas zonen), sÄ kan det vara lÀmpligt med absorbeter i reflektionspunkterna dÀr ocksÄ. Har du större avstÄnd Àn ca 3,5m till den vÀggen, sÄ kan det vara lÀmpligare med nÄgon diffusor dÀr istÀllet.

Postat (redigerat)

Det har inte varit allvarligare Ă€n en kort semester - men tack för omtanken. 🙂

InstÀmmer med vad som redan har sagts, att du bör behandla första reflektionspunkterna med nÄgon form av absorbenter i första hand och kolla vad som hÀnder. Glöm inte vÀggen som du har bakom ryggen. Om den Àr nÀrmare Àn ca 3,5m (Haas zonen), sÄ kan det vara lÀmpligt med absorbeter i reflektionspunkterna dÀr ocksÄ. Har du större avstÄnd Àn ca 3,5m till den vÀggen, sÄ kan det vara lÀmpligare med nÄgon diffusor dÀr istÀllet.

post-8284-0-02555500-1334083765_thumb.jpg

Med dörren öppen till TV-rummet Àr det tio meter mellan vÀggarna. StÀngd dörr 4,5 meter frÄn monitorerna till vÀgg o dörr. Dörren som Àr en skjutdörr kanske reflekterar lite? Fast jag hör ingen skillnad varken i bas eller diskant med stÀngd eller öppen dörr... Nya Yamaha DXR12 pÄ golvet.

post-8284-0-15873000-1334084086_thumb.jpg

SÄ hÀr sÄg det för fem minuter sen. Kaos, för mycket grejer. Th utanför bilden har jag mer PA, tvÄ aktiva subbar och tvÄ toppar.

FrÄn monitorerna och till sidovÀggarna Àr det 140 resp 125 cm. Jag ska inte svÀra pÄ det, men jag tror inte det kommer nÄgra reflexer frÄn vÀggarna. Samma med taket, spÄn brÀdor och spÀnnpapp.

Notera "hÀngmattan" pÄ skrivbordsskivan, ett Är gammalt skrivbord frÄn IKEA...

Edit: Jag hade hoppats pĂ„ lite nĂ€rmare beskrivning av ADAMÂŽs diskanter jmf med tex EVENTÂŽs frĂ„n Claes? Är de inte bĂ€ttre? Är ett byte till AX5 ett nedköp? Mina Event spelar riktigt skithögt om man vill...

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

SvÄrt att se och det kanske inte spelar sÄ stor roll i det hÀr fallet, men det verkar som att det Àr olika vinklar pÄ monitorerna?

Postat

Du ska inte vÀnta dig att kunna höra reflexerna frÄn de första reflektionspunkterna sÀrskilt tydligt, utan du kommer nog inte att höra skillnaden förrÀn du har satt upp absorbenter dÀr och det blir tydligare definition av ljudet nÀr du slipper interferensen frÄn reflektionspunkterna.

Nu har jag inte hört hur just din modell av Eventmonitorer lÄter, men jag har hört ett par andra, lite Àldre modeller och enligt mina öron har de lÄtit mindre kul. MIN Äsikt Àr att ADAM:s diskanter ger en bÀttre transientÄtergivning och bÀttre upplösning sÄ att nÀrliggande frekvenser inte maskeras i lika hög grad som i traditionella dometweeters. Det Àr dÀr och i att banddiskanterna har en större sweetspot, som deras styrka ligger - men sedan Àr det ju alltid en smaksak, sÄ det Àr svÄrt att sÀga nÄgot sÀkert till 100%...

Oavsett vilket sÄ skadar det aldrig att göra Ätminstone en basic akustikbehandling.

• Gilla 1
Postat

En fyrkantig "tavla", En gÄnger en meter av reglar o 50 mm rockwool, funkar det som reflexdödare?

Visst gör det. 🙂

Se bara till att de placeras enligt spegelmetoden - alltsÄ sÄ att de tÀcker in dÀr du frÄn lyssningspositionen skulle kunna se nÄgon av monitorerna om det satt en spegel pÄ vÀggen. Ju större "tavlorna" Àr, desto mindre kinkigt blir det med hur stilla du mÄste sitta för att sÀkert hÄlla dig inom rÀtt omrÄde, dÀr de första reflektionerna har dÀmpats...

Postat (redigerat)

Ge mig en av dina mixar mannen, sÄ ska jag förklara vad du gör fel!

Ge mig en av dina mixar mannen, sÄ ska jag förklara vad du gör fel!

http://soundcloud.co...8154/01-viola-7

Du Martin har vÀl AX7? JÀmförde du med AX5 nÀr du köpte? Diskanten och diskantens steg Àr vÀl lika pÄ dem om jag fattat rÀtt...?

Redigerat av Guitar Nilsson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.