Jump to content
Annons

Bensinpriset högre än någonsin. Hur ser ni på detta?


SadamJR

Recommended Posts

Bensinpriset stiger och stiger. Den sista uppgiften jag har sett är 15,43 kronor per liter. Den största delen av priset lär utgöras av skatt. Många tycker att det är bra med en hög skatt av miljöskäl med mera, medan andra tycker att det är rent åt helvete. Vad tycker ni om bensinpriset? Påverkar det era körvanor, och därmed era liv? Kan tillägga att jag inte har bil själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det är åt helvete.. Finns anda länder som är betydligt mer biltät än sverige... som skulle behöva höja sina bensinpriser... om det nu hjälper.

Det är ju inte bara vi privata bilägare i glesbygden som blir drabbade. Alla yrkesförare blir ju högst drabbade.

DET är inte bra alls.

Huvva säger jag bara.

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, är inte [så ofta] bilburen (promenerar och cyklar mestadels) men visst får man prioritera om. Inga fler gitarrpedaler t ex 🙁

Å andra sidan har ju bilen tre (3) pedaler så det kanske går jämt upp...? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser det som ett tecken på att jag ska köra mindre o cykla mer.

Edit: Alla ord ska va me.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

jo men det är ju helt olika saker. vi har ju väldigt billig kollektivtrafik i Sverige. Eller ja, iaf Stockholm, vet inte ur det är på andra orter.

Billig måhända, men så länge det är dyrare att åka kollektivt än att åka bil så kommer det inte bli speciellt miljöeffektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns knappt någon kollektiv trafik på andra ställen.. så för mig hjälper det inte ett dugg.

*bitter*

😑

Det är också något som bör åtgärdas, att bygga ut kollektivtrafiken så mycket som möjligt, att även de som bor exempelvis i skogen inte ska ha för långt till närmaste busstation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bensinpriset skulle varit en fjärdedel av vad det är idag om man ser till hur KPI har utvecklats de senaste 25 åren.

Ungefär som att betala 1 200 SEK för en JD.

Vad är en JD?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://blogg.liberal...r-ingen-effekt/

intressant läsning av en förvisso partisk källa

Haha, vilket bullshit. Älskar påståenden som "Som ni ser så finns det inget samband mellan pris och efterfrågan på de nivåer som Miljöpartiet önskar höja bensin och dieselskatten." utan formella test. Personen förstår inte överhuvudtaget saker som att ens budget är begränsad och går priset på bensin upp måste någonting gå ner - antingen konsumtionen av bensin eller konsumtionen av annat. Att påstå att det för alla är övrigtkonsumtionen som sjunker är ett märkligt påstående. Författaren förstår sig inte heller på incitament, en höjd skatt på bensin skapar incitament för bilägare och -användare att hitta alternativa färdmedel. När bensinen kostar skjortan kanske man gör det till rutin att åka buss istället och inser att det är inte så farligt. När bensinen är dyr ökar det också intresset i att hitta alternativa drivmedel. Marknader där ens egen konsumtion går ut över andra är imperfekta och är inte nödvändigtvis som mest effektiva (vilket författaren tycks sträva efter) utan ingrepp. För att justera för att konsumtionen går ut över andra måste konsumtionen minska och det görs med hjälp av en skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är effekterna menar du? Jag syftade mer på vad som skrevs i blogginlägget som det länkades till (där argumentationen gick att skatten dels saknar effekt och dels att det är mer miljövänligt att inte ha en skatt). Folk i glesbygden drabbas ju naturligtvis, men det är på något sätt oundvikligt. Drabbas dom inte drabbas inte heller folk i tätbebyggda områden som tar bilen till brevlådan typ. Trängselskatter eller liknande saker kanske är ännu mer effektiva för att få ner bilåkandet. Eller så får man se ens val av bostadsort som ett mer aktivt än passivt val och har man inte råd att köra bil (och inte heller kan ta sig runt utan bil) så får man anpassa sin övriga livssituation efter det. Men jag håller egentligen med, i första hand är det ju det onödiga bilåkandet man vill åt och inte det som för många är nödvändigt bara för att ens kunna handla mat eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

bilarna får stå mer och kawan får åka mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är ok och ägnar en liten tanke åt alla med törstiga megajeepar när jag glider runt i min lilla suzuki alto 🙂 Har börjat åka mer kollektivt så visst har det effekt! Höj skatteavdraget för bilresor till och från jobbet så drabbas landsbygden mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...