Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är det dumt att ha trumsetet placerat i ett hörn med ryggen mot hörnet, vid inspelning av

trummor? Eller är det bäst lite mer i mitten av rummet?

Tacksam för svar utan "testa dig fram"...

Gärna om ni har egna erfarenher om detta.

MVH/Niklas

Annons
Postat

Hej!

Är det dumt att ha trumsetet placerat i ett hörn med ryggen mot hörnet, vid inspelning av

trummor? Eller är det bäst lite mer i mitten av rummet?

Tacksam för svar utan "testa dig fram"...

Gärna om ni har egna erfarenher om detta.

MVH/Niklas

Tyvärr är det nog inte så lätt att svara på om det är bättre att trummorna är i mitten istället för mot ett hörn. All runtomkring spelar in också.

Jag spelar in trummorna vinklade mot ett hörn (inte helt exakt mot hörnet) och trumsoundet blir helt ok. Har ännu inte testat (men det kommer) att ha trummorna mer i mitten.

Det är nog som i många andra fall vad gäller ljud, inspelning osv osv att man måste gå den tråkiga vägen att testa sig fram. Men plöj gärna igenom tråden Herr Nilsson länkade till, där finns en del smått och gott. 🙂

Postat (redigerat)

Var trummorna är placerade betyder mer än man kan tro för hur de låter. Är dessutom de olika väggarna i rummet av olika material så gör det också skillnad.

I rummet där jag har mina trummor låter de bäst när de står ca 1-1,5 meter ut från sidoväggen som är av betong och trumpallen 1 meter från bakväggen som är av gips. Resterande väggar är av någon form av betong av varierande hårdhet.

Ställer jag trummorna i motstående hörnet låter de hemskt. Just nu står de lite mer i mitten av rummet av praktiska skäl och låter ok, men skulle jag spela in på riktigt skulle jag flytta tillbaka till gipshörnet.

(Och jag kan inte låta bli, testa dig fram, det är värt det!)

Redigerat av Prelude
  • 3 veckor senare...
Postat

Kan inte säga att jag/vi testat oss fram så värst mycket, vi har ett rätt avlångt rum där trummorna står in mot väggen emellan förstärkare på varsin sida MEN..

Nåt vi gjorde för inte så värst längesen var att bygga upp trummorna och förstärkarna på en liten scen, kanske en halv meter upp ungefär, och fick ett helt annat trum ljud, kaggen lyftes fram även virveln, så de blev mer harmoniskt mellan allt och roligare och plinka.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.