Jump to content
Annons

Det mest prisvärda kortet för mina krav?


Fismumriken

Recommended Posts

Hejsan hoppsan! Ska införskaffa nytt ljudkort. Tittat lite på Focusrite Scarlett 2i2, men finns det något i samma prisklass ni rekomenderar?

Mina krav:

-Fantommatning

-Att man kan spela in på minst 2 separata kanaler.

-Bra mjukvara.

-Hög kvalité.

-Ska kunna användas hela tiden istället för det interna kortet.

Runt 1500-2000 kr. Men finns det nåt ultimatumkort för någon högre peng så är jag öppen för förslag.

Edit: En liten uppdatering om krav osv. Kortet får kosta 3000kr. Man ska kunna spela in på 2 separata kanaler samtidigt, och att det blir separata spår (om det går). Ska kunna koppla i minst 2 monitorer, ha fantommatning, volymratt, ingångar för tele, xlr, eller en kombination, ha låg latency...

Ja där är lite på vägen. Ska funka med Windows 7 64-bit, Cubase, gärna Pod Farm och Guitar Rig.

Så vilket är det mest prisvärda kortet för mina krav?

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har det själv, vet inte om jag kan rekommendera den. Haft problem med när jag kopplar in mick eller instrument blir det konstig delay på ljudet försvinner efter ett tag efter ha fipplat med den ett tag stäng av den, flipptat line/instrument kontakten fram och tillbaka. Vet inte om det är fel på min enhet eller programvara strul kör Mac BTW.

Annars är den ganska bra. Pluggarna som följer med är väldigt bra använder dom ganska mycket nu.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Har det själv, vet inte om jag kan rekommendera den. Haft problem med när jag kopplar in mick eller instrument blir det konstig delay på ljudet försvinner efter ett tag efter ha fipplat med den ett tag stäng av den, flipptat line/instrument kontakten fram och tillbaka. Vet inte om det är fel på min enhet eller programvara strul kör Mac BTW.

Annars är den ganska bra. Pluggarna som följer med är väldigt bra använder dom ganska mycket nu.

Okej. Kör Windows 7 64-bit. Har för tillfället ett Line 6 UX1 kort som jag kör med. Köpte en MK-139 mic, men den behöver ju fantommatning vilket inte UX1:an har. Plus att kvalitén inte är den bästa.

Hört att sångpluggarna som följer med ska vara riktigt bra. Musikaffären i lilla Säffle rekommenderade detta kortet faktiskt. Men man vill ju ha mest valuta för pengarna, därför frågar jag här.

Btw, funkar detta kort tillsammans med Pod Farm och Guitar Rig?

Ni som har förslag, och kanske egna erfarenheter av andra kort, jämförelsebara med kraven jag ställde i början, får gärna fylla på med svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Edit: En liten uppdatering om krav osv. Kortet får kosta 3000kr. Man ska kunna spela in på 2 separata kanaler samtidigt, och att det blir separata spår (om det går). Ska kunna koppla i minst 2 monitorer, ha fantommatning, volymratt, ingångar för tele, xlr, eller en kombination, ha låg latency...

Ja där är lite på vägen. Ska funka med Windows 7 64-bit, Cubase, gärna Pod Farm och Guitar Rig.

Vad tror folket om dessa kort?

http://www.thomann.de/se/native_instruments_komplete_audio_6.htm

http://www.thomann.de/se/motu_ultralite_mkiii_hybrid.htm

http://www.thomann.de/se/phonic_firefly_808_retour.htm

USB eller Firewire?

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela på andra sajter

Ooh tackar:) Det där Roland kortet såg lovande ut:)

Har en till fråga, om man någon gång funderar på att köpa ett litet mixerbord, går det att koppla i direkt i ljudkortet?

För mixern är väl för att styra t.ex Cubase EQ osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ooh tackar:) Det där Roland kortet såg lovande ut:)

Har en till fråga, om man någon gång funderar på att köpa ett litet mixerbord, går det att koppla i direkt i ljudkortet?

För mixern är väl för att styra t.ex Cubase EQ osv?

två jack ut från mixern till varsin monokanal på ljudkortet. fungerar nog på de flesta ljudkort.

Nej en mixer är för att koppla in ett antal instrument och mickar som du mixar INNAN du gör ett eller flera spår i cubase.

Redigerat av MRS8
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten fråga till som kanske inte hör hit men... Jag tänkte köpa en midisynth för att kunna spela tonerna själv istället för att sitta och programmera alla tonerna. Funkar det så och kan man köra det med hjälp av vst/vsti? Så att jag kan välja massa olika sound alltså. Och skapar man då en midikanal som man spelar in på? Kan man även se tonerna i pianoroll ifall man skulle råka missa en ton?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft ett tascam, fast tidigare version som en tipsade om. Jag tycker det var väldigt bra (lät väldigt bra) Har ett större kort nu, saffire med 8 ingångar men jag tycker inte det låter bättre. Dock är det bättre kvalité på det senare allmänt med bra mjukvara osv.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten fråga till som kanske inte hör hit men... Jag tänkte köpa en midisynth för att kunna spela tonerna själv istället för att sitta och programmera alla tonerna. Funkar det så och kan man köra det med hjälp av vst/vsti? Så att jag kan välja massa olika sound alltså. Och skapar man då en midikanal som man spelar in på? Kan man även se tonerna i pianoroll ifall man skulle råka missa en ton?

Ja ett midi-keyboard har inget ljud i sej själv. du kan använda vst ljud och man kan redigera med automatik eller manuellt(ton för ton). du skapar ett spår som du väljer som midispår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säljer ett Focusrite Saffire Pro 40 om du skulle vara intresserad 🙂 Har allting som du säger att du vill ha, och är i din pricerange men har fler ingångar dock. 8 stycken för att vara exakt! Du kan ju PM'a om du skulle känna dig sugen (=

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har MOTUs kort. Fantastiskt bra om du frågar mig. Kanske lite väl många in/ut än du behöver, men funkar klockrent med Win 7 x64. Kör Sonar X1.

http://www.thomann.d...kiii_hybrid.htm

USB eller Firewire?

Eftersom det är Hybrid kan du välja om du vill köra Firewire eller USB 2.

Propellerheads Balance har 2 in/ut. Dock ingen direkt mixer inbygd verkar det som.

Redigerat av DanceMannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...