Jump to content
Annons

Ljudet försvinner i Cubase 5 efter jag installerat ett nytt ljudkort


daniel10

Recommended Posts

Hej!

Har ett probelm i cubase 5. När jag sitter och programmerar trummor så försvinner ljudet i Cubase.

Det blir helt TYST. Får starta om datorn men problemet återkommer. Ibland så blir tex virveltrummorna konstiga i EZ drummer också. De låter hel konstigt. Startar jag om datorn så funkar det ett tag till

Mitt nya kort är ett Focusrite Saffire 56. Fenomenet kan också uppkomma när jag mixar, samt att datorn kan hänga sig och man får starta om

Vad kan detta va för problem?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Har ett probelm i cubase 5. När jag sitter och programmerar trummor så försvinner ljudet i Cubase.

Det blir helt TYST. Får starta om datorn men problemet återkommer. Ibland så blir tex virveltrummorna konstiga i EZ drummer också. De låter hel konstigt. Startar jag om datorn så funkar det ett tag till

Mitt nya kort är ett Focusrite Saffire 56. Fenomenet kan också uppkomma när jag mixar, samt att datorn kan hänga sig och man får starta om

Vad kan detta va för problem?

Mvh Daniel

Första gissning.. har du rätt drivrutiner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Japp det skall jag allt ha. Har installerat cd skivan jag fick med till ljudkortet, samt att jag valt saffire 56 i Cubase ASIO. Jag har öppnat ASIO i cubase också, men där e ju inte så mycket man kan ställa in. Vad betyder egentligen release driver in the background? Skall den vara förbockad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är ett firewire kort jag köpte på Kjell o company. Tyvärr har inte detta Texas chipet. Kan detta vara felet tro? Har även problem med min liquid mix som ger ifrån sig massa knaster och sprak. Även där samma modell på firewire kortet, Detta kortet har jag nu.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kontrollerkort/firewire/firewire400-usb2-p38725

Link to comment
Dela på andra sajter

Du var noga med att installera drivrutinerna INNAN du kopplade in kortet till datorn för första gången?

En annan sak med som vissa har problem med när det kommer till Focusrites ljudkort är att dem slår på datorn innan ljudkortet. Se alltid till att ljudkortet slås på INNAN du sätter på datorn. Om du inte gjort det, pröva det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Strömen skall nog räcka till. Det är ett rätt kraftigt nätaggregat. Tyvärr har jag inte möjlighet att testa grejorna på någon annan dator. Det enda är nog att gå tillbaka med ljudkortet då, men jag tror inte att det är det som e felet. Jag installlerade drivrutinerna innan jag startade kortet, och jag startar även kortet innan jag slår på datorn. Jag har 2st FW kort i datorn så ljudkortet och liquid mixen sitter inte på samma firevirekort utan de har två olika firewire kort. Mycket konstigt detta. Vad kan det mer finnas för orsaker?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du köppt Firewire korten på kjell så kan du glömma det .. det ska vara Ti Texas instrument kort .. och inte vilka som helst .. Tyvär har skälv Liquid mix samt pro 40 .du ska ha detta. http://www.lacie.com...ct.htm?id=10334 Fierwire Ti model A eller B krets typ .menar 1234252 A sedan 245637438 B . fins en betäkning på det ,kommer ej i håg .. men om du köper två sådana så har du garanterat fritt flöde utan Conection problems fins även som pciE .två måste du ha när du kör Liquid mix..

Redigerat av Hemmpe
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.lacie.com/se/products/product.htm?id=10334 två av dessa finns billiga ti chip på marknaden som suger Via å Nec samt skit Ti.. Focusrite Recomenderar Lacie fins som Pci och PciE du ska ha två st .. en till liquid mixen och en till ljudkortet .. Chipset heter A eller B betäkning före har jag glömt .typ 3456A 56799B .Det är det som Gäller .. Två av dessa så kommer det garanterat Fungera ..

Mvh/Hemmpe

å fan trode det inte gick i väg första . ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello!

Japp, jag har läst rekommentationerna från Focusrite angående 1394. Jag har nu köpt ett firwire kort med rekommenderat chip. Skall testa ikväll och se hur det funkar. Jag spelade in lite igår kväll, och då verkade systemet stabilt. Det enda problemet nu är att jag har en sådan låg volym i mina hörlurar ut från kortet.. Spelar ingen roll hur man gör men man måste ändå maxa hörlurar ljudet.. Mycket skumt.

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lurarna hög impedans, så blir ljudet lägre än om lurarna har låg impedans - och det kan vara ganska stor skillnad mellan olika ljudkort hur stark hörlursförstärkare de har, så det är kanske inte så lätt att lösa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...