Jump to content
Annons

Problem med medhörning! (2)

Recommended Posts

Posted

Jo, jag har haft ett problem ett ganska bra tag men har aldrig orka fixa till det eftersom jag inte vet vad som orsakar "felet". När jag till exempel spelar in gitarr genom min 4-kanals mixer till t.e.x. Cubase på en kanal, och sedan vill göra ett pålägg så läcker den första kanalen in på "påläggs-kanalen" om jag vill ha medhörning. Även om jag till exempel vill ha på metronomen i cubase så kommer även den in i inspelningen! Jag anar att det är något struligt kopplat i den externa mixern men tror också att det kan vara nån inställning i ljudkortet.

Kör med Audiphile ljudkort och är inte den som direkt orkar dra igenom hela manualen om ni förstår vad jag menar. Bifogar en bild på hur jag enkelt har kopplat mixern till ljudkortet och vise versa. Jag använder PHONES utgången på mixern till mina crappy soundblaster speakers då jag inte har något bättre som riktiga monitorer.

mixer.jpg

OERHÖRT TACKSAM FÖR SVAR OCH HJÄLP!

/Bille

Annons
Posted

jag har samma sketmixer =)

Stoppa Rec Out sladdarna i Aux 1 (pre) och Aux 2 (post?) och sedan vrider du Aux-ratten på den kanalen på mixerbordet du vill ska hamna i datorn till höger eller vänster beroende på om du vill spela in på höger eller vänster kanal. Om du spelar in gitarr på kanal 1 så vrider den Aux-ratten till vänster och låter (i ditt fall) 7/8 kanalens Aux ratt vara rakt upp 😉

/Niklas

Posted

men det är ju RCA kablar och inte tele, måste jag använda en adapter då eller?

Guest billeo
Posted

nu har jag fixat och donat och äntligen fått det att fungera, ett problem kvarstår dock:

Jag har gitarren i kanal 2, ljudkortets out till 5/6 och ljudkortet in från AUX1/AUX2.

Om jag vrider AUX-ratten till vänster på gitarr-kanalen så pannar jag ju ljudet så att det endast hamnar i den vänstra högtalaren i Cubase och vise versa! hur gör jag för att få till stereo?

tacksam för svar igen!

Posted (edited)

Vill du spela in ett stereospår så vrider du upp båda auxkanalerna.

Spelar du in ett monospår borde detta inte vara något problem (och är även det som jag tycker att du normalt borde göra när spelar in gitarr såvida den inte går genom någon stereoeffekt). Då ställer du ju in panoreringen i musikprogrammet.

<EDIT>

Tillägg...

Om du inte måste ha medlyssningen genom mixerbordet så kan du koppla datorns utgångar direkt till en förstärkare eller något istället. Då kan du använde master out (eller rec out som du gjorde innan) istället när du spelar in.

</EDIT>

Edited by Jonte
Guest billeo
Posted

men den kanalen jag använder till guran har ju bara en AUX-ratt, det är medlyssning genom mixern jag måste ha.

Posted (edited)

Ok... Jag kollade lite, och antar att det är en Yamaha MG10/2 du har..

Då har du så rätt så, du kan bara skicka till antingen Aux1 eller Aux2..

<EDIT>

Du kan bara använda Aux 1 eller Aux 2 per kanal. Olika kanaler kan skickas till olika aux utgångar.

</EDIT>

Men om du har mono signal från gitarren så borde du spela in en mono signal i Cubase. Då är det i Cubase du panorerar sen. Skapa ett mono spår i Cubase och spela in...

Om du har stereo ut från någon gitarreffekt:

1. Koppla ena kabeln från effekten till kanal ett.

2. Panorera kanal ett till vänster för lyssningens skull.

3. Vrid aux ratten åt vänster (Då blir det Aux 1).

4. Koppla den andra kabeln från effekten till kanal två.

5. Panorera kanal två till höger för lyssningens skull.

6. Vrid aux ratten åt höger (Då blir det Aux 2)

Och nu har du stereoinspelning. Detta kräver dock att du använder telekablar från effekt boxen...

Edited by Jonte
Guest billeo
Posted

tack för hjälpen jonte, nattens riddare!! kom på att jag bara kunde spela in ett monospår, kopiera det och panorera dom åt varsitt håll.

kanske dags att kolla efter en ny mixer :rolleyes:

Posted

Så lite så...

Är dock lite nyfiken på varför du behöver stereo i Cubase?

Det borde normalt sett bara vara att lägga monospåret centrerat tycker jag (Eller panorerat så mycket som man nu vill då).. Men det är klart, jag vet ju inte vad du vill åstakomma, så det kanske är helt rätt som du gör.

Annars kan du ju alltid konvertera monospåret till ett stereospår.

1. Lägg monospåret centrerat

2. Muta allt utom monospåret

3. Exportera ut till en stereo wavfil och välj att wavfilen ska importeras i projektet.

Guest billeo
Posted

hur menar du att jag ska centrera? i panningen?

Posted

Precis, centrera i panningen..

som sagt jag vet ju inte vad du vill åstadkomma. Men default i Cubase om du skapar ett monospår, så hamnar ju det centrerat (panorerat till mitten). Så om du inte har stereo i insignalen så borde det ju vara helt ok att ha en monosignal tycker jag?