Jump to content
Annons

liftarens guide till galaxen


Sonnert

Recommended Posts

Annons
Sauron (oregistrerad)

Nä för sjutton, liftaren är en utav mina favvisar. Skall ju bli extra kul när Jim Carrey spelar Beeblebrox (tror ja det va). Skall även bli intressant att få se Marvin. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

är det bara jag som är uppspelt över att den snart kommer upp på duken?

Inte nu längre!!! Jag visste inte faktiskt inte... men nu: tjohooooooooo!!!!!!!!! 🙂

Bästa bok jag någonsin läst. Har den både som audiofiler (från engelska radioteatern) samt som film (2xVHS). Men den här filmen lär väl ha annan budget, kan jag tänka mig... 😄

Nu är jag oxå uppspelt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä för sjutton, liftaren är en utav mina favvisar. Skall ju bli extra kul när Jim Carrey spelar Beeblebrox (tror ja det va).

han är inte med, han hade iofs varit ganska klockren, jag hade hoppats på kramer i sceinfelt *stava*.

finns en hel drös med sidor innehållande trailers mm

här en en bra infosida.

http://www.imdb.com/title/tt0371724/

Link to comment
Dela på andra sajter

Sauron (oregistrerad)
Nä för sjutton, liftaren är en utav mina favvisar. Skall ju bli extra kul när Jim Carrey spelar Beeblebrox (tror ja det va).

han är inte med, han hade iofs varit ganska klockren, jag hade hoppats på kramer i sceinfelt *stava*.

finns en hel drös med sidor innehållande trailers mm

här en en bra infosida.

http://www.imdb.com/title/tt0371724/

Va fan?? 😄 Senast jag hörde om detta så skulle han vara med. I.o.f.s var det nog mer än ett år sedan jag hörde detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker tyvärr boken mer eller mindre är defintionen på en bok som inte går att göra film av. Sett lite trailers och jag är rätt skeptisk tyvärr. Blir säkert en kul film, men tror inte den klarar att leverera samma sorts humor som Adams själv gjorde i boken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker tyvärr boken mer eller mindre är defintionen på en bok som inte går att göra film av. Sett lite trailers och jag är rätt skeptisk tyvärr. Blir säkert en kul film, men tror inte den klarar att leverera samma sorts humor som Adams själv gjorde i boken.

Det finns som sagt redan en kalkonfilm på boken. Zaphod har ett dockhuvud på sin axel och väggarna i rymdskeppen är klädda med folie. 😛

Riktigt B... men just därför riktigt underhållande. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker tyvärr boken mer eller mindre är defintionen på en bok som inte går att göra film av. Sett lite trailers och jag är rätt skeptisk tyvärr. Blir säkert en kul film, men tror inte den klarar att leverera samma sorts humor som Adams själv gjorde i boken.

filmen bör om inte annat bli väääldigt lång. jag ser helst att det blir en trilogi.

jag vill att allt onödigt från boken ska vara med i filmen 😛 t ex

citat:" en trollkar går längst stranden, men ingen märker honom"

allt i boken är ju relevant för att den rätta n3rd-känslan ska komma fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmmm.... Nu har man nåt att längta efter! 😏

Har hört rykten om det här i åratal, men nu verkar det ju faktiskt va på gång... Maj 2005 stod det i slutet av den där trailern, är det nån som har sett nåt svenskt datum??

Är det förresten nån som vet nåt om regissören, Garth Jennings? Stod i stort sett inget om honom på IMDd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns som sagt redan en kalkonfilm på boken. Zaphod har ett dockhuvud på sin axel och väggarna i rymdskeppen är klädda med folie. 

jag har den på dvd, riktigt rolig om man läst boken, för dom har ju verkligen tagit med nästan allt

Link to comment
Dela på andra sajter

Maj 2005 stod det i slutet av den där trailern, är det nån som har sett nåt svenskt datum??

detta fick jag fram:

Releasedatum: US & UK 29 April 2005. Sweden 27 July 2005.

seg väntan

Link to comment
Dela på andra sajter

För alla med abstinens kan jag rekommendera "The Salmon of Doubt", utgiven efter Adams död, innehållande massor av knäppa stories snodda från hans PC. Oavslutade stories, Hitchhiker-spinoffs mm. Klart roligare än dom där deckarhistorierna med Dirk Gently som han gjorde efter Liftaren.

Dräglar också efter filmen, tycker alltid det är kul med favoritböcker som filmas, även om man vet att man alltid blir besviken (utom Mystic river och Lord of the rings kanske...)

Länge snackades ju om Carrey som Zaphod och Hugh Laurie som Arthur Dent (och var det inte Tommy Lee Jones som Ford Prefect?) Hursomhelst, kul blir det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har läst "Sista chansen att se" (eller vad den nu heter...?)?

En bok där Douglas och nån naturfotograf åker runt till olika ställen och tittar på utrotningshotade djur... Sanslösa berättelser, men även med ett lite mer uppenbart allvar än det andra jag läst av honom.

Btw, är det bara jag som blev förvånad över att Ford Prefect ska spelas av en svart skådis? Ser att det även ryktats om Tommy Lee Jones, så jag börjar fundera på om jag har missat nån viktig detalj om hans yttre i boken...?

Men men, jag har inget alls emot det egentligen, det är bara det att min bild av honom nog närmast skulle ha passat för Jim Carrey...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror tyvärr att amerikanarna inte klarar av att hantera den typiskt engelska humor som det faktsiskt handlar om. Jag blev skittrött när jag såg att det var en Hollywoodproduktion.

Men det är klart att man vill se filmen ändå, det är ju en fantastisk bok.

Link to comment
Dela på andra sajter

det verkar ialla fall som om "val-scenen" är med, vilket gläder mig.

Bill Bailey .... The Whale (voice)

Runtime: USA:110 min

WOT?! 🙂 gångra med minst 2 och jag hade varit nöjd 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

så jag börjar fundera på om jag har missat nån viktig detalj om hans yttre i boken...?

nej inte alls. han beskrivs som liten, rödhårig och med intensiva ögon om jag inte minns helt fel.

antar att dom "måste" ha med en rolig svart kille i hollywood-produktioner 🙂

någon som har kollat på nån av alla trailers?

jag har ett en, marwin va ruskigt söt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Billig kvasikomedi blir troligen billig som film (men kostsam). Extremt banal historia med lättköpta så kallade skämt, sprungen ur en i och för sig fin surrealistisk tradition. Shit, tjejer och killar, det finns ju åtminstone författare som Boris Vian, Vladimir Sorokin och Michail Bulgakov. Skärpning... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det ska bli kul att få se filmen, men jag förväntar mig inte allt för mkt av den 😉.

Bland det skönaste i boken är Adams alla sätt att förklara massa saker som egentligen är väldigt onödigt vetande för själva storyn 😏.

Link to comment
Dela på andra sajter

så jag börjar fundera på om jag har missat nån viktig detalj om hans yttre i boken...?

nej inte alls. han beskrivs som liten, rödhårig och med intensiva ögon om jag inte minns helt fel.

antar att dom "måste" ha med en rolig svart kille i hollywood-produktioner 😉

någon som har kollat på nån av alla trailers?

jag har ett en, marwin va ruskigt söt.

Citerar från svenska översättningen av Liftarens Guide Till Galaxen (kapitel 1, sidan 14-15 i pocketupplagan):

"Han var inte uppseendeväckande lång. Han såg bra ut, men inte för bra. Håret var stripigt och rödblont och bakåtkammat. Huden i ansiktet tycktes strama åt bakåt. Det var någonting fel med honom men det var svårt att säga vad det var. Kanske det var att hans ögon inte blinkade tillräckligt ofta, så att ögonen istället började rinna på den som stod och pratade med honom. Kanske var det att hans leende var en aning för brett, så att man fick en känsla av att han tänkte bita en i strupen."

Det står alltså inget om hans hudfärg, men jag har alltid tänkt mig honom som vit. Men det passar nog med en svart man också; det är juh hans galna personlighet som bygger hans karaktär 😏

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Billig kvasikomedi blir troligen billig som film (men kostsam). Extremt banal historia med lättköpta så kallade skämt, sprungen ur en i och för sig fin surrealistisk tradition. Shit, tjejer och killar, det finns ju åtminstone författare som Boris Vian, Vladimir Sorokin och Michail Bulgakov. Skärpning... 😉

Så du menar bara för att inte du gillar Douglas Adams utan föredrar författare som normala människor inte känner till, så måste vi oxå göra det? Skärpning. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

"Han var inte uppseendeväckande lång. Han såg bra ut, men inte för bra. Håret var stripigt och rödblont och bakåtkammat. Huden i ansiktet tycktes strama åt bakåt. Det var någonting fel med honom men det var svårt att säga vad det var. Kanske det var att hans ögon inte blinkade tillräckligt ofta, så att ögonen istället började rinna på den som stod och pratade med honom. Kanske var det att hans leende var en aning för brett, så att man fick en känsla av att han tänkte bita en i strupen."

kosmo kramer i seinfeld hade varit bättre 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker tyvärr boken mer eller mindre är defintionen på en bok som inte går att göra film av. Sett lite trailers och jag är rätt skeptisk tyvärr. Blir säkert en kul film, men tror inte den klarar att leverera samma sorts humor som Adams själv gjorde i boken.

Det finns som sagt redan en kalkonfilm på boken. Zaphod har ett dockhuvud på sin axel och väggarna i rymdskeppen är klädda med folie. 😆

Riktigt B... men just därför riktigt underhållande. 🙂

haha precis! klockrent är det. och riktigt, riktigt dåligt. 😄

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir alltid lite orolig när någon får för sig att göra film av en bra bok... Känns som en svår bok att filmatisera så att det blir värdigt. Så sa jag iofs om Sagan om ringen också, men den blev ju faktiskt helt okej som film. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att nuförtiden behöver man knappast bekymra sig om specialeffekterna eftersom man kan göra en animerad film som de flesta inte ser skillnad på om det är filmat med kamera eller inte; fast det finns många filmer med något lägre budget där de inte lagt ner lika mkt tid på datoranimeringarna, och där ser raytrace-animationerna lite för "perfekta ut" och en aning för inklistrade ut i filmen. Det ser helt enkelt onaturligt ut på nåt sätt.

I slutscenen av Sagan om Konungens Återkomst är juh nästan hela slutkrigsscenen datoranimerad.

Men som sagt, detaljrikedomen i en bok är helt enkelt omöjlig att fånga på film, eftersom det då annars skulle bli en jävligt lång film 😏

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar bara för att inte du gillar Douglas Adams utan föredrar författare som normala människor inte känner till, så måste vi oxå göra det? Skärpning. 😏

Ja, det är klart! Eller...njae egentligen inte; jag menar...nej... så klart behöver ingen gilla de författarna. Det skulle ju vara för hemskt om man var tvungen att låtsas gilla det ena eller det andra. Tänk om jag skulle låtsas gilla Robert Wells. Huh! Å andra sidan -- att påstå att nämnda författare inte är kända av vad du kallar "normala människor" är väl att ta i. De är ju kända. Dessutom är jag vanligt folk, inget särskilt med mig alls.

Ursäkta om jag låter grinig. Jag har en otäck öroniflammation. Jag hör nästan ingenting på ena örat, det har vätskat och alla ljud ligger där en kvatston för högt och låter som om de spelas genom en sprucken plåtburk; jag kan inte bestämma ljudriktning och örats inre eq har helt ballat ur. Så har jag temporär tinnitus med två A i två oktaver där också eftersom någon nerv ligger lite i kläm. Det gör mig nedstämd och ger mig lite ångest. Tänk, tänk om det är kroniskt nu? Jag kan inte spela, inte mixa något. Vad skall det bli av mig? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror man blir besviken av filmatiseringar av böcker av flera skäl:

a) Filmen är MYCKET mer komprimerad än en bok, oavsett hur lång den är kan den inte fånga samma fantasivärld som man bygger upp själv när man läser en bok, dessutom skulle jag gissa att en genomsnittlig roman innehåller så mycket mer tankar/scener/händelser än att det ryms på 2 timmars film, så komprimering är ett måste - och därför sitter man alltid och saknar händelser, perspektiv och tankar när man ser en filmatisering.

🙂 En bok är så otroligt individuell, du sätter dina egna skådisar, miljöer och associationer - du är din egen regissör. När sen någon annan jeppe tolkar boken på sitt sätt så kan det ju inte bli annat än sämre förstås. Åtminstone annorlunda - och om man då tänkt sig hjälten som en fräknig rödhårig spinkpelle med gigantisk mustasch, så blir man jäkligt besviken när rollen görs av Samuel L Jackson.

Det finns ju undantag - tycker nog oxå LOTR är ett av dom bästa exemplen på en lyckad filmatisering.

En bra idé är nog att lägga så lång tid som möjligt mellan att man läser en bok och sen ser filmen, då får man lite distans och kan uppskatta filmen som en egen grej, vilket det ju faktiskt är - det är ju bara manuset som kommer från en bok istället för en bunt papper på en producents badrumsgolv. Resten är helt nytt.

Så jag kommer nog gilla Liftaren. Är beredd på vadsomhelst! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra idé är nog att lägga så lång tid som möjligt mellan att man läser en bok och sen ser filmen, då får man lite distans och kan uppskatta filmen som en egen grej, vilket det ju faktiskt är - det är ju bara manuset som kommer från en bok istället för en bunt papper på en producents badrumsgolv. Resten är helt nytt.

Då är det alltså inte ett så bra förebådande att man i stort sett kan boken utantill efter att ha läst den minst 10 ggr....? 😆 Hahah....

Så, nä, jag har inga förhoppningar om att den ska bli lika bra som boken, men däremot tror jag garanterat att jag kommer att tycka att den är kul oavsett... Ett så bra material kan ju bara inte gå att förstöra helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten...

Det här är väl en filmatisering av trilogins alla fem delar, och inte bara första boken...? Hade ju varit roligare om dom hade lagt ner lika mycket tid och pengar på den här som på Sagan om ringen, och gjort 5 filmer...!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...