Jump to content
Annons

Logic8 problem. Ingen signal skickas via "send"...


Mr Keys

Recommended Posts

Har ett problem i logic 8 som jag hoppas finna en lösning på.

1: Jag har ett gäng synthar, som alla skickas till bus 63. (jag har ingen output på busen)

2: jag har ett softsynth-spår, med SugarBytes-effectrix som "midi controlled effect". På effectrix har jag sedan valt bus63 i sidechain-menyn...! Kort och gott så kör jag alla syntharna genom effectrix för att använda en del grejor där.

3: jag vill nu lägga reverb och delay som send på det spåret där effectrix ligger, men vad som händer är att logic inte skickar någon signal via send'en. Jag vrider på sendratten(som i normala fall skickar signalen till valfri bus) men ingen signal skickas hur jag än bär mig åt. Vet att logic 8 strular en hel del när man jobbar mkt med att skicka busar vidare till bussar och sidechaina en bus från en annan bus osv.

Som det är nu måste jag har reverb och delay som insert för att kunna använda dom på den kanalen, vilket begränsar mig mkt vad gäller vidare bearbetning av tex reverb-signalen.

Gör jag något fel eller är det bara ännu en bug i logic 8?

Någon som har några ideer på lösningar? Eller bör jag överväga att gå över till logic 9?

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu vet jag inte så mycket i ämnet men ger mig på en gissning. Buss 63 är kanske sista bussen som Logic 8 klarar av att hantera? Om du inte redan fyllt övriga bussar kanske problemet löser sig av att byta till en buss lägre än 63? Exempelvis buss 50. Hoppas jag inte förvirrat både mig själv och dig... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tror inte det har med dt att göra. Det är 64 bussar totalt, men jag använder alltid de "sista" bussarna som sidechain bussar, så det gör jag ofta. Och det är ändå inte från bus 63 som jag skickar en send, utan från ett vanligt synthspår(midi-controlled effect för att vara exakt) vars synth(effectrix) använder bus63 som "input/sidechain".

Hmmm....jag kan ju jobba ändå, men det är alltid störande när saker inte funkar som man vill!

Gissar att det är en bugg, då det går lite hand i hand med de andra buggarna jag stött på i logic8 som också har med buss-hanteringen att göra. Det är som att man slår knut på logic när man routar runt signalen lite för mkt....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...