Jump to content
Annons

Reparera Korg Monopoly


mancan

Recommended Posts

Hallå och hej!

Jag har en gammal Korg Monopoly som låter vansinnigt bra, synten är i bra kondition förutom att tangentbordet har börjat lägga av. Öppnar man synten så sitter ju ett sorts gummiband med kontakter som pressas mot ett kretskort när man pressar ner tagnenterna.

Jag har tidigare, då oxid satt sig på kontakterna kunnat rengöra dem med isopropylalkohol. En del säger att det är bra, andra inte. i alla fall har det funkat tidigare men inte nu.

Vad jag allra helst skulle vilja är att byta kontakt gummibanden eller kanske alltihopp; både gummiband och kretskort, men eftersom synten är från tidigt 1980 tal så gissar jag att det knappast går att få tag på sånt längre eller...?

Ett annat alternativ är ju att styra synten via CV/gate ingångarna. Jag har vissligen en midi to CV/gate converter och den fungerar dåligt. Jag har en Moog Little Phatty som jag kopplat ihop med Monopolyn via CV/gate in/utgångarna och det funkar ganska så okej, men Korg och Moog har ju dock olika synksytem. Tills vidare funkar det men det funkar inte optimalt.

Tänkte också fråga om någon vet om man kan få tag på en converter som gör om Controll Voltage (Moog) till Controll Hertz ( Korg)?

Tacksam för hjälp.

Länge leve de gamla analoga monstren... 🙂.

/ Mancan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Din beskrivning av tangenterna låter exakt som gummiremsan på mitt Roland Midi-keyboard. Jag sprayade in oljefri kontaktspray från "Kjell". Detta tog bort 90-talsbeläggningen på kontakterna.

Jag använde tidigare ngn t-sprit (röd tror jag) men det funkade inte lika bra.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...